Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Pomiar głębokości bieżnika opony

Pomiar głębokości bieżnika opony

Znaczenie głębokości bieżnika

Szybkie fakty: Sposoby pomiaru głębokości bieżnika

  • W głównych rowkach bieżnika opony znajdują się rozmieszczone w równych odstępach wskaźniki zużycia opony. Wymiana opony jest konieczna, gdy zrównają się one z wysokością powierzchni bieżnika opony.
  • Jeżeli posiadasz przyrząd do pomiaru głębokości bieżnika, włóż pręt pomiarowy w rowek i dosuń stopkę do powierzchni bieżnika. Wartość pomiaru zobaczysz u góry przyrządu.
  • Włóż monetę 1€ w rowek opony. Jeżeli złota otoczka opony wystaje ponad powierzchnię opony, grubość bieżnika jest mniejsza niż 3 mm. Oznacza to, że nadszedł czas na wymianę opon.

Opony stanowią łącznik między pojazdem a nawierzchnią. Bieżnik zapewnia przyczepność do nawierzchni podczas jazdy. Jeśli jednak nie jest dość głęboki, samochód traci trakcję, a hamowanie trwa dłużej. Płytkie rowki bieżnika powodują, że trudniej panuje się nad pojazdem przy mokrej nawierzchni oraz wzrasta ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu kół na warstwie wody przy dużej prędkości. W trosce o własne bezpieczeństwo w ramach regularnej konserwacji pojazdu mierz głębokość bieżnika.

Bieżnik to guma na oponie stykająca się z nawierzchnią drogi. Nowe opony mają bieżnik o przeciętnej głębokości od 8 do 9 mm (od 10/32 do 11/32 cala). Podczas jazdy bieżnik zużywa się. Opona z bieżnikiem o głębokości mniejszej niż 1,6 mm (2/32 cala) traci przyczepność. Niekorzystnie wpływa to na drogę hamowania i panowanie nad pojazdem. Jazda na takich oponach jest niebezpieczna, dlatego nadają się one tylko do wymiany.

Ze względów bezpieczeństwa firma Continental zaleca, aby bieżnik miał głębokość co najmniej 3 mm w oponach letnich oraz co najmniej 4 mm (5/32 cala) w oponach zimowych. Muszą być one grubsze, aby poradzić sobie z mokrą, oblodzoną i ośnieżoną nawierzchnią. Upewnij się, że pojazd ma założone odpowiednie opony: zimowe, letnie bądź całoroczne.

Wskaźniki zużycia bieżnika

Wskaźniki zużycia bieżnika to paski rozmieszczone w równych odstępach na dnie głównych rowków bieżnika. Jeśli ich powierzchnia zrówna się z powierzchnią bieżnika, oponę należy wymienić.

Kilka modeli zimowych wyposażonych jest we wskaźniki zużycia takich opon. Gdy powierzchnia wskaźników jest zrównana z powierzchnią bieżnika, taka opona nie nadaje się do jazdy w warunkach zimowych. W pewnych regionach mogą one również zostać uznane za niespełniające przepisów jako opony zimowe.

Posługiwanie się głębokościomierzem do bieżnika

Jeśli dysponujesz głębokościomierzem do bieżnika, użyj go do zmierzenia głębokości bieżnika. Włóż końcówkę przyrządu w rowek i dopchnij obsadkę równo z powierzchnią bieżnika. Odczytaj wynik na wskaźniku. Możesz również posłużyć się małą linijką.

Zamiast specjalnego głębokościomierza do oceny głębokości bieżnika można także użyć monety jednopensowej, dwudziestopięciocentowej lub 1 €.

Włóż monetę 1 € w rowek w oponie. Jeśli złoty rant wystaje ponad bieżnik, oznacza to, że głębokość bieżnika jest mniejsza niż 3 mm (4/32 cala). W takim przypadku czas już rozważyć wymianę opony.

Pamiętaj, aby sprawdzać głębokość w różnych miejscach. Nieprawidłowe ustawienie geometrii kół może powodować nierównomierne zużycie bieżnika. Zwracaj uwagę na powierzchnie bardziej zużyte niż ich otoczenie. Bieżnik powinien być oceniany na podstawie najmniejszego wyniku pomiaru.

W razie wątpliwości co do pomiarów skorzystaj z usług centrum serwisowego. 

Ewentualne uszkodzenia opony

Przy pomiarze głębokości bieżnika zwracaj uwagę na nieregularne, przypominające fale zużycie bieżnika na obwodzie. Takie małe ubytki bieżnika mogą wskazywać na nieprawidłową geometrię kół lub inne problemy z pojazdem. Konieczna jest wówczas wizyta w centrum serwisowym.

Alarmujące są również wypukłości na bieżniku lub bocznej ścianie opony. Nie są one bezpieczne i nie można czekać z wymianą opony na nową.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach

Wyjaśniamy, jak zmierzyć ciśnienie w oponach.

Czytaj więcej

Ponowne dokręcanie kół

Ponowne dokręcanie kół

Pamiętaj o ponownym dokręceniu kół po ich wymianie.

Czytaj więcej

Wyważanie kół po wymianie opon

Wyważanie kół po wymianie opon

Eliminowanie drgań i unikanie przedwczesnego zużycia.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.