W większości państw europejskich minimalna, wymagana przepisami prawa głębokość bieżnika w samochodach osobowych wynosi 1,6 mm. W rowkach bieżnika umieszczany jest specjalny wskaźnik pozwalający użytkownikowi określić, czy jego głębokość osiągnęła już progową wartość 1,6 mm (w takim przypadku wskaźnik zrównuje się się powierzchnią bieżnika).
Oprócz limitu określonego przepisami prawa, również producenci opon definiują wartości progowe, przy których ich zdaniem powinno się wycofywać z eksploatacji opony stosowane w samochodach osobowych i lekkich pojazdach dostawczych poruszających się po drogach publicznych. Wynoszą one:
Zalecenia te wynikają z przeprowadzanych przez producentów testów, oraz zebranych podczas rzeczywistej eksploatacji danych, potwierdzających, że kierowcy mogą zachować pełen potencjał ogumienia (np. przyczepność na mokrej nawierzchni) wymieniając je jeszcze przed osiągnięciem minimalnej, dopuszczalnej głębokości bieżnika równej 1,6 mm. Jest to szczególnie ważne w przypadku opon zimowych, których własności jezdne (trakcja na śniegu) pogarszają się zdecydowanie jeżeli bieżnik ma mniej niż 4 mm głębokości.
Za używane uznawane są wszystkie opony, które zostały zamontowane na pojeździe. Z zakupem ogumienia używanego wiąże się pewne ryzyko, ponieważ ich historia serwisowa jest niepewna lub całkowicie nieznana. Używane opony mogły być eksploatowane w nieprawidłowy sposób i mogą być uszkodzone w sposób, który może doprowadzić do nieruchomienia pojazdu.
Nie wszystkie uszkodzenia opony, które mogą ostatecznie doprowadzić do jej zniszczenia, da się łatwo wykryć. Na przykład nieprawidłowe naprawy lub uszkodzenia wyściółki wewnętrznej można zobaczyć dopiero sprawdzając środek opony, po jej zdemontowaniu z felgi. Przed zamontowaniem opony używanej należy ją poddać sprawdzeniu (zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz) przez wykwalifikowanego technika. Jeżeli kupujemy używany samochód i nie znamy historii jego ogumienia, zaleca się poddanie go kontroli przez wykwalifikowany warsztat, który powinien zdemontować opony i sprawdzić również stan ich powierzchni wewnętrznych, zgodnie z poniższymi zaleceniami.
Zalecenia:
NIE NALEŻY kupować, sprzedawać lub montować opon używanych, które:
Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.