Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Opony wypełnione azotem

Opony wypełnione azotem

Jakie zalety mają opony napełnione azotem?

Czy wiesz, że opony można pompować nie tylko powietrzem, ale i azotem? Takie rozwiązanie jest coraz częściej oferowane przez sprzedawców opon i warsztaty, a także coraz popularniejsze wśród fanów motoryzacji. Jakie są jednak rzeczywiste korzyści z zakładania na koła opon napełnionych azotem? Czy technika ta nie ma zastosowania wyłącznie do samochodów wyścigowych? Przeczytaj, aby dowiedzieć więcej.

Chętnie przypominamy naszym klientom, że Continental projektuje i produkuje opony w taki sposób, aby przez wiele kilometrów doskonale spełniały swoje zadanie. Jednak właściciel pojazdu również ponosi pewną odpowiedzialność – powinien on od czasu do czasu skontrolować opony. Najprostszą zasadą konserwacji opon w długim okresie jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach.

Wpływ zmian temperatury na ciśnienie w oponach

Producent samochodu określa optymalne ciśnienie powietrza w oponach. Wartość ta podana jest w instrukcji obsługi lub po wewnętrznej stronie drzwi od strony kierowcy. Continental zaleca sprawdzanie ciśnienia w oponach przynajmniej co dwa tygodnie, a także przed wyjazdem na dłuższą trasę.

Miało być jednak o azocie. Rzecz w tym, że każdy gaz rozpręża się po ogrzaniu oraz kurczy się po schłodzeniu. Zjawisko to najlepiej widać właśnie w przypadku opony.

Ciśnienie w oponie rośnie i spada zależnie od zmian temperatury: na każdą zmianę o 12°C przypada zmiana ciśnienia o 0,07 bara (1 psi). Z tego powodu lepiej sprawdzać ciśnienie w oponach wcześnie rano, zanim temperatura wzrośnie pod wpływem słońca lub ciepła wytworzonego podczas jazdy. Wskazanie ciśnienia zimnego powietrza jest dokładniejsze.
Opony napełnione azotem mają istotną przewagę: azot nie zawiera wilgoci i nie podtrzymuje spalania. W porównaniu z powietrzem w otoczeniu, zawierającym około 78% azotu, 21% tlenu oraz inne gazy, czysty azot to gaz obojętny i niepalny. W rzeczy samej jest to suche powietrze po całkowitym usunięciu tlenu.

Azot w specjalistycznych zastosowaniach opon

Dzięki obojętnemu charakterowi azotu opony napełnione tym gazem zachowują się korzystniej w specjalistycznych zastosowaniach w wymagających warunkach, między innymi w lotnictwie, górnictwie czy budownictwie.

Suchy azot ogranicza zmiany ciśnienia w oponie, w związku z czym opony z azotem są używane w samochodach wyścigowych – przy skrajnie wysokiej prędkości na torze nawet najmniejsza zmiana ciśnienia mogłaby wpłynąć na właściwości jezdne bolidu.

Czas postawić zasadnicze pytanie: czy azot nadaje się do Twoich opon? Prawda jest taka, że pompowanie opon azotem nie jest konieczne w typowych codziennych zastosowaniach samochodu osobowego. Taki pomysł można by nawet nazwać wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

Należy wyjaśnić, że napełnienie opon azotem nie jest szkodliwe, a nawet sprzyja utrzymywaniu się stałego ciśnienia w długim okresie (w oponach napełnionych zwykłym powietrzem ciśnienie spada nieco szybciej na skutek przenikania).

Użycie azotu nie ma jednak znaczenia, gdy ciśnienie maleje w następstwie przebicia opony bądź nieszczelności przy stopce i na zaworze czy innych nieszczelności o charakterze mechanicznym. Pod względem takich parametrów, jak opory toczenia, zużycie paliwa i trwałość opon, azot również nie ma widocznej przewagi nad powietrzem.

Znaczenie regularnego sprawdzania ciśnienia w oponach

Jeszcze raz podkreślamy, że należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach. Jeśli jest ono niższe niż wartość zalecana przez producenta, oponę należy dopompować – powietrzem lub, jeśli wolisz, azotem – do uzyskania prawidłowego ciśnienia.

Ze względów bezpieczeństwa nie wolno jeździć na oponach ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem. Może to prowadzić do nadmiernych naprężeń i przegrzewania oraz skutkować zniszczeniem opony, z czym wiąże się ryzyko poważnych obrażeń ciała a nawet śmierci.

W razie wątpliwości należy poszukać w instrukcji obsługi pojazdu szczegółowych informacji o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu pojazdu. Z myślą o spokojnym sumieniu warto także rozważyć zainwestowanie w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach

Wyjaśniamy, jak zmierzyć ciśnienie w oponach.

Czytaj więcej

System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

Jak zintegrowany system TPMS może poprawić bezpieczeństwo jazdy, eliminując częstą przyczynę wypadków?

Czytaj więcej

Pomiar głębokości bieżnika opony

Pomiar głębokości bieżnika opony

Dlaczego powinno się regularnie sprawdzać głębokość bieżnika.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.