Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Skorzystaj z kilku porad dotyczących opon, aby dotrzeć do celu bez niespodzianek.

Wakacyjny wyjazd

Lista para un viaje por carretera sin preocupaciones

Szybkie fakty: Przygotowanie do dłuższej podróży

  • Utrzymuj prawidłowe ciśnienie powietrza, co pozwoli uzyskać optymalne zużycie paliwa i optymalne parametry pracy opon.
  • Sprawdź głębokość bieżnika opon: firma Continental ze względów bezpieczeństwa zaleca zachowanie minimalnej grubości bieżnika opon letnich na poziomie 3 mm, a opon zimowych na poziomie 4 mm.
  • Nie przeciążaj samochodu, sprawdź maksymalną ładowność w dokumentacji samochodu.
  • Przed rozpoczęciem podróży sprawdź ciśnienie w kole zapasowym i zweryfikuj jego stan techniczny.
  • Jazda będąc zmęczonym jest niebezpieczna. Podczas długich podróży rób regularne przerwy.

Dla zapalonych kierowców nie ma nic przyjemniejszego niż dłuższy wyjazd.

Przed nami malownicze widoki, spotkania z sympatycznymi mieszkańcami odwiedzanych miejsc i oczywiście poczucie wolności na drodze. Jednak, jak to zwykle w życiu bywa, warto przygotować się na nieprzewidziane zdarzenia podczas wycieczki. Na przykład szybka kontrola opon w samochodzie może pomóc w uniknięciu zbędnej przerwy w realizacji planu podróży.

Wybierasz się samotnie czy w towarzystwie znajomych? A może planujesz wakacyjny wyjazd z rodziną? W każdym przypadku weź do serca poniższe porady, aby dotrzeć na miejsce bezpiecznie i w dobrym humorze.

Jazda na oponach z właściwym ciśnieniem powietrza

Dlaczego tak ważne jest sprawdzanie ciśnienia w oponach? Ponieważ prawidłowe napompowanie opon bezpośrednio przekłada się na optymalne zużycie paliwa. W takich warunkach występują mniejsze opory toczenia, a to sprawia, że podczas jazdy zużywa się mniej paliwa. Opony są wtedy także bezpieczniejsze i bardziej trwałe – mniejsze jest ryzyko rozerwania czy nierównomiernego zużycia bieżnika, co w efekcie pozwala zaoszczędzić pieniądze.

Ogólnie zaleca się sprawdzanie ciśnienia powietrza w oponach w odstępach od dwóch do czterech tygodni, zwłaszcza przed dłuższym wyjazdem. Pomiaru dokonuje się, gdy opony są chłodne (na przykład jeśli samochód nie był używany przynajmniej przez ostatnie trzy godziny).

Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe? Ta informacja jest podana w instrukcji obsługi pojazdu, pod klapką wlewu paliwa lub na słupku przy drzwiach kierowcy. Ciśnienie powietrza musi być identyczne w obu oponach w tej samej osi, ale może różnić się między przednią a tylną osią. Po dopompowaniu powietrza nie zapomnij dokładnie zakręcić kapturków zaworów powietrza. Zabezpiecza to zawór przed zanieczyszczeniami i pyłem oraz zapobiega nieszczelności. Jeśli któregoś kapturka brakuje, powinno się od razu zdobyć nowy.

Warto także pamiętać o systemie monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), będącym standardowym wyposażeniem nowszych samochodów. System TPMS generuje ostrzeżenie, gdy ciśnienie spadnie o 25% poniżej wartości zalecanej przez producenta pojazdu. W większości przypadków mały spadek ciśnienia nie spowoduje zapalenia się lampki ostrzegawczej, więc wzrost zużycia paliwa nie będzie od razu zauważalny. To kolejny dobry powód, dla którego kierowcy powinni niezależnie sprawdzać ciśnienie w oponach w odstępach od dwóch do czterech tygodni.

Odpowiednia głębokość bieżnika opony

Przy mokrej nawierzchni właściwa głębokość bieżnika ma istotne znaczenie dla zapobiegania aquaplaningowi, czyli poślizgowi kół na warstwie wody przy dużej prędkości. W większości krajów minimalna wymagana przepisami głębokość to 1,6 mm. W trosce o Twoje bezpieczeństwo firma Continental zaleca jednak, aby bieżnik miał głębokość co najmniej 3 mm w oponach letnich oraz co najmniej 4 mm w oponach zimowych. Pojawienie się wskaźników zużycia bieżnika w rowkach na oponie będzie sygnałem, że czas na wymianę.

Zwracaj także uwagę na ślady nierównomiernego zużycia na bieżniku. Nierównomierne zużycie zmniejsza przyczepność bieżnika na drodze w niekorzystnych warunkach. Sprawdzaj, czy nie ma nietypowo gładkich obszarów, powierzchni z głębszym i płytszym bieżnikiem bądź innych objawów uszkodzenia. Obejrzyj również boki opon pod kątem ewentualnych wyżłobień, nacięć, wybrzuszeń czy innych nieregularności.

Jeśli okaże się konieczna wymiana co najmniej jednej opony, pamiętaj, aby wymiary, typ i indeks prędkości nowych sztuk były takie same jak w przypadku opon z pierwszego wyposażenia. Te informacje można znaleźć na ścianie bocznej aktualnie używanej opony lub w instrukcji obsługi.

Kontrola geometrii kół

Czy w ostatnim czasie samochód „zaliczył” wyboje lub krawężniki? Takie niespodziewane uderzenia mogą negatywnie wpłynąć na geometrię kół i spowodować uszkodzenie opon. Nieprawidłowa geometria kół prowadzi do nierównomiernego i nadmiernego zużycia bieżnika, wobec czego konieczna jest korekta w serwisie.

Zlecaj okresowe kontrole geometrii w ramach planu konserwacji pojazdu, na przykład przy okazji zamiany opon letnich na zimowe lub jeśli pojawią się takie sygnały ostrzegawcze jak nadmierne drgania podczas jazdy z dużą prędkością.

Przekładanie opon przed dłuższymi wyjazdami

Regularne przekładanie opon w pojeździe zapewnia bardziej równomierne zużycie i przyczynia się do przedłużenia czasu eksploatacji opon. Oznacza to, że możesz przejechać więcej ciekawych tras w terenie, zanim będzie konieczna inwestycja w nowy komplet opon. Standardowo zaleca się przełożenie opon co około 8–13 tys. kilometrów.

Jeśli zauważysz nierównomierne zużycie co najmniej jednej opony, przed przełożeniem opon musisz jednak zlecić lokalnemu serwisowi sprawdzenie geometrii i wyważenia kół oraz inne możliwe przyczyny.

Nieprzeciążanie pojazdu

Planując rodzinny wyjazd, trudno oprzeć się pokusie załadowania do bagażnika sporego bagażu. Na pole kempingowe naturalnie przyda się namiot, a do lasu koniecznie trzeba zabrać kosz z jedzeniem. Problem w tym, że przeładowanie pojazdu może skrócić żywotność opon. W dodatku zwiększenie masy o każde kolejne 90 kg powoduje, że wydajność zużycia paliwa maleje za każdym razem o 0,42 km/l. W związku z tym warto sprawdzić ładowność w instrukcji obsługi pojazdu.

Zapasowa opona

Skoro mowa o bagażniku, warto poruszyć kwestię zapasowej opony. Przed dłuższym wyjazdem skontroluj ciśnienie w tej oponie i inne kwestie wymagające uwagi. Jeśli zapasowa opona była przewożona w bagażniku od długiego czasu, być może warto ją wymienić. Wynika to stąd, że z upływem czasu opona może tracić swoje właściwości. Na przykład guma mogła już popękać i stać się krucha.

Regularne przerwy podczas długiej jazdy

Nie jest bezpiecznie kierować samochodem w stanie przemęczenia. Jeśli znużyła Cię jazda, możesz zwracać mniejszą uwagę na potencjalne zagrożenia, takie jak wyboje, śmieci czy gruz na drodze bądź nagłe zatrzymanie i wznowienie ruchu pojazdów. Wszelkie takie przypadki mogą być szkodliwe dla opon, a nawet przyczynić się do kolizji z innym samochodem.

Nikt nie chce spędzać cennego urlopu z widokiem na holownik, więc pamiętaj o regularnych przerwach na kawę, przekąskę i odpoczynek. W razie potrzeby zatrzymaj się w hotelu przy drodze. Dobre wspomnienia z wyjazdu zależą przecież przede wszystkim od bezpieczeństwa Twojego i pasażerów.

Znajdź opony do Twojego samochodu

Najszybsza droga do idealnej opony.

Kręte drogi

Kręte drogi

Przydatna technika jazdy krętą drogą.

Czytaj więcej

Jazda po śniegu

Jazda po śniegu

Co robić, gdy na drodze jest śnieg i lód.

Czytaj więcej

Jazda podczas ulewnego deszczu

Jazda podczas ulewnego deszczu

Deszczowa aura może zmienić warunki na drodze.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.