Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

stage_image

Dla mediów

Continental wykorzysta butelki PET w produkcji opon od 2022 r.

09/08/2021
Continental wykorzysta butelki PET w produkcji opon od 2022 r.


  • Technologia recyklingu butelek PET do produkcji opon opracowana wspólnie ze specjalistą od włókien OTIZ, firmą Oriental Industries (Suzhou) Ltd., została wdrożona do produkcji opon.
  • Ponowne przetworzenie butelek dla wysokich wymagań mechanicznych opony odbywa się bez pośrednich etapów chemicznych. Surowiec wtórny ma równie wysoką jakość jak pierwotny PET.
  • Gospodarka o obiegu zamkniętym jest integralną częścią strategii zrównoważonego rozwoju firmy Continental



Od 2022 roku firma Continental włącza w produkcji opon stosowanie poliestru pochodzącego z recyklingu plastikowych butelek. Nowa, zrównoważona przędza poliestrowa będzie uzyskiwana z butelek z politereftalanu etylenu (PET) w procesie mechanicznym i będzie wykorzystywana do budowy osnowy opony. Może ona całkowicie zastąpić konwencjonalny poliester. Wraz ze swoim partnerem i dostawcą, firmą OTIZ, specjalizującą się we włóknach i produkującą tekstylia, Continental opracował specjalną technologię recyklingu butelek PET z pominięciem koniecznych wcześniej pośrednich etapów chemicznych. Dzięki temu, przędza poliestrowa spełnia wysokie wymagania mechaniczne opony. W trakcie tak zwanego upcyklingu butelka PET staje się wysokowydajnym materiałem PET.


Już w 2022 roku będziemy mogli wykorzystać w produkcji opon materiał uzyskany z przetworzonych butelek PET. W naszym innowacyjnym procesie recyklingu, włókna są przędzone z przetworzonego PET bez konieczności wcześniejszego rozbijania materiału na jego składniki - mówi dr Andreas Topp, odpowiedzialny za materiały, rozwój procesów i industrializację w obszarze biznesowym Continental Tires. Już na tegorocznych targach IAA MOBILITY w Monachium zaprezentujemy wysoce innowacyjną oponę koncepcyjną z przędzą poliestrową wykonaną z przetworzonych butelek PET. Wykorzystując przędzę poliestrową z recyklingu robimy kolejny ważny krok w kierunku międzyproduktowej gospodarki o obiegu zamkniętym.


W ramach procesu recyklingu, butelki są najpierw sortowane, usuwane są z nich kapsle, a na koniec oczyszczane mechanicznie. Po mechanicznym rozdrobnieniu są topione i granulowane. Potem następuje polimeryzacja w stanie stałym i zmodyfikowany proces przędzenia.


Nasz proces produkcyjny umożliwia otrzymywanie przędzy poliestrowej do produkcji opon z butelek PET bez procesu polimeryzacji monomerów - wyjaśnia dr Derren Huang, szef działu badań i rozwoju w OTIZ.


Testy laboratoryjne i testy opon przeprowadzone przez Continental wykazały, że włókna z surowców wtórnych zachowują się równie dobrze jak włókna stosowane dotychczas. Mają taką samą jakość jak pierwotny PET, są tak samo stabilne i nadają się do opon ze względu na ich wytrzymałość na zerwanie, twardość i stabilność termiczną.


Konwencjonalny PET jest od dawna stosowany jako materiał do budowy opon samochodowych, ponieważ zachowuje swój kształt nawet przy wysokich obciążeniach i temperaturach, a tym samym zapewnia bezpieczeństwo przy różnych prędkościach jazdy. Wykorzystanie przetworzonego PET pozwala oszczędzać cenne zasoby w procesie produkcji opon. Obecnie konwencjonalna opona samochodu osobowego składa się z około 400 gramów przędzy poliestrowej. Oznacza to, że w przyszłości do produkcji kompletnego zestawu opon samochodowych będzie można wykorzystać ponad 60 butelek PET pochodzących z recyklingu.


Gospodarka o obiegu zamkniętym jest integralną częścią strategii zrównoważonego rozwoju Continental. Recykling staje się kluczowy w projektowaniu, rozwoju i produkcji opon klasy premium. Do 2050 r. Continental zamierza wykorzystywać w swoich produktach oponiarskich 100 procent materiałów produkowanych w sposób zrównoważony. Dzięki zastosowaniu przetworzonego PET, producent opon robi kolejny krok w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym.


Dla nas odpady są materiałem produkcyjnym jutra, ponieważ w gospodarce o obiegu zamkniętym widzimy model przyszłości. Zaangażowanie firmy Continental w aktywne kształtowanie i prowadzenie tej transformacji daje nam przewagę nad konkurencją, a tym samym możliwość przetrwania w przyszłości - mówi Claus Petschick, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w dziale opon firmy Continental. Naszą ambicją jest aby najpóźniej do 2050 roku całkowicie zamknąć nasze cykle produktów i zasobów wraz z partnerami i dostawcami.

Kontakt
Ewa Ostapczuk

PR & Marketing Communications Manager
Continental Opony Polska Sp. z o.o.

ul. Żwirki i Wigury 16C
02-092 Warszawa