Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Kręte drogi

Kręte drogi

Bezpieczna jazda po drogach pełnych zakrętów

W dalszej części artykułu znajdziesz kilka porad dotyczących bezpiecznej jazdy po drodze pełnej zakrętów. Być może znasz już te podstawowe zasady, ale wielu kierowców musi je jeszcze opanować. Warto odświeżyć pamięć!

Wszyscy użytkownicy drogi – zarówno świeżo upieczeni, jak i doświadczeni kierowcy – muszą przestrzegać tej samej zasady: na krętej drodze należy unikać nadmiernej prędkości. Zasada ta odnosi się w takim samym stopniu do drogi wijącej się w pagórkowatym terenie, jak i do spokojnego ronda na przedmieściach.

Często widzimy znaki drogowe ostrzegające o zbliżaniu się do łuku i informujące o zalecanym ograniczeniu prędkości. Dlaczego jednak kręta droga może być tak niebezpieczna? Ponieważ kiedy pojazd skręca po łuku, w grę wchodzą dwa rodzaje ruchu.

Po pierwsze, z ruchem samochodu do przodu wiąże się jego pęd. Po drugie, podczas jazdy po łuku zaczyna mieć znaczenie bezwładność pojazdu. Siły odśrodkowe próbują wypchnąć samochód na zewnątrz łuku, a opony muszą oprzeć się tym siłom i utrzymać pojazd na krętej drodze. Jeśli kierowca wejdzie w zakręt ze zbyt dużą prędkością, opony stopniowo utracą przyczepność i zaczną się ślizgać.

Porady dotyczące jazdy po łuku

Pokonywanie zakrętów będzie łatwiejsze, gdy zmniejszysz prędkość i skorzystasz z przydatnej techniki: staraj się możliwie najmniej obracać kierownicą, nie przekraczając przy tym osi jezdni.

Uwaga: nie zalecamy ścinania łuków na drogach publicznych. Grozi to jazdą pod prąd i zagraża innym kierowcom.

Rzecz w tym, żeby praktycznie wykorzystać szerokość swojego pasa ruchu — łatwiej wejść w zakręt i zyskać lepszą widoczność. Kluczowy w tej sytuacji jest jak najmniejszy ruch kierownicą.


Bezpieczne pokonanie łuku obejmuje trzy etapy:

  • Zbliżając się do łuku, odpowiednio zwolnij i ustaw się po przeciwnej stronie pasa niż kierunek łuku. Na przykład jeśli droga skręca w prawo, przesuń się do lewej krawędzi swojego pasa.
  • Przejeżdżając przez łuk, płynnie przemieszczaj pojazd w kierunku przeciwległej krawędzi pasa.
  • Dojeżdżając do końca łuku, stopniowo wracaj do normalnej pozycji na swoim pasie, a następnie na prostej drodze zwiększaj prędkość.

Ta technika jazdy pozwala przemieszczać się po najszerszym możliwym łuku oraz zmniejszyć jego kąt. Dzięki temu opony są poddawane mniejszym naprężeniom oraz maleje ryzyko niekontrolowanego poślizgu. Ponadto kierowca ma bardziej odsłonięty widok na drogę przed sobą i więcej czasu, aby reagować na wszelkie zagrożenia.

Pokonując łuk, zwracaj uwagę na zachowanie innych kierowców i uczestników ruchu drogowego. Jeśli inne pojazdy będą znajdować się zbyt blisko osi jezdni, grozi to zderzeniem czołowym.

Jak odzyskać panowanie na pojazdem w trakcie poślizgu

Jeśli pojazd wpadnie w poślizg na zakręcie, kierowcy nie wolno wpadać w panikę dlatego, że pedał hamulca i gazu oraz kierownica nie działają tak jak zwykle.

W takiej sytuacji należy zdjąć nogi z pedału hamulca i gazu. Obie ręce powinny spoczywać na kierownicy, ale nie powinno się wykonywać żadnych gwałtownych ruchów.

Bezwzględnie należy unikać nadsterowności i zbyt ostrego hamowania. Gdy pojazd zmniejszy prędkość, bezpiecznie odzyskaj kontrolę, ostrożnie naciskając pedał hamulca i manewrując kierownicą.

Znajdź opony do Twojego samochodu

Najszybsza droga do idealnej opony.

Jazda po śniegu

Jazda po śniegu

Co robić, gdy na drodze jest śnieg i lód.

Czytaj więcej

Wakacyjny wyjazd

Viaje de vacacionesWakacyjny wyjazd

Przygotuj opony na wakacje.

Czytaj więcej

Jazda podczas ulewnego deszczu

Jazda podczas ulewnego deszczu

Deszczowa aura może zmienić warunki na drodze.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.