Tour de France

Tour de France

Najwyższa jakość do rowerów oraz samochodów

Continental ma ponad 100 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji opon rowerowych. Możemy więc być przewodnikiem w zakresie ważnych koncepcji w nowoczesnej technologii, jak np. ciśnienie, typy, aquaplaning i metody konstrukcji. Wkrótce możesz zostać mistrzem podstaw. Jak my!

New content item

Typo opon

Nie wszystkie opony są wykonane tak samo, zarówno samochodowe, jak i rowerowe. Jest wiele typów opon do różnych kategorii pojazdów.

Opony do rowerów wyścigowych są przystosowane do asfaltu. W związku z tym są cienkie i lekkie oraz mają minimalny bieżnik dla zapewnienia oporu aerodynamicznego. Opony do rowerów górskich mogą być stosowane na terenie górzystym, nie płaskim oraz mają bardziej agresywny wzór bieżnika do wyboistych powierzchni. Opony do crossu rowerowego są przystosowane do jazdy po asfalcie, piasku, glebie, błocie, a czasami nawet po stopniach. W przypadku nieco bardziej wypoczynkowego tempa opony do rowerów miejskich i trekkingowych mają prosty wzór bieżnika do jazdy po asfalcie i od czasu do czasu po szutrze.

W branży motoryzacyjnej producenci projektują opony o różnych właściwościach do samochodów, SUV-ów i busów. Na przykład opony do busów muszą być zasadniczo mocne i wytrzymywać obciążenie cięższych ładunków niż zwykła opona samochodowa. Opony do SUV-ów i 4x4 mają natomiast specjalne wymagania, jak jazda po każdym terenie i napęd na cztery koła.

New content item

Aquaplaning

Aquaplaning to zjawisko występujące, kiedy warstwa wody gromadzi się między oponą samochodu a powierzchnią drogi. Opony nie mają właściwej przyczepności do drogi, a brak trakcji oznacza, że kierowca traci kontrolę i nie jest w stanie kierować, hamować ani przyspieszać.

Aquaplaning występuje najczęściej, kiedy na powierzchni drogi pozostaje woda po silnych opadach deszczu. Problem może być jednak jeszcze większy ze względu na stan opon w samochodzie i prędkość jazdy. Z tych powodów ważne jest:

  • zapewnienie, aby opony samochodowe były napompowane właściwym ciśnieniem powietrza;
  • monitorowanie głębokości bieżnika, aby nie zmniejszył się do wymaganych przepisami prawa 1,6 mm;
  • zmniejszenie prędkości na mokrej nawierzchni.

Opony rowerowe nie są podatne na aquaplaning. Opony samochodowe tworzą kwadratowy kontakt z drogą -- i mają prostą krawędź prowadzącą z drogą, dzięki czemu woda łatwiej dostaje się po toczącą się oponę -- natomiast opony rowerowe mają okrągły kontakt z drogą, co powoduje skuteczniejsze wypychanie wody na boki. Wynika to z ich konstrukcji do przechylania na zakrętach.

Inną istotną różnicą jest fakt, że opony rowerowe są wąskie i pompuje się je do względnie wysokiego ciśnienia powietrza. Oznacza to mniej wody stykającej się z krawędzią prowadzącą opony, natomiast wysokie ciśnienie jest skuteczniejsze w wypychaniu wody spod opony. Dla porównania opony samochodowe są szerokie i pompuje się je z niskim ciśnieniem powietrza. W związku z tym może to utrudniać usuwanie wody ze środka opony samochodowej.

Istotna jest jeszcze prędkość. Samochód jedzie znacznie szybciej. W zależności od głębokości wody ta prędkość pozostawia mniej czasu na rozproszenie wody. Bardzo mało prawdopodobne jest, aby rower kiedykolwiek jechał tak szybko, aby powstało zjawisko aquaplaningu, bez względu na zawziętość pedałowania.

New content item

Konstrukcja opony

Obecnie zdecydowana większość opon samochodowych jest wykonana w konstrukcji radialnej. Dla porównania, w rowerach cały czas stosowane są opony diagonalne. Na czym polega różnica?

Radialna konstrukcja opony umożliwia ścianie bocznej i bieżnikowi funkcjonowanie jako dwie niezależne właściwości opony. Są one lżejsze, ale zapewniają lepszą wydajność paliwa ze względu na mniejsze opory toczenia i mają bardziej elastyczną ścianę boczną.

Opona diagonalna jest wykonana z kilku gumowych pasm nakładających się na siebie, gdzie czoło i ściany boczne są niezależne. Te nakładające się pasma tworzą grubą warstwę, która jest mniej elastyczna. W połączeniu z dętkami sztywność ściany bocznej w oponach diagonalnych ma kluczowe znaczenie dla odporności na przebicia i ogólnej wytrzymałości.

New content item

Ciśnienie w oponach

Waga
Optymalne ciśnienie w oponie zależy od rozmiaru opony i ciężaru, jaki musi wytrzymać. Ciśnienie w oponie jest mierzone w funtach na cal kwadratowy lub w PSI. Właściwe ciśnienie opony jest ważne dla prawidłowej przyczepności na drodze oraz efektywności energetycznej. Określając prawidłowe ciśnienie powietrza należy zawsze przestrzegać wytycznych producenta.

 

Temperatura
Temperatura ma istotny wpływ na ciśnienie w oponach. Wyższa temperatura powoduje rozszerzanie powietrza w oponach, co może powodować nadmierne ciśnienie, jeżeli są one na początku maksymalnie napompowane. Niskie temperatury powodują, że powietrze w oponach kurczy się, w związku z czym opony napompowane najpierw prawidłowo mają mniejsze ciśnienie podczas używania na zimnie.

 

Wysokość
Zmiany wysokości wpływają na ciśnienie w oponach ze względu na zmienione ciśnienie powietrza zewnętrznego. Poziom ciśnienia w oponie wynika z proporcji między powietrzem wewnątrz opony a powietrzem na zewnątrz. Powietrze powoduje mniejszy opór podczas wjeżdżania na większe wysokości, co wytwarza wyższe ciśnienie w oponie.

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.