Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Części opony

Części opony

Części, z jakich składa się nowoczesna opona samochodowa

Nowoczesne opony montowane w samochodach osobowych mają skomplikowaną budowę. Gumowe opony, na których dziś jeździmy, są ulepszane od ponad stu lat. Firma Continental odegrała ważną rolę w rozwoju technologii opon radialnych z opasaniem stalowym, ulepszając ich konstrukcję i funkcjonalność. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak zbudowana jest nowoczesna opona.

Części opony można podzielić na dwie główne grupy: bieżnik i opasanie oraz korpus opony. Każdy z tych elementów składa się z kilku warstw.

Przyjrzyjmy się tym warstwom bliżej – zaczniemy od tej, która styka się z nawierzchnią, a następnie przejdziemy do warstw położonych głębiej. Wyjaśnimy także funkcje każdej warstwy.

New content item

Bieżnik: Część opony, dzięki której pojazd trzyma się jezdni

Zacznijmy od warstw zewnętrznych, które składają się na bieżnik i opasanie opony. Część ta wykonana jest głownie z gumy, osłania korpus opony, a jej zadaniem jest zapewnienie niskiego oporu toczenia, optymalnego prowadzenia, długiego okresu eksploatacji oraz niskiego zużycia paliwa.

1. Bieżnik. Wykonany z gumy syntetycznej i naturalnej. W nowej oponie powierzchnia ta ma specjalną fakturę, zapewniającą niskie zużycie paliwa, dobrą przyczepność i odprowadzanie wody. Dzięki temu jazda na takich oponach jest bezpieczna w każdych warunkach. Bieżnik opony przylega do jezdni i do boku opony; można w nim wyróżnić trzy powierzchnie:

  • Czoło: Jest to ta część opony, która w największym stopniu styka się z nawierzchnią. Zapewnia ona przyczepność i stabilność kierunkową na wszystkich nawierzchniach, a także jest odporna na ścieranie.
  • Baza: Poniżej czoła opony znajduje się baza, która zmniejsza opór toczenia oraz chroni przed uszkodzeniem wewnętrzną strukturę opony – jej korpus.
  • Bark: Obszar ten znajduje się przy zewnętrznej krawędzi bieżnika i zapewnia optymalne przejście między bieżnikiem i bokiem opony.

Wkład firmy Continental. W 1904 roku firma Continental była pierwszym producentem, który wyposażył używane wówczas opony pneumatyczne w bieżnik.

2. Opasanie spiralne. Warstwa ta, znajdująca się bezpośrednio pod bieżnikiem, umożliwia jazdę z dużą prędkością. Wyobraźmy sobie, że mamy kłębek sznurka i nawijamy ten sznurek na oponę. Opasanie spiralne przypomina trochę taki sznurek. Wykonane jest ono z mocnego pojedynczego nylonowego sznura, zatopionego w gumie. Sznur ten opasuje oponę spiralnie wzdłuż jej obwodu, od jednej strony do drugiej, nie nachodząc na siebie.

Wkład firmy Continental. Kiedyś funkcję opasania spełniała lniana tkanina zatopiona w gumie. Ocieranie się nitek poprzecznych o siebie powodowało jednak skrócenie okresu eksploatacji opony. W 1923 roku firma Continental zastosowała nowy rodzaj tkaniny. Tkanina ta (opisana wyżej) wykonana była z włókien biegnących w jednym kierunku, unieruchomionych za pomocą podtrzymujących je nici zatopionych w gumie. Opony zawierające nowy rodzaj tkaniny były znacznie trwalsze.

3. Opasanie stalowe. Mocne stalowe druty w tej warstwie nadają oponie sztywność. Dzięki temu:

  • opona nie ulega odkształceniu i charakteryzuje się stabilnością kierunkową
  • opór toczenia jest mniejszy
  • zużycie paliwa jest mniejsze.

Korpus: wewnętrzne warstwy opony

Zobaczmy teraz, co znajduje się we wnętrzu opony, zwanym korpusem lub osnową. Korpus wypełniony powietrzem chroni oponę, spełniając podobne funkcje jak dętka. Ładunek spoczywa nie na samej oponie, lecz na powietrzu. Dlatego tak ważne jest ciśnienie powietrza w oponach. Wie to każdy, kto choć raz złapał gumę!

4. Opasanie tekstylne. Warstwa tekstylna – wykonana z gumowanego sztucznego jedwabiu lub poliestru – utrzymuje ciśnienie we wnętrzu opony i nadaje jej kształt.

5. Wyściółka wewnętrzna. Hermetyczna warstwa kauczuku butylowego, spełniająca kilka istotnych funkcji:

  • uszczelnia wewnętrzną komorę opony zawierającą powietrze i utrzymuje ciśnienie
  • spełnia rolę dętki w nowoczesnej bezdętkowej oponie samochodowej.

6. Bok. Zewnętrzna ściana opony, połączona z bieżnikiem przez bark. Wykonany z naturalnej gumy bok opony chroni osnowę przed zewnętrznym uszkodzeniem i przed czynnikami atmosferycznymi.

Stopka: łączy oponę z kołem

Stopka to krawędź korpusu opony, osadzona w rowku felgi. Opona przylega w tym miejscu do koła dzięki ciśnieniu powietrza. Stopka składa się z trzech części.

7. Wzmocnienie. Wykonane z nylonu lub włókna aramidowego – wytrzymałego, odpornego na wysoką temperaturę włókna syntetycznego. Część ta spełnia ważne funkcje:

  • poprawia stabilność kierunkową
  • zwiększa precyzję działania układu kierowniczego.

8. Wypełniacz. Stabilizujący klin, wykonany z gumy syntetycznej. Spełnia taką samą rolę jak wzmocnienie stopki, a ponadto zapewnia większy komfort prowadzenia.

9. Drutówka. Najważniejsza część stopki, wykonana ze stalowego drutu zatopionego w gumie. Dzięki drutówce opona siedzi mocno w feldze.

Tutaj przeczytasz więcej o tym, jak te elementy są łączone w procesie produkcji opony.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Rozmiar opony

Rozmiar opony

Dobór właściwego rozmiaru opony do samochodu.

Czytaj więcej

Produkcja opon

Produkcja opon

Na początku był kauczukowiec.

Czytaj więcej

Oznaczenia opon

Oznaczenia opon

Bogate źródło informacji z boku opony.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.