Aby nasz świat się dalej kręcił, wszyscy musimy podejmować działania i już dzisiaj inwestować w zmiany. Nie tylko po to, aby w przyszłości czerpać korzyści z bycia konkurencyjnym, ale przede wszystkim po to, by żyć na zdrowszej planecie. Dlatego właśnie kluczowe jest zmniejszenie zużycia paliwa, a tym samym emisji CO₂. Aby przeciwdziałać zmianom klimatycznym, zgodnie z Porozumieniem Paryskim, wprowadzono pierwsze przepisy dotyczące emisji dwutlenku węgla dla nowych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (HDV). Spowoduje to zmniejszenie średniej emisji CO₂ w nowych pojazdach ciężarowych o 15% do 2025 r. i o 30% do 2030 r. w porównaniu z rokiem 2019/2020. Aby zapewnić osiągnięcie celów redukcji emisji, Komisja Europejska wprowadziła narzędzie symulacyjne o nazwie VECTO - skrót od "Vehicle Energy Consumption Calculation Tool".
Kogo dotyczą te przepisy? W jaki sposób nowe regulacje dotyczące emisji CO₂ przyczynią się do zwiększenia efektywności transportu drogowego? Czym jest VECTO? W jaki sposób zapewni większą przejrzystość wydatków na flotę? Jakie są główne czynniki wpływające na zużycie paliwa i emisję CO₂? Zobacz infografikę, aby dowiedzieć się więcej.
Wideo wyjaśniające: Narzędzie do obliczania zużycia energii przez pojazdy (VECTO) jest narzędziem symulacyjnym, które wykorzystuje certyfikowane dane eksploatacyjne do pomiaru zużycia paliwa i emisji CO₂ w poszczególnych konfiguracjach pojazdów.
Pierwsze europejskie przepisy dotyczące emisji dwutlenku węgla (CO₂) dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (HDV) mają prosty cel: radykalne zmniejszenie emisji CO₂ przez ciężarówki, autobusy i autokary. Aby zapewnić osiągnięcie tego celu, Komisja Europejska wprowadziła wspomagane komputerowo narzędzie symulacyjne o nazwie VECTO - skrót od "Vehicle Energy Consumption Calculation Tool". Dzięki VECTO producenci pojazdów mogą przeprowadzić symulację zużycia paliwa, a tym samym emisji dwutlenku węgla w różnych konfiguracjach pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.
Nowe przepisy mają na celu redukcję emisji dwutlenku węgla (CO₂). Aby to osiągnąć, producenci samochodów ciężarowych muszą inwestować w rozwój technologii, tak aby ich pojazdy były bardziej paliwooszczędne, ponieważ zużycie paliwa jest bezpośrednio związane z emisją dwutlenku węgla. Przyczyni się to nie tylko do zmniejszenia zużycia paliwa, ale zapewni również większą przejrzystość w odniesieniu do poszczególnych konfiguracji pojazdów.
Przepisy te dotyczą szerokiej gamy samochodów ciężarowych - od dwóch osi w górę, sztywnoramowych lub przegubowych. Takie pojazdy przyczyniają się do 70% emisji CO₂. Przepisy są stale weryfikowane i rozszerzane na dodatkowe konfiguracje samochodów ciężarowych, naczep, autobusów i autokarów oraz grup pojazdów. Kolejne regulacje weszły w życie w styczniu 2020 roku.