Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Budowa opony

Budowa opony

Z czego zbudowana jest opona?

Łatwo jest pominąć istotne znaczenie opon, ale ten czarny pierścień opasujący koło samochodu to coś więcej niż tylko kawałek gumy. W rzeczywistości opona jest zbudowana z mieszanki różnych gatunków gumy - kauczuku naturalnego i syntetycznego - oraz szeregu innych substancji i materiałów. Nasze mieszanki gumowe, zmieszane i połączone ze sobą pod okiem ekspertów, stanowią zaawansowane rozwiązanie, które sprawdzi się w wielu sytuacjach na drodze.

Zazwyczaj nowoczesna opona do samochodów osobowych zawiera nawet do 25 elementów i może składać się z nawet 12 różnych gatunków gumy. Wszystko zaczyna się od kauczuku naturalnego, który jest pozyskiwany z drzew rosnących w dużych plantacjach. Ta ciecz (zwana lateksem) pod wpływem kwasów ulega koagulacji, a następnie po przemyciu wodą jest prasowana w bele.

Z kolei kauczuk syntetyczny powstaje w odrębnym procesie laboratoryjnym z mieszaniny różnych składników chemicznych. Na etapie produkcji te bele kauczuku (zarówno naturalnego jak i syntetycznego) są cięte, ważone i mieszane z innymi składnikami według precyzyjnie opracowanych receptur.

tire_mixture_textiles

Materiał na wątek

Przemysł włókienniczy dostarcza podstawowe materiały (sztuczny jedwab, nylon, poliester i włókna aramidowe) do produkcji kordów, stanowiących materiał wzmacniający.

tire_mixture_textiles

Wytrzymałość dzięki stali

Przemysł stalowy dostarcza stal o dużej wytrzymałości. Jest ona surowcem do produkcji opasania stalowego (kordu stalowego) i drutówki (drutu stalowego).

Materiał na każdy element

Jeśli rozłożymy oponę na poszczególne elementy, możemy wskazać, gdzie wykorzystywane są poszczególne materiały. Zaczynając od części najbliższej nawierzchni drogi i przemieszczając się w kierunku środka opony, możemy wyróżnić następujące elementy:

  • bieżnik — kauczuk naturalny i syntetyczny,
  • opasanie spiralne — nylon, zatopiony w gumie,
  • kord stalowy na opasanie stalowe — kordy ze stali o dużej wytrzymałości,
  • opasanie tekstylne — gumowany sztuczny jedwab lub poliester,
  • wyściółka wewnętrzna — kauczuk butylowy,
  • ściana boczna opony — kauczuk naturalny,
  • wzmocnienie — nylon lub aramid,
  • wypełniacz — kauczuk syntetyczny,
  • drutówka — drut stalowy zatopiony w gumie.
tire_mixture_textiles

Opona w liczbach

Możemy także wskazać udział poszczególnych materiałów. Przyjrzyjmy się składowi jednego z najpopularniejszych modeli letnich Continental:*

  • kauczuk (naturalny i syntetyczny) — 41%,
  • wypełniacze (sadza, krzemionka, węgiel, kreda…) — 30%,
  • materiały wzmacniające (stal, poliester, sztuczny jedwab, nylon) — 15%,
  • plastyfikatory (oleje i żywice)¹ — 6%,
  • substancje chemiczne do wulkanizacji (siarka, tlenek cynku…) — 6%,
  • środki przeciwdziałające starzeniu i inne substancje chemiczne — 2%. 

Używanie różnych mieszanek materiałów naturalnie powoduje, że opony mają odmienne właściwości. Liczy się precyzyjny dobór składników mieszanki.

Materiał na konkretny sezon

Mieszanka materiałów użytych do produkcji opony zależy od jej przeznaczenia. Miękkie związki w oponach letnich stają się twarde w temperaturze poniżej 7°C, co ogranicza ich przyczepność. Z kolei dzięki specjalnej technologii wykonania modele zimowe zachowują elastyczność i pomagają w utrzymaniu przyczepności, a tym samym zapewniają najlepsze osiągi — nawet w niskiej temperaturze. Co jednak powinni wybrać mieszkańcy regionów o umiarkowanym klimacie? Idealnym rozwiązaniem mogą okazać się opony całoroczne.

Materiały zapewniające cichą pracę

ContiSilent™ to opracowana przez firmę Continental technologia redukcji hałasu. Przyczynia się ona do obniżenia poziomu hałasu we wnętrzu pojazdu na każdej nawierzchni drogowej. Jak to się dzieje? Opony ContiSilent™ są wyposażone w element tłumiący wibracje. Jest on wykonany z pianki poliuretanowej i przymocowany klejem do wewnętrznej powierzchni bieżnika. Niezależnie od temperatury struktura pianki pozostaje nienaruszona.

Nawet przy dużej prędkości pochłaniacz ContiSilent™ zmniejsza poziom hałasu we wnętrzu pojazdu nawet o 9 dB(A).

Wypróbowane, przetestowane, z gwarancją

Opony Continental, produkowane wyłącznie z materiałów najwyższej jakości, wyznaczają wysokie standardy — szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa. Zanim jakakolwiek innowacja firmy Continental przejdzie do etapu produkcji, jest poddawana intensywnym testom. Testy przeprowadza się na każdej oponie zimowej i letniej. W trakcie testów uwzględniane są wszystkie czynniki meteorologiczne i stany nawierzchni drogowej oraz wykorzystuje się najnowocześniejsze metody badań i urządzenia pomiarowe.

Każdy test ma jeden prosty cel: poprawę bezpieczeństwa na drodze.

* 205/55 R 16 91V ContiPremiumContact 5
¹ Od 2010 r. w UE obowiązują rygorystyczne obowiązkowe limity dotyczące plastyfikatorów zaklasyfikowanych jako szkodliwe dla zdrowia. Dzięki zastosowaniu alternatywnych rodzajów oleju zawartość tych składników w oponach Continental jest dużo niższa od tych limitów.

Znajdź opony do Twojego samochodu

Najszybsza droga do idealnej opony.

Rozmiar opony

Rozmiar opony

Dobór właściwego rozmiaru opony do samochodu.

Czytaj więcej

Oznaczenia opon

Oznaczenia opon

Bogate źródło informacji z boku opony.

Czytaj więcej

Części opony

Części opony

Poznaj elementy nowoczesnej opony radialnej.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.