Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Utylizacja opon

Utylizacja opon

Informacje o utylizacji opon

Szybkie fakty: Prawidłowa utylizacja zużytych opon

  • Na terenie Unii Europejskiej i poza nią wyrzucanie zużytych opon na wysypiskach jest nielegalne.
  • Wielu sprzedawców opon przy zakupie nowego kompletu opon przyjmie stare opony i odda je do utylizacji.
  • Jeżeli sprzedawca opon nie oferuje możliwości utylizacji, należy skontaktować się z atestowanym przedsiębiorstwem utylizacyjnym.

Jeśli sprzedawca opon nie oferuje recyklingu opon, kolejną opcją jest kontakt z certyfikowanym przedsiębiorstwem utylizacji odpadów. W specjalnym zakładzie stare opony są utylizowane w sposób zgodny z prawem i przyjazny dla środowiska. 

Takie właśnie zadanie jest realizowane przez spółkę zależną firmy Continental w Niemczech. Mowa tu o firmie Reifen-Entsorgungsgesellschaft mbH (REG), działającej od 1992 r.

Za sprawą spółki REG firma Continental jest pierwszym producentem opon w Niemczech, który wziął na siebie odpowiedzialność za utylizację własnych produktów. Usługi świadczone przez spółkę REG są wysoko oceniane przez zakłady przetwórstwa gumy, a także przez wiele wyspecjalizowanych sieci sprzedaży detalicznej opon, dealerów samochodów, warsztatów samochodowych, społeczności oraz osób fizycznych.

Trzeba pamiętać, że wyrzucanie starych opon na składowiska odpadów jest zabronione w Unii Europejskiej i wielu krajach. Na wysypisku śmieci opony zajmują dużo miejsca. Jeśli zostanie w nich uwięziony metan, pojawia się ryzyko wyniesienia opon na powierzchnię na skutek działania siły wyporu. Takie zjawisko może skutkować przekłuciem warstwy izolacji składowiska, a w konsekwencji skażeniem wód powierzchniowych i gruntowych.

Drugie życie starych opon

Czy wiesz, że przemysł cementowy ma znaczący udział w recyklingu starych opon? Dzięki dużej zawartości energii odpady te są przekształcane w paliwo do pieców używanych w procesie produkcji cementu. Z kolei zawarte w oponach stal i krzemionka są wykorzystywane jako surowce wtórne.

Materiał uzyskany przez rozdrobnienie opon jest także używany w produktach na bazie opon. Elementy stalowe i tekstylne są wyodrębniane i osobno odzyskiwane w procesie rozdrabniania. Z kolei z czystego granulatu gumowego wytwarzane są panele ochronne, stosowane w budynkach na przykład do izolacji i uszczelnienia. Drobny granulat trafia jako sprężysty materiał wypełniający na boiska sportowe ze sztuczną nawierzchnią.

Proszek gumowy, będący materiałem o jeszcze drobniejszych cząstkach, może być stosowany do budowy dróg, na przykład jako warstwa asfaltu pochłaniająca hałas.

Projektowanie opon i ochrona środowiska

Temat zrównoważonego rozwoju zajmuje wysokie miejsce wśród priorytetów firmy Continental. Stale dokładamy starań, aby nasze opony zapewniały większą oszczędność energii i były bardziej przyjazne dla środowiska. W tym celu w pracach badawczo-rozwojowych, testach i produkcji biorą udział specjaliści z różnych dziedzin.

Ich zadaniem jest nie tylko udoskonalenie produkcji, ale także warunków eksploatacji i recyklingu opon. Zespoły specjalistów badają poszczególne elementy opony i, gdy to możliwe, proponują zastąpienie ich nowymi materiałami, lepiej spełniającymi potrzeby ochrony środowiska.

Skupienie działań na poprawie warunków ekorozwoju już pozytywnie wpłynęło na przebieg produkcji w zakładach Continental. Innowacyjny, nagradzany proces realizowany przez zakład ContiLifeCycle umożliwia ponowne wykorzystanie odpadów gumy do produkcji opon przy okazji bieżnikowania zużytych opon do samochodów ciężarowych z przeznaczeniem do ponownego użycia.

Oferujemy również opony do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, charakteryzujące się o 30% mniejszymi oporami toczenia w porównaniu ze standardową oponą. W ten sposób przyczyniają się one do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Po założeniu takich opon samochody hybrydowe mogą pokonywać dłuższe trasy w oparciu o napęd elektryczny, bez uruchamiania silnika spalinowego. Warto zauważyć, że konstruktorzy opon w firmie Continental nie osiągnęli lepszych parametrów dotyczących oporów toczenia kosztem bezpieczeństwa. Na etykiecie opony UE wskazana jest klasa „A” w odniesieniu zarówno do oporów toczenia, jak i drogi hamowania na mokrej nawierzchni.

Kolejnym naszym działaniem na rzecz zrównoważonego rozwoju jest wytwarzanie gumy z mniszka lekarskiego. We współpracy z Instytutem Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej im. Fraunhofera chcemy stosować lateks naturalny uzyskiwany z korzeni mniszka lekarskiego jako ekonomicznie uzasadniony substytut lateksu naturalnego pochodzącego z upraw w lasach tropikalnych.

Co najważniejsze, mniszek lekarski może rosnąć na ziemi nienadającej się do uprawy roślin spożywczych. Dzięki temu utworzenie „plantacji gumy” obok zakładu produkcji opon w Europie Środkowej jest uzasadnione z ekonomicznego, jak i ekologicznego punktu widzenia. Podejście to ma między innymi następujące zalety:

  • znaczący spadek emisji CO2 dzięki skróceniu drogi transportu;
  • redukcja monokultur drzew kauczukowych w rejonach lasów tropikalnych;
  • możliwość zabezpieczenia się producenta opon przed zmiennością cen na światowym rynku gumy.

Nawet 30% gumy w standardowej oponie samochodowej pochodzi z kauczukowca (Hevea brasiliensis), więc korzyści z wykorzystania alternatywnego źródła są oczywiste.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Wymiana opon

Wymiana opon

Jak długo opony mogą być używane, zanim trzeba je wymienić?

Czytaj więcej

Uszkodzenia opon

Uszkodzenia opon

Zbadajmy przyczyny problemu.

Czytaj więcej

Naprawa opony

Naprawa opony

Dowiedz się, kiedy naprawa przebitej opony jest dozwolona prawem, a kiedy należy kupić nową oponę.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.