Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Aquaplaning

Aquaplaning

Co to jest aquaplaning i jak go unikać?

Szybkie fakty: Zmniejszenie ryzyka aquaplaningu

  • Należy regularnie sprawdzać ciśnienie we wszystkich czterech oponach.
  • Należy pilnować, aby grubość bieżnika wynosiła w oponach letnich co najmniej 3 mm, a w oponach zimowych co najmniej 4 mm.
  • W przypadku jazdy w deszczu należy zmniejszyć prędkość i zwiększyć odległość od poprzedzających samochodów.

Prawo wymaga, aby opony używane na drogach publicznych miały rzeźbę bieżnika. Jej podstawowym zadaniem jest odprowadzanie wody, mogącej ograniczać powierzchnię styku opony z mokrą nawierzchnią drogi, oraz zapewnianie przyczepności i odpowiednich własności trakcyjnych.

Podczas jazdy z dużą prędkością po mokrej drodze między oponą a nawierzchnią drogi może powstawać klin wody. Opona traci kontakt z nawierzchnią, a pojazd przestaje reagować na ruchy kierownicą. Zjawisko to określa się mianem aquaplaningu, akwaplanacji bądź hydroplaningu.

Jeśli w trakcie tego zjawiska opony nie mogą zapewnić przyczepności na drodze, brak dostatecznych własności trakcyjnych ma ogromne konsekwencje dla bezpieczeństwa samochodu. W efekcie kierowca traci panowanie nad pojazdem: nie może hamować, kierować ani przyspieszać.

Największe prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu występuje, gdy na skutek silnej ulewy na powierzchni drogi gromadzi się woda. Zjawisko to może także mieć miejsce, gdy asfalt na drodze jest tak nierówny, że tworzą się na nim duże kałuże stojącej wody.

Ryzyko wypadku samochodowego w konsekwencji aquaplaningu można zmniejszyć kilkoma sposobami:

  • utrzymywanie prawidłowego ciśnienia powietrza w oponach;
  • monitorowanie głębokości bieżnika, tak aby nie zmniejszyła się ona poniżej wymaganej przez prawo minimalnej głębokości 1,6 mm; w trosce o Twoje bezpieczeństwo zalecamy, aby bieżnik miał głębokość co najmniej 3 mm w oponach letnich oraz co najmniej 4 mm w oponach zimowych;
  • poruszanie się z mniejszą prędkością podczas deszczowej pogody.

Warto pamiętać, że wystarczająca głębokość bieżnika jest istotna nie tylko w skrajnych sytuacjach. Jazda na zużytych oponach zwiększa ryzyko wypadku lub kolizji nawet przy małej prędkości.

Wymień opony, gdy głębokość bieżnika spadnie do 3 mm

Podczas jazdy z prędkością 80 kilometrów na godzinę nowe opony są w stanie rozproszyć do 30 litrów wody na sekundę. Regularna eksploatacja powoduje jednak, że bieżnik zużywa się i jego głębokość maleje. W efekcie w miarę zużycia bieżnika opony rozpraszają znacznie mniej wody.

Na przykład przy głębokości bieżnika równej 1,6 mm opony odprowadzają już o 55% mniej wody.

Pomiary przeprowadzone przez firmę Continental wykazały jednak, że jeśli na oponie pozostał bieżnik o głębokości 3 mm, opona zachowuje 78-procentową skuteczność odprowadzania wody. Gdy bieżnik stanie się płytszy, ryzyko aquaplaningu gwałtownie wzrasta.

Testy te wykazały, że w miarę spadku głębokości bieżnika wszystkie modele opon tracą zdolność do rozpraszania większych ilości wody na mokrych drogach. Na tej podstawie firma Continental zaleca kierowcom założenie nowych opon, gdy głębokość bieżnika dotychczas używanych spadnie do 3 mm.

Wskaźniki głębokości bieżnika opony

Bieżnik znajduje się na całym obwodzie opony. Należy wykonywać pomiary głębokości bieżnika, na przykład za pomocą głębokościomierza, w głównych rowkach, w których w nowoczesnych oponach są umieszczone wskaźniki zużycia bieżnika (tread wear indicator — TWI).

W większość krajów europejskich minimalna głębokość bieżnika, wymagana przez prawo dla zapewnienia bezpieczeństwa samochodu, wynosi 1,6 mm. Przy takiej wartości opony nadają się do wymiany.

Aby zapewnić jak najlepsze osiągi opon, warto rozważyć wymianę opon letnich, gdy głębokość ich bieżnika spadnie do 3 mm, a zimowych — do 4 mm. Ponadto na wszystkie cztery koła należy założyć opony o takiej samej rzeźbie bieżnika. Przynajmniej w każdej osi powinny być używane opony o takiej samej głębokości bieżnika.

Aby ułatwić określenie pozostałej głębokości bieżnika, firma Continental umieszcza wskaźniki zużycia między rowkami bieżnika. Te wskaźniki w formie żeber wystają na wysokość 3 mm i są umieszczone między blokami bieżnika.

Jeśli bieżnik zużyje się do poziomu wskaźników, czas zapobiegawczo założyć nowe opony na koła.

Co robić w razie aquaplaningu

Niezależnie od wieku opon, aby zmniejszyć ryzyko aquaplaningu, na mokrych drogach kierowcy powinni zawsze jechać wolniej.

Jeśli zjawisko to wystąpi — co jest mimo wszystko możliwe ze względu na pogodę i warunki na drodze, których kierowca nie może przewidzieć — zaleca się natychmiast zdjąć nogę z pedału gazu i nacisnąć pedał sprzęgła. Należy unikać ruszania kierownicą i gwałtownego hamowania.

Jeśli jednak pojawia się niebezpieczeństwo kolizji lub poważnego wypadku, powinno się od razu użyć hamulca awaryjnego. W większości przypadków tylne koła zachowują wystarczającą przyczepność, aby pojazd zwolnił.

Gdy tylko opony odzyskają kontakt z nawierzchnią drogi i zostaną przywrócone własności trakcyjne, bezpieczniej będzie jechać dalej z mniejszą prędkością.

Znajdź opony do Twojego samochodu

Najszybsza droga do idealnej opony.

Kręte drogi

Kręte drogi

Przydatna technika jazdy krętą drogą.

Czytaj więcej

Jazda po śniegu

Jazda po śniegu

Co robić, gdy na drodze jest śnieg i lód.

Czytaj więcej

Jazda we mgle

Jazda we mgle

Porady dotyczące bezpiecznej jazdy we mgle.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.