Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Produkcja opon

Produkcja opon

Jak powstaje opona

Opona to skomplikowane połączenie elementów wytwarzanych z wielu składników. Co się jednak dzieje, zanim kauczuk trafi z drzewa na drogę? Produkcja opon obejmuje wiele etapów.

Prześledźmy pięć kluczowych etapów produkcji opony Continental.

  • Dostawa materiałów i produkcja elementów
  • Produkcja elementów
  • Składanie opony
  • Wulkanizacja
  • Kontrola jakości

Etap 1. Wytwarzanie elementów z wysokiej jakości składników

Branża produkcji opon jest zaopatrywana przez różne gałęzie przemysłu w surowce służące do wytwarzania niezbędnych elementów.

Stal. Przemysł stalowy dostarcza stali o dużej wytrzymałości. Jest ona surowcem do produkcji opasania stalowego (kordu stalowego) i drutówki (drutu stalowego).

Chemikalia. Branża chemiczna to jeden z głównych dostawców składników opon, w szczególności kauczuku syntetycznego i materiałów używanych do zmniejszenia zużycia oraz zwiększenia przyczepności i trwałości opony.

Kauczuk naturalny. Kauczuk pozyskuje się ze specjalnych drzew uprawianych na rozległych plantacjach. Wypływający z nich mleczny płyn (lateks) po dodaniu kwasu ulega koagulacji. Następnie jest on oczyszczany wodą i formowany w bele, co ułatwia transport i magazynowanie.

Kauczuk naturalny i syntetyczny w postaci bel jest rozcinany, cięty na odcinki, ważony i mieszany z innymi składnikami zgodnie z precyzyjnymi recepturami. Nowoczesne opony do samochodów osobowych są wytwarzane z nawet dwunastu różnych mieszanek gumowych.

Wyroby włókiennicze. Przemysł włókienniczy dostarcza podstawowe materiały (sztuczny jedwab, nylon, poliester i włókna aramidowe) do produkcji kordów, stanowiących materiał wzmacniający opon.


Etap 2. Produkcja elementów

Kord stalowy. Dostarczony na szpulach wstępnie obrobiony kord stalowy jest wprowadzany do kalandera, w którym jest osadzany w co najmniej jednej warstwie gumy. W efekcie uzyskuje się ciągły arkusz kordu i gumy. Jest on cięty pod określonym kątem na odpowiednią długość zgodnie z wielkością opony i zwijany do dalszej obróbki.

Bieżnik. Po wymieszaniu w mieszalniku miękki materiał gumowy jest gotowy, aby wykonać z niego bieżnik. Wytłaczarka ślimakowa kształtuje gumę w formie ciągłego pasa bieżnika. Po wytłoczeniu sprawdzana jest waga w przeliczeniu na metr oraz następuje schłodzenie bieżnika poprzez zanurzenie. Pas bieżnika jest cięty na długość odpowiednią do wielkości opony. Następnie przeprowadzana jest kolejna kontrola wagi jednostkowej.

Kord tekstylny. Przy użyciu dużej maszyny z rolkami do kalandera wprowadzanych jest wiele nitek kordu tekstylnego. W maszynie nitki są zaprasowywane w cienkiej warstwie gumy. Uzyskany w ten sposób ciągły arkusz jest następnie cięty na żądaną szerokość pod kątem 90° do kierunku jazdy i ponownie nawijany do dalszej obróbki.

Stalowa drutówka. Drutówka składa się z wielu drutów stalowych w kształcie pierścienia. Każdy z nich ma własną gumową powłokę. Następnie pętla jest mocowana gumowym wypełniaczem.

Bok. Odcinki ścian bocznych cięte zgodnie z wymiarami konkretnej opony są wytwarzane na wytłaczarce.

Wyściółka wewnętrzna. Na kalanderze formowana jest hermetyczna wyściółka wewnętrzna w postaci szerokiej, cienkiej warstwy.

Etap 3. Składanie opony

Teraz może rozpocząć się składanie opony. Poszczególne półprodukty umieszczane są w specjalnej maszynie do budowy opon, w której następuje ich montaż i powstaje tak zwana surowa opona. Proces ten obejmuje dwa etapy: montażu osnowy oraz bieżnika i opasania. Następnie na surową oponę napylany jest specjalny płyn w celu przygotowania jej do wulkanizacji.

Etap 4. Wulkanizacja

Przechodzimy do etapu prasy wulkanizacyjnej. Tutaj w wyniku wulkanizacji przez pewien czas w określonych warunkach ciśnienia i temperatury opona otrzymuje ostateczny kształt. Podczas tego procesu surowa guma staje się sprężystym, giętkim materiałem. W formach w prasie wulkanizacyjnej umieszczony jest wzór bieżnika i oznaczenia na bocznej ścianie.

Etap 5. Kontrola jakości

Na poszczególnych etapach produkcji – od kontroli surowców po dostawę gotowych opon – jest realizowana ciągła kontrola jakości.

Dzięki wielowarstwowemu procesowi opony Continental są dokładnie sprawdzane pod kątem jakości. Gotowe opony Continental są poddawane:

  • kontroli wizualnej,
  • badaniu poprzez prześwietlanie promieniami rentgenowskimi,
  • różnym kontrolom jednorodności opony.

Po przejściu wszystkich kontroli i inspekcji opony są wysyłane do magazynu dystrybucyjnego, a stamtąd do odbiorców.

Znajdź opony do Twojego samochodu

Najszybsza droga do idealnej opony.

Części opony

Części opony

Poznaj elementy nowoczesnej opony radialnej.

Czytaj więcej

Budowa opony

Budowa opony

W drogę tylko z najlepszym ogumieniem.

Czytaj więcej

Typy opon

Typy opon

Opony na lato, na zimę i na inne okazje.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.