Lodowate drogi, głęboki śnieg, białe lasy i mroźne temperatury... Niewiele jest miejsc, gdzie tak doskonałe warunki zimowe są normą przez prawie połowę roku. Laponia jest jednym z nich. Położona na kręgu Artcic Circle w Finlandii, region ten ma śnieg i temperatury poniżej zera od listopada do końca kwietnia przez większość lat. Jeśli chcesz się przekonać, czy Twoje opony śniegowe poradzą sobie z najtrudniejszą jazdą w zimie, to jest to miejsce, które wystawia je na próbę. W styczniu niektórzy z najlepszych na świecie tunerów wysłali swoje najbardziej innowacyjne auta na tor testowy w pobliżu Rovaniemi w Laponii, aby rywalizować z Continental WinterContact w warunkach najlepiej określanych jako zimowa kraina czarów.
W przeciwieństwie do innych wysokowydajnych imprez Continental, odbywających się dwa razy w roku, Dnia Tunera i corocznej imprezy Papenburg 3000 poświęconej prędkościom, tunerzy nie mają możliwości jeżdżenia własnymi pojazdami po trasie. Zamiast tego, powierzają swoje nagrody wydziałowi tuningowemu Continental, który organizuje ich transport i przeprowadza systematyczne testy, które umożliwiają porównanie ich osiągów na oponach zimowych.
Michael Schneider, szef Continental ds. tuningu, przedstawia w skrócie trudną logistykę: "Tuningowcy dostarczają pojazdy do nas w Niemczech. Pojazdy są przewożone do Finlandii, gdzie przygotowaliśmy specjalne tory. Jest tam szeroka trasa, tor jezdny i tor slalomowy. Samochody radzą sobie z nimi wszystkimi na naszych najlepszych oponach zimowych, a my porównujemy wyniki".
Ale jak porównać zimowe osiągi pojazdów, które tak bardzo różnią się od siebie, które zostały zbudowane i dostosowane do tak różnych zastosowań? Jak wyjaśnia Schneider, "to nie jest konkurencja, to test". Wszystkie samochody są na tych samych oponach zimowych, więc możemy zobaczyć efekty różnych koncepcji jazdy na lodzie i śniegu. Napęd na wszystkie koła lepiej radzi sobie w pewnych sytuacjach, ale napęd na przednie koła, a nawet samochody z napędem na tylne koła mogą mieć również swoje zalety". Ponieważ każdy pojazd przechodzi przez te same scenariusze na tych samych oponach zimowych, ale każda maszyna jest wyjątkowa, to co się pojawia, to zazwyczaj bilans zalet i wad, mocnych i słabych stron każdego samochodu.
Aby zapewnić dodatkową ekspertyzę, zespół zabrał ze sobą Mikaelę Åhlin-Kottulinsky'ego, aby przetestować jazdę tymi samochodami. Ponieważ pochodzi ona ze Szwecji, profesjonalny kierowca wyścigowy wie co nieco o jeździe w warunkach zimowych - i o znalezieniu idealnej opony śniegowej do samochodu o wysokich osiągach. Wraz z gościem specjalnym, blogerem supersamochodowym Shmee150, udokumentowała całą imprezę.
Turbo for the Turbo: The Techart 992 4S was pushed to its limits.
All tuner cars equipped with Continental winter tires (i.e. WinterContact™ TS 850 P, WinterContact™ TS 830 P, WinterContact™ TS 860 S).
Special guest supercar blogger Shmee150 tested the Porsche 992 4S tuned by Techart.
Widest tires in the test: the Lorinser G Modell with the 275/45R22 WinterContact™ TS 850 P.
The Toyota Supra GR by AC Schnitzer on the track.
The WinterContact™ TS 830 P on the Toyota Supra GR by AC Schnitzer.
The professional race car driver Mikaela Åhlin-Kottulinsky knows a thing or two about driving in winter conditions.
The ABT SQ8 on the WinterContact™ TS 850 P tires.
A cold experience for the Brabus A35.
The winter test in Finland shows the impressive performance of cars and tires.
The RW Mini Countryman JWC ALL4 on the WinterContact™ TS 860 S.
Face to face: the RW Mini Countryman JCW ALL4 and the Startech Range Rover Velar.
In the winter test: the Startech Range Rover Velar and the Lorinser G Modell.
Performance on ice and snow: the AC Schnitzer Toyota Supra GR.
The Startech Range Rover Velar enjoyed the ride on the WinterContact™ TS 850 P.
The Brabus A35 in action.
The Startech Range Rover Velar having fun in the snow.
A splash of color in the snow: the mtm RS3.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky testing the Techart 992 4S.
The Seat Alteca All Terrain tuned by JE Design is made for extreme conditions.
The apr Audi RS Q3 Sportback knows how to handle snow and ice.
The AC Schnitzer Z4 M40i scored with agility and a lot of driving fun.
W pokrytym śniegiem krajobrazie, gdzie miejscowi mają tendencję do uderzania w oblodzone drogi na oponach z kolcami, utrzymanie przyczepności i trakcji na ubitym śniegu i oblodzonych nawierzchniach podczas jazdy z największymi prędkościami na oponach zimowych bez kolców jest wymagającym wyzwaniem zasługującym na najbardziej ambitne samochody o wysokich osiągach na świecie.
Zespół Continental Tuning, wspierany przez profesjonalnych kierowców testowych, mierzy czas potrzebny każdemu pojazdowi na pokonanie trasy przejazdu, a także akcelerację na szerokim na 50 metrów, 1-kilometrowym sprincie, po którym następuje test hamulców - w końcu zimą dojazd do niezawodnego postoju jest prawie tak samo ważny jak szybki start. Opony Continental WinterContact przystosowane do takich warunków są oczywiście zaprojektowane do jazdy po lodzie, śniegu i niskich temperaturach, z głębszym bieżnikiem zapewniającym lepszą trakcję i innowacyjną mieszanką gumy, która pozostaje elastyczna i gibka, zwiększając przyczepność i skracając drogę hamowania. Są one również wynikiem wieloletniej współpracy pomiędzy Continental w zakresie rozwoju opon o ultra-wysokich osiągach a najlepszymi tunerami samochodowymi.
Jeden samochód po drugim był w stanie zademonstrować swoją moc na zimowych zawodach tuningowych.
BRABUS, ABT, Techart i AC Schnitzer znalazły się wśród Premium Tunerów prezentując swoje najnowsze innowacje. Dowiedz się, jak wypadli z naturalnego siedliska, na śniegu. (Wyniki za rok 2020 i zwycięzcy już wkrótce).