Tour de France

Tour de France

Zapewnienie bezpieczeństwa dzięki regularnej konserwacji opon rowerowych

Może wyobrażasz sobie swój udział w Tour de France? A może jazda na rowerze nie jest bardziej ryzykowna niż przejażdżka na zakupy? Bez względu na styl, jazda na rowerze jest sprawdzoną aktywnością dla zdrowia i rodzajem transportu. Aby mieć największą przyjemność z jazdy, dobrym pomysłem jest regularna kontrola opon, kół i hamulców. Trzeba je cały czas doglądać, aby zachować optymalną wydajność.

Ponadto nikt nie chce mieć poważnych problemów z rowerem wybranym do jazdy. Usterki, które nie zostały naprawione, mogą zakończyć przedwcześnie jazdę lub, co gorsza, zagrozić bezpieczeństwu. Aby zminimalizować prawdopodobieństwo tego, zalecamy skuteczną strategię, gdzie najlepszym lekarstwem jest prewencja. Oto kilka prostych i łatwych sugestii w zakresie konserwacji opon rowerowych, które zapewniają spokój na podstawie naszego istotnego doświadczenia w projektowaniu i produkcji opon rowerowych.

New content item

Kontrola ciśnienia w oponach

Ciśnienie powietrza należy sprawdzać przez dociskanie opon. Dobrą ogólną zasadą jest przestrzeganie zakresu ciśnienia powietrza zalecanego przez producenta, które jest wytłoczone na ścianie bocznej opony oraz dostosowywanie do indywidualnych preferencji.

Niskie ciśnienie powietrza niekoniecznie utrudni jazdę, ale zbyt małe może wpłynąć na prowadzenie po drodze i stabilność. W skrajnych przypadkach może doprowadzić do uszkodzenia opony, jej zużycia, usterek obręczy, a nawet do przebicia. Jeżeli natomiast ciśnienie jest za wysokie, na drodze wyczuwalne mogą być wyboje i jej gorszy stan. Może to negatywnie wpływać na komfort, zwłaszcza podczas długiej jazdy na siodełku.

Kolejnym dobrym powodem kontrolowania ciśnienia powietrza jest powolne ulatnianie się ciśnienia z dętki opony. Duży spadek ciśnienia w ciągu kilku dni wskazuje na niewielkie przebicie dętki. Nie trzeba mówić, że konieczne jest zlokalizowanie i naprawienie takiego przebicia przed rozpoczęciem kolejnej jazdy.

New content item

Kontrola bieżnika opony

Należy sprawdzać bieżnik opony rowerowej pod kątem zużycia. Kontrola obejmuje nacięcia lub przecięcia oraz brak ostrych przedmiotów zaklinowanych między bieżnikami, które mogą spowodować przebicia. Jest to prosty sposób na usuwanie krzemieni, żwiru lub kamyków, które się tam wbiły.

Należy również sprawdzać, czy w ścianach bocznych opony rowerowej nie ma uszkodzeń ani wybrzuszeń. Zużycie może się z czasem zwiększyć do tego stopnia, że dętka zacznie się wybrzuszać na zewnątrz, wpływająca na integralność opony. Należy ją wtedy wymienić.

Ważne jest uwzględnienie, że tylna opona rowerowa ma tendencję do szybszego zużywania niż przednia, ze względu na rozkład ciężaru kolarza. W przypadku zauważenia spłaszczenia lub odsłoniętej osnowy na środki bieżnika bezwzględnie konieczna jest wymiana.

New content item

Kontrola hamulców

Skuteczność hamowania ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Zakładając, że w rowerze są raczej hamulce tarczowe, a nie hydrauliczne, pierwszym testem jest obrócenie kół, aby upewnić się, że klocki hamulcowe nie ocierają o obręcze. Następnie należy docisnąć każdą dźwignię hamulca po kolei, aby potwierdzić, że klocki prawidłowo uderzają w powierzchnię hamowania i nie ocierają się o oponę. Jeżeli nie, należy ponownie wyśrodkować szczęki.

Kolejnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest wysokość bloku hamulca. Może się ona zmieniać z czasem, ponieważ blok się zużywa i ramię hamulca musi przesuwać się dalej, aby zbliżyć się do obręczy. W niektórych przypadkach blok może nie być wyrównany z powierzchnią hamowania obręczy, tworząc występ ocierający się o ścianę boczną i ją przecinający.

Wreszcie należy używać odpowiedniego docisku dźwigniami hamulca, aby koło całkowicie się zatrzymało. Dźwignie nie powinny dotykać kierownicy. Jeżeli reakcja wydaje się być zbyt powolna, konieczna jest regulacja linek.

New content item

Kontrola kół

Opony muszą być prawidłowo zamocowane w obręczy koła. Należy sprawdzić obręcz, zwracając szczególną uwagę na stopkę opony w momencie zetknięcia się z obręczą. W odpowiednim stanie stopka powinna wyglądać jednolicie na całym obwodzie. Jeżeli tak nie jest, należy spuścić powietrze i ponownie założyć oponę.

Obrócić koła, aby sprawdzić tym razem, czy kręcą się prawidłowo. Wahania podczas obrotu mogą oznaczać poluzowanie lub pęknięcie szprychy bądź konieczność dokręcenia nakrętki koła. Słyszalny dziwny dźwięk tarcia lub utrudniony ruch oznacza konieczność wymiany lub serwisowania łożysk.

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.