Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Naprawa opony

Naprawa opony

Kiedy można naprawiać przebitą oponę

Szybkie fakty: Kiedy opona jest nieodwracalnie uszkodzona

  • Grubość bieżnika poniżej dopuszczalnej prawnie granicy 1,6 mm.
  • Pęknięcia, zużycia lub pogorszenie stanu gumy.
  • Wielkość otworu w miejscu przebicia przekracza 6 mm.
  • Przebicie poza obszarem bieżnika lub na ściance bocznej.
  • Naruszenie konstrukcji opony lub uszkodzenia spowodowane jazdą bez powietrza.
  • Ze względów bezpieczeństwa Continental nie zaleca naprawiania opon, uszkodzoną oponę należy wymienić.

Złapałeś gumę. Zdarza się. Zamiast kupować nową oponę można rozważyć jej naprawę, ale kierowcy powinni wiedzieć, kiedy naprawa opon jest prawnie dozwolona. Przepisy prawa większości krajów ściśle klasyfikują materiały naprawcze oraz określają liczbę dopuszczalnych napraw jednej opony. Takie regulacje są konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom drogi.

W dużym skrócie, niedopuszczalne jest naprawianie opony, gdy:

  • głębokość bieżnika jest mniejsza niż przewidziana przez prawo graniczna wartość 1,6 mm;
  • naruszona została wytrzymałość konstrukcyjna opony bądź na skutek uszkodzenia z opony całkowicie uszło powietrze;
  • guma jest pęknięta, zużyta lub ma obniżoną jakość;
  • uszkodzenie zostało spowodowane przez zewnętrzny przedmiot;
  • kordy są odsłonięte;
  • widoczne są ślady wcześniejszych nieprawidłowo wykonanych napraw.

Do istotnych czynników zalicza się także dokładne umiejscowienie przebicia. Zgodnie z przepisami miejsca naprawy nie mogą wykraczać poza środkowy pas o szerokości trzech czwartych bieżnika, czyli strefę drobnych napraw.

Ponadto, jeśli przebicie ma średnicę co najmniej 6 mm, naprawa jest niedopuszczalna. W takim przypadku kierowcy nie mają innego wyboru niż inwestycja w nową oponę.

Czy można naprawiać przebicia w bocznej ścianie?

Odpowiedź jest krótka: nie. Przebicie poza strefą drobnych napraw wyklucza naprawę, ponieważ znajduje się ono blisko bocznej ściany.

Przebicie z boku dyskwalifikuje oponę z prostego powodu: podczas codziennej jazdy ten obszar poddawany jest znacznym naprężeniom, wobec czego wszelkie próby naprawy w tej strefie mogą osłabić wytrzymałość konstrukcyjną opony.

Ponadto ściana boczna jest najbardziej zginanym elementem opony, więc łata raczej nie pozostanie długo w miejscu założenia, a opona prędzej czy później znowu zawiedzie.

Skoro już mowa o bocznej ścianie, jeśli zamierzasz ratować przebitą oponę, unikaj jazdy, gdy z opony ujdzie powietrze. Ciśnienie w oponie sprawia, że zachowuje ona kształt podczas jazdy. Gdy ciśnienie spadnie do zera, boczna ściana będzie zgniatana między obręczą a nawierzchnią drogi, zatem na skutek dalszej jazdy uszkodzenie nie będzie już dotyczyć tylko strefy drobnych napraw.

Innymi słowy, nie jedź na „flaku”, jeśli przebicie mieści się w obrębie strefy drobnych napraw (i dzięki temu nadaje się do naprawy). Mogłoby to spowodować dodatkowe uszkodzenie boku opony, wykluczając ewentualną naprawę. Dużo lepszym pomysłem jest odholowanie samochodu lub zastąpienie koła z przebitą oponą kołem zapasowym na czas jazdy do najbliższego serwisu.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Wymiana opon

Wymiana opon

Jak długo opony mogą być używane, zanim trzeba je wymienić?

Czytaj więcej

Uszkodzenia opon

Uszkodzenia opon

Zbadajmy przyczyny problemu.

Czytaj więcej

Utylizacja opon

Utylizacja opon

Na czym polega odpowiedzialny recykling starych opon.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.