Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Typy opon

Typy opon

Poznaj różnice między rodzajami opon

Szybkie fakty: Różne rodzaje opon

  • Opony letnie są zbudowane ze specjalnej mieszanki gumowej, która oferuje doskonałą przyczepność i prowadzenie się samochodu zarówno na suchych jak i mokrych nawierzchniach przy normalnych (dodatnich) temperaturach.
  • Opony zimowe z kolei cechują się nadzwyczajną przyczepnością na pokrytych śniegiem i lodem nawierzchniach dróg oraz na mokrych nawierzchniach przy niższych temperaturach.
  • Opony całoroczne łączą charakterystyki zarówno opon letnich jak i zimowych, tworząc hybrydowe rozwiązanie o zaletach obu typów.
  • Opony terenowe (4x4) charakteryzuje lepsza przyczepność w trudnym terenie i na nawierzchniach takich jak błoto, trawa i śnieg, a ich bieżnik jest odporny na zaklejenie się elementami podłoża.

Opona to znacznie więcej niż gumowy pierścień napełniony powietrzem. Jest to skomplikowana konstrukcja o różnych możliwych kształtach, projektowana tak, aby mogła sprostać wielu wyzwaniom. W tej sekcji przedstawiamy różne rodzaje opon dostępnych na rynku oraz szczególne zalety, jakie mogą one zapewnić kierowcom pojazdów.

Poszczególne rodzaje opon różnią się od siebie dwoma podstawowymi elementami: mieszanką gumową oraz rzeźbą bieżnika. Te z kolei zależą od środowiska i warunków eksploatacji opony. Stosowanie opon wyprodukowanych z użyciem odpowiedniej technologii gwarantuje optymalne właściwości jezdne i trakcyjne kół samochodu osobowego czy ciężarowego.

Opony letnie

Opony letnie są wykonane ze specjalnej mieszanki gumowej, zapewniającej doskonałą przyczepność i właściwości jezdne na suchej i mokrej drodze w wyższej temperaturze. Cechują się także zmniejszonymi oporami toczenia, przyczyniają się do większej oszczędności paliwa oraz generują mniejszy hałas na drodze.

Rzeźba bieżnika opon letnich jest uproszczona w porównaniu z oponami zimowymi oraz zawiera mniej rowków do odprowadzania wody, dzięki czemu uzyskuje się maksymalną powierzchnię styku opony z nawierzchnią drogi. W efekcie pojazd ma świetne parametry trakcji i hamowania w czasie suchych letnich miesięcy.

Te same elementy – wyjątkowa mieszanka gumowa i prosty wzór bieżnika – sprawiają jednak, że opony letnie nie nadają się do użytku w zimowych warunkach jazdy. Kiedy temperatura spadnie poniżej 7°C mieszanka staje się twarda i krucha, a bieżnik nie jest w stanie odpowiednio poradzić sobie ze śniegiem i lodem.

Opony zimowe

Opony zimowe zapewniają bezkonkurencyjną przyczepność na mokrych nawierzchniach pokrytych śniegiem i lodem, a także na mokrych drogach w niskiej temperaturze.

W oponach zimowych mieszanka tworząca bieżnik zawiera więcej kauczuku naturalnego, więc nie twardnieje przy spadku temperatury poniżej 7°C. Opona zachowuje zatem elastyczność i giętkość w chłodnym klimacie, co przyczynia się do skrócenia drogi hamowania.

W bieżniku występują głębsze bloki, które wkopują się w śnieg i lód, zwiększając przyczepność. Ponadto w oponie zimowej umieszcza się wiele lamel, które skutecznie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe z toru jazdy, a tym samym ograniczają ryzyko poślizgu na warstwie wody przy dużej prędkości.

Opon zimowych nie powinno się jednak używać w sezonie letnim. Mieszanka jest zbyt miękka na suchy asfalt, wobec czego szybciej się zużyje. Ponadto w związku z większymi oporami toczenia wzrasta zużycie paliwa oraz hałas na drodze.

Opony całoroczne

Do tej pory nie pojawiła się na rynku idealna opona, mogąca przez okrągły rok poradzić sobie ze wszystkimi warunkami pogodowymi. Jak już stwierdziliśmy, opona letnia zapewnia bardzo słabą przyczepność na śniegu, natomiast opona zimowa zachowuje się fatalnie na rozgrzanym asfalcie. W przypadku opony całorocznej udaje się nieco pogodzić obie te skrajności. Jeśli mieszkasz w regionie o umiarkowanym klimacie w okresie zimowym i letnim bądź w mieście, w którym z ulic usuwa się śnieg, oraz rocznie pokonujesz mniej niż 10 tysięcy kilometrów, taka opona może spełniać Twoje potrzeby.

Opona całoroczna ma cechy opon letnich i zimowych, stanowiąc hybrydowe rozwiązanie łączące zalety obu typów opon. Nie może ona jednak równać się oponie letniej ani zimowej pod względem ich szczególnego przystosowania do warunków występujących w porze letniej i zimowej. Warto pamiętać, że opona całoroczna stanowi wyłącznie kompromis i ma cechy odpowiednie dla kierowców, którzy nie spodziewają się jazdy w skrajnych warunkach pogodowych.

Opony umożliwiające jazdę po przebiciu

Opony umożliwiające jazdę po przebiciu (typu run-flat) to jeden z najważniejszych wynalazków w branży motoryzacyjnej od czasów pojawienia się opony pneumatycznej czy zastąpienia opon diagonalnych oponami radialnymi. Dlaczego jest to tak rewolucyjne rozwiązanie? W razie przebicia lub nagłego spadku ciśnienia w kole opona typu run-flat pozostanie w pełni sprawna do czasu, gdy kierowca bezpiecznie dojedzie do domu lub do najbliższego warsztatu.

Funkcjonalność takiej opony wynika z zastosowania mocnych i grubych ścian bocznych, umożliwiających jazdę przez pewien czas po przebiciu. Z reguły na przebitej oponie typu run-flat można przejechać maksymalnie 80 kilometrów. Trzeba jednak pamiętać, że opona ta nie nadaje się do naprawy i jak najszybciej należy wymienić ją na nową.

Opony do samochodów z napędem 4x4

Opony do samochodów z napędem 4x4 charakteryzują się bardziej rozproszoną rzeźbą bieżnika w porównaniu z oponami do konwencjonalnych samochodów. Przede wszystkim bieżnik zawiera większe bloki i głębsze rowki. Standardowe opony mają słabe osiągi na takich powierzchniach, jak błotnisty teren, ponieważ ich bieżnik szybko wypełnia się błotem. W efekcie koło zaczyna obracać się w miejscu, coraz bardziej wkopując się w grunt. Dla porównania opony do samochodów z napędem 4x4 cechują się lepszą trakcją w trudnym terenie, na przykład na błocie, trawie i śniegu, ponieważ elementy bieżnika nie są zapychane materiałem z drogi.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Szerokie opony

Szerokie opony

Zalety i wady zamiany opon na szerokie.

Czytaj więcej

Opony terenowe

Opony terenowe

Jazda z dala od utartych szlaków.

Czytaj więcej

Homologacja opon

Homologacja opon

Jak sprawdzić, czy nowe opony mają homologację.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.