Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

stage_image

Dla mediów

Extreme E: pierwsze wnioski Continental z wyścigu

28/05/2021
Extreme E: pierwsze wnioski Continental z wyścigu


  • CrossContact Extreme E zachwyciły w Arabii Saudyjskiej
  • Opony do wyścigowych elektrycznych SUV-ów opracowane zostały w ciągu zaledwie jednego roku
  • II etap wyścigu– wydmy nad oceanem w Senegalu – 29-30 maja


Ekstremalne przyspieszenia, wysokie momenty obrotowe i zawrotne prędkości – pierwszy etap Extreme E w Arabii Saudyjskiej nie zawiódł oczekiwań fanów na całym świecie. Continental wyciąga również wstępne wnioski dotyczące osiągów opracowanej na wyłączność opony CrossContact Extreme E i publikuje krótką dokumentację dotyczącą współpracy. Warto zaznaczyć, że ta seria wyścigów jest uważana za największe wyzwanie, jakie kiedykolwiek postawiono przed oponami w sportach motorowych.
– Opracowanie idealnej opony do konkretnego zastosowania i wymogów zajmuje nam zwykle od dwóch do trzech lat. W przypadku Extreme E mieliśmy tylko połowę tego czasu. Dodatkowo do dyspozycji mieliśmy tylko prototyp pojazdu, który wciąż był w fazie rozwoju – mówi Catarina Silva, Team Lead Product Management Summer, 4x4 and Van Products w Continental Tires.


Elektryczne samochody wyścigowe: ekstremalne obciążenie opon


ODYSSEY 21 to SUV z napędem elektrycznym o mocy 550 KM, ważący 1,78 tony, wykorzystywany przez kierowców wyścigowych do granic możliwości. Oznacza to bezprecedensowe obciążenie opon. – W trakcie prac rozwojowych, oprócz ścisłych ograniczeń czasowych, istniały trzy główne wyzwania: masa pojazdu jest wysoka w porównaniu z innymi samochodami wyścigowymi. Dla porównania bolid Formuły E waży o około połowę mniej. Jednocześnie moment obrotowy jest wyjątkowo wysoki, typowy dla napędów elektrycznych. Połączenie tych dwóch czynników skutkuje ogromnym obciążeniem opon – wyjaśnia Silva. – Dodatkowo musieliśmy wziąć pod uwagę, że CrossContact Extreme E będzie pracować na różnych nawierzchniach tras wyścigowych – od specyficznych wymagań pustyni po lasy deszczowe w Amazonii.


Jeśli chodzi o opony, główną różnicą pomiędzy napędem elektrycznym a konwencjonalnym silnikiem spalinowym jest wydajność energetyczna. Sprawność silnika spalinowego jest relatywnie niewielka, natomiast w przypadku silnika elektrycznego, w teorii nie ma żadnych ograniczeń.


Po dokładnych testach, projektanci wybrali opony CrossContact SUV jako bazę, a następnie dostosowali konstrukcję do wyzwań Extreme E. W tym celu Continental zmodyfikował bieżnik, dostosował mieszankę gumową i wzmocnił wytrzymałość. Ponieważ opona musi zapewniać takie same osiągi na wszystkich nawierzchniach i w każdych warunkach pogodowych, konstruktorzy intensywnie testowali CrossContact Extreme E na różnych torach. – Okres opracowywania opony był wyjątkowo napięty. Udało nam się jednak równolegle zakończyć wiele procesów, które normalnie odbywałyby się po sobie. Cały proces rozwoju był niesamowitym doświadczeniem dla całego zespołu – mówi Silva. – Przed dostarczeniem opony intensywnie ją testowaliśmy. Mimo to, przed pierwszym wyścigiem w całej ekipie panowało duże napięcie. Jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągów.


Continental i Extreme E mają wspólne wartości także poza torem


Organizatorzy Extreme E po raz pierwszy zwrócili się do Continental jesienią 2018 roku, poszukując doświadczonego twórcy opon i partnera strategicznego. Jednym z celów Extreme E jest zwiększanie świadomości na temat zmian klimatycznych wśród fanów sportów motorowych: – Szybko dostrzegliśmy, że wizja organizatorów bardzo dobrze wpisuje się w naszą filozofię korporacyjną – mówi Philipp von Hirschheydt, Head of Business Unit Replacement Tires EMEA. – Jako firma stawiamy sobie ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nie powinniśmy jednak ograniczać się tylko do własnej działalności. Chcemy pomóc w budowaniu świadomości ekologicznej w społeczeństwie.


To samo odnosi się do różnorodności: – Wiele lat temu Continental stworzył liczne projekty i programy, aby zaoferować wszystkim w firmie równe szanse i możliwości, niezależnie od płci – wyjaśnia von Hirschheydt. – W związku z tym, bardzo ważne jest dla nas, aby każdy zespół kierowców Extreme E składał się z jednej kobiety i jednego mężczyzny, którzy spędzają tyle samo czasu za kierownicą.


Weekend emocji – wydmy w Senegalu


W dniach 29 i 30 maja rozegra się drugi etap wyścigu – tym razem kibice będą mogli śledzić zmagania zespołów Extreme E w Senegalu. To będzie też kolejny poważny test dla opon CrossContact Extreme E. Na kierowców i ich elektryczne SUV-y ODYSSEY 21 czekają wyzwania na wąskich off-roadowych trasach, obfitujących w wydmy, solne równiny, żwir, skały i pagórki między Lac Rose a wybrzeżem Atlantyku. Podobnie jak we wszystkich lokalizacjach Extreme E, trasy są zaprojektowane tak, aby uwzględniać istniejące przeszkody i warunki – bez konieczności zmieniania naturalnego otoczenia, tak żeby uniknąć szkód w środowisku.


Link do materiałów wideo: Continental & Extreme E – Online (No Subtitles)

Kontakt
Ewa Ostapczuk

PR & Marketing Communications Manager
Continental Opony Polska Sp. z o.o.

ul. Żwirki i Wigury 16C
02-092 Warszawa