Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Bieżnik opony

Bieżnik opony

Wzory bieżników opon i ich przeznaczenie

Szybkie fakty: Różne rodzaje bieżników opon

  • Symetryczne wzory bieżników oferują gładką jazdę, wysoką stabilność kierunkową i niskie opory toczenia.
  • Kierunkowe wzory bieżników oferują wysoką odporność na aquaplaning, doskonałe prowadzenie się samochodu w śniegu i błocie oraz bardzo dobre własności trzymania się drogi przy wysokich prędkościach.
  • Asymetryczne wzory bieżników oferują doskonałe prowadzenie się, wysoką stabilność w zakrętach oraz dobrą przyczepność na mokrym.
  • Ze względów bezpieczeństwa i osiągów należy zawsze unikać stosowania opon o różnych wzorach bieżnika.

Bieżnik to część opony stykająca się z nawierzchnią drogi. Jeśli przyjrzymy się różnym oponom dostępnym na rynku, dostrzeżemy ogromne różnice między wzorami bieżników.

Dlaczego tak bardzo różnią się one między sobą? Ponieważ rzeźba bieżnika to unikalny wzór, który ma poprawić przyczepność i właściwości jezdne w określonych warunkach na drodze. Niczym detektyw możesz wskazać markę opony na podstawie śladu, jaki pozostawia na drodze.

Każdy wzór bieżnika składa się z czterech podstawowych elementów:

  • żebra to podniesiona część wzoru bieżnika, składająca się z bloków;
  • rowki to głębokie kanały biegnące na obwodzie i w poprzek opony;
  • bloki bieżnika to podniesione gumowe segmenty stykające się z nawierzchnią drogi;
  • lamele to małe, cienkie szczeliny uformowane wewnątrz bloków.

Wszystkie te elementy: żebra, rowki, bloki i lamele mogą tworzyć niepowtarzalny wzór, który wpływa na parametry opony pod takimi ważnymi względami, jak hałas, właściwości jezdne, trakcja i zużycie.

Dzięki temu producenci opon mogą opracowywać rzeźby bieżników pod kątem określonych potrzeb podczas jazdy, dotyczących na przykład hamowania na mokrej nawierzchni i prowadzenia na suchej, odporności na poślizg kół na warstwie wody przy dużej prędkości (aquaplaning) czy trakcji na lodzie i śniegu.

Ile istnieje wzorów bieżnika opony? Naprawdę dużo. Ale ogólnie rzecz biorąc, możemy wyróżnić trzy kategorie rzeźby. Która z nich jest stosowana w Twoim samochodzie?

Symetryczny wzór bieżnika

Wzór symetryczny jest najczęściej stosowany i odpowiedni w oponach do samochodów osobowych, ale nie do intensywnej eksploatacji. W oponach o takiej konstrukcji ciągłe żebra lub niezależne bloki zajmują całą powierzchnię bieżnika i na obu połowach opony znajduje się taki sam wzór.

Najważniejsze cechy:

  • płynna jazda;
  • duża stabilność kierunkowa;
  • niskie opory toczenia. 

Opony z symetrycznym wzorem zapewniają właścicielowi pojazdu największą elastyczność przy przekładaniu opon bez wpływu na codziennie osiągi. Są także ciche, trwałe i przyczyniają się do oszczędnego zużycia paliwa. W niższym stopniu dostosowują się one jednak do zmieniających się warunków na drodze. A zatem, mimo że symetryczny wzór zapewnia stałą przyczepność na suchej drodze, takie opony nie są już tak skuteczne na mokrej nawierzchni jak inne opony.

tread_pattern_directional_global

Kierunkowy wzór bieżnika

Opona z kierunkowym wzorem bieżnika jest zaprojektowana tak, aby toczyć się do przodu tylko w jednym kierunku. Taki bieżnik zawiera poprzeczne rowki spotykające się w środku bieżnika, przypominające kształtem grot strzały. Jego zadanie nie sprowadza się jednak do nadawania bardziej sportowego wyglądu. Rowki przypominające „jodełkę” są bardziej odporne na aquaplaning, ponieważ wydajniej odprowadzają wodę. 

Inną zaletą kierunkowego bieżnika jest poprawa trakcji, sprzyjająca doskonałemu prowadzeniu na śniegu lub błocie. Z tego powodu bardzo prawdopodobne jest znalezienie wzoru kierunkowego na dobrej oponie całorocznej lub zimowej. Zwiększona trakcja przydaje się także w przypadku opon o dużych osiągach w wysokiej klasy pojazdach.

Najważniejsze cechy:

  • wysoki poziom ochrony przed aquaplaningiem;
  • doskonałe prowadzenie na śniegu i błocie;
  • bardzo dobre trzymanie się drogi przy dużej prędkości.

W przypadku bieżnika kierunkowego trzeba jednak pamiętać, że komplikuje on przekładanie opon. Można je przekładać tylko po jednej stronie pojazdu, na przykład z przodu na tył. W przeciwnym razie, czyli po przełożeniu opony na koło po drugiej stronie pojazdu wzór będzie skierowany w niewłaściwym kierunku. Takie działanie uniemożliwiłoby wykorzystanie zalet bieżnika.

Przestrzeganie prawidłowej orientacji opony ułatwia strzałka umieszczona na bocznej ścianie opony. Jej kierunek odpowiada kierunkowi wzoru i wymaganemu kierunkowi jazdy.

tread_pattern_assymetric_global

Asymetryczny wzór bieżnika

Na oponie z bieżnikiem asymetrycznym znajdują się dwa różne wzory: jeden na wewnętrznej, a drugi na zewnętrznej połowie opony. Wygląda to nietypowo, ale obie połowy mają odrębne zadania.

Wewnętrzny bieżnik odpowiada za odprowadzanie wody i ochronę przed aquaplaningiem. Z kolei zewnętrzny bieżnik zawiera sztywne bloki, które zwiększając poprzeczną sztywność, poprawiają przyczepność podczas jazdy na zakrętach i po suchej nawierzchni oraz wpływają na obniżenie poziomu hałasu w pojeździe. Połączenie tych cech sprawia, że opony asymetryczne są szczególnie popularne w samochodach o najwyższych osiągach.

Najważniejsze cechy:

  • doskonałe prowadzenie;
  • duża stabilność na zakrętach;
  • dobra przyczepność na mokrej nawierzchni.

Podobnie jak opony z bieżnikiem kierunkowym, także i modele asymetryczne nakładają ograniczenia przy przekładaniu. Takie opony można przełożyć tylko między przodem a tyłem po tej samej stronie pojazdu. Dla prawidłowego montażu pomocne będą wskaźniki na bocznej ścianie.

Nie używaj jednocześnie opon o różnych wzorach bieżnika

Przy zakupie nowych opon unikaj mieszania różnych typów, wymiarów lub marek opon do jednego pojazdu. Aby zachować optymalne osiągi, zamawiaj identyczne modele tej samej marki co opony już założone na kołach.

Przy wymianie opon trzeba pamiętać o jeszcze jednej sprawie: wymiana pary opon jest bezpieczniejsza niż wymiana tylko jednej sztuki. Najnowsze opony powinny znaleźć się na tylnej osi, a częściowo zużyte – na przedniej.

Jeśli nie jest to możliwe, kierowcom zaleca się, aby nowa opona miała taki sam wzór bieżnika jak druga opona w tej samej osi. Jednoczesne użycie opon o różnych wzorach negatywnie wpływa na warunki prowadzenia samochodu i może być nawet niebezpieczne.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Typy opon

Typy opon

Opony na lato, na zimę i na inne okazje.

Czytaj więcej

Produkcja opon

Produkcja opon

Na początku był kauczukowiec.

Czytaj więcej

Budowa opony

Budowa opony

W drogę tylko z najlepszym ogumieniem.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.