Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Producenci samochodów opracowują coraz bardziej innowacyjne i zrównoważone materiały samochodowe

Zrównoważone materiały w
pojazdach przyszłości

Przyjazne środowisku materiały w Samochodach Przyszłości

Przemysł motoryzacyjny, jest świadomy wpływu używanych materiałów w produkcji na środowisko. Dbając o zrównoważoną produkcję, jest też pionierem w dziedzinie zrównoważonych, innowacyjnych materiałów jako niskoemisyjnych alternatyw, które są przyjazne dla środowiska naturalnego, ale nie stanowią kompromisu pod względem jakości. 

Od pomidorów po ananasy, od mniszka lekarskiego po agawę, producenci samochodów, od budżetowych po luksusowe marki, proponują niewiarygodne alternatywy materiałowe i nową technologię opon, aby przyszłe samochody były zrównoważone od wewnątrz. Oto najważniejsze innowacje w technologii samochodowej, które mają miejsce obecnie, a które w nadchodzących latach będą tworzyć fotel samochodowy lub oponę. 

Przyjazne środowisku materiały we wnętrzu samochodu

A car interior of the future featuring smart surface material


Przemysł motoryzacyjny jest w czołówce pod względem innowacyjności dzięki nowym materiałom, które mogą zastąpić szkodliwe materiały i które przynoszą korzyści również rolnictwu i innym gałęziom przemysłu.

Jednym z przykładów jest skóra syntetyczna, SofTex, która waży o wiele mniej niż skóra naturalna, powoduje mniejszą emisję dwutlenku węgla i mniej lotnych związków organicznych.

Continental testuje zastosowanie przezroczystego, inteligentnego materiału wierzchniego, acella hylit, który dostosowuje oświetlenie do rytmów okołodobowych, warunków pogodowych i poziomu oświetlenia otoczenia w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu.

Inne innowacyjne materiały samochodowe badane we wnętrzach samochodów to skórka pomidora na węże i tuleje zawieszenia, skorupki homarów ze względu na ich dobre właściwości antybakteryjne oraz plewy z kawy, które są stosowane w reflektorach.


 

Producenci samochodów jako jedni z pierwszych, używają wielu włókien naturalnych do bieżącej produkcji samochodów. Te zrównoważone materiały są używane do wzmacniania tworzyw sztucznych, produkcji pianki i zastępowania szkodliwych materiałów, takich jak włókno szklane lub materiały na bazie oleju; niektóre przykłady to pianka sojowa, słoma pszenna, włókno kenafowe, włókno kokosowe i łuski ryżowe. Badana jest również możliwość wykorzystania resztek włókien roślinnych z agawy z produkcji tequili do produkcji bardziej zrównoważonych części z bioplastiku, takich jak wiązki przewodów, urządzenia HVAC i pojemniki magazynowe. Jose Cuervo wykorzystuje wszystkie składniki z 200-300 ton agawy, które codziennie zbierane są przez dystrybutora tequili. Prowadzone są również badania nad możliwością wykorzystania szybko rosnącego bambusa i glonów do zastosowań wewnętrznych. Bambus dojrzewa w ciągu około 2-5 lat, jest kompostowalny i ma wytrzymałość na rozciąganie stali.

Kolejną rewolucyjną koncepcją, pochodzącą od eksperta w dziedzinie dóbr skórzanych, Carmen Hijosa, jest produkcja faux swede z włókna pozyskiwanego z liści ananasa. Piñatex™ wykorzystuje 25 milionów ton liści ananasa zbieranych każdego roku i stanowi jedną czwartą wagi prawdziwej skóry za dwie trzecie ceny. W przeciwnym razie liście te zostałyby spalone lub pozostawione do zgnilizny, a ich produkcja na włókninę może stanowić źródło dochodów dla rolników i stać się nową, tętniącą życiem branżą dla krajów uprawiających ananasy. Piñatex jest obecnie wykorzystywany do produkcji butów, toreb i odzieży, ale jest również wykorzystywany do produkcji dywaników podłogowych w samochodach, a producenci szukają skórzanej alternatywy dla dalszej tapicerki samochodowej, w szczególności foteli.

Fakty dotyczące zrównoważonych materiałów

0
% SofTex mniejsza emisja CO2 w porównaniu do skóry
0
% Pinatex redukcja wagi w porównaniu do skóry
0
% Włókno Celulozowe mocniejsze od stali
0
Taraxagum nagrody za ekologię

Użycie zrównoważonych materiałów w nadwoziu

Surowe wymogi bezpieczeństwa dotyczące nadwozia samochodu sprawiają, że zastosowanie innowacyjnej technologii materiałowej jest znacznie trudniejsze. Niemniej jednak, firmy samochodowe testują żywotność stali, aluminium, włókna węglowego, stopów i materiałów hybrydowych.

Japońskie Ministerstwo Środowiska wykonało samochód w całości z drewna: Nano Cellulose Vehicle. Włókno celulozowe jest materiałem pochodzenia roślinnego, który zawiera odpady rolnicze i ma jedną piątą wagi stali, ale jest pięć razy mocniejsze. Użycie go do budowy nadwozia i części wanny może pomóc w obniżeniu masy pojazdu o połowę w stosunku do tradycyjnego samochodu.

Instytut Fraunhofera bada również możliwość wykorzystania tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami naturalnymi w celu stworzenia lekkiej karoserii pojazdu. Stworzyli oni trzecią generację swojego Bio-Concept Car, który wykorzystuje organiczne materiały kompozytowe w drzwiach. W porównaniu do stali powoduje to 60-procentową redukcję wagi.  

Użycie zrównoważonych materiałów w oponach

Taraxagum car tires

Zastosowanie gumy w technologii opon jest również ważnym elementem przyszłych projektów zrównoważonego rozwoju w przemyśle motoryzacyjnym. Światowy rynek opon rośnie co roku o około trzy procent, a podaż kauczuku, jako źródła kauczuku naturalnego, z trudem zaspokaja popyt, drzewo kauczukowe może być uprawiane tylko na ułamku światowej powierzchni ziemi.

Firma Continental, wraz z Instytutem Fraunhofera i hodowcą roślin ESKUSA, wyprodukowała już swoje pierwsze opony do samochodów ciężarowych, wykorzystując wyłącznie naturalne źródła kauczuku z mniszka lekarskiego. Materiał, Taraxagum, jest zbierany z rosyjskich roślin mniszka lekarskiego, których wzrost trwa tylko rok. Powstała w ten sposób Conti EcoPlus HD3 prezentuje porównywalny poziom osiągów i bieżnika z naszymi tradycyjnymi oponami klasy premium i w ciągu najbliższych lat rozpocznie produkcję seryjną. 


Dowiedz się więcej o Taraxagum, gumie do opon przyszłości

Start
 

#ExtremeE | Mikaela poznaje | Odcinek 6: Technolog ogumienia

Inteligentne materiały w samochodach

Inteligentne i adaptacyjne materiały są również coraz częściej stosowane w produkcji samochodów. Od kryształów piezoelektrycznych, które wychwytują energię z obiektów w ruchu i przekształcają ją w energię elektryczną, po materiały pamięciowe i elektroaktywne tworzywa sztuczne, w najbliższych latach możemy spodziewać się wielu inteligentnych zastosowań. Kryształy piezoelektryczne zostały już osadzone na asfalcie ruchliwych dróg, aby wychwytywać energię z drgań pojazdów. Mówi się, że na 10-milowym odcinku autostrady kryształy te mogłyby wytworzyć wystarczającą ilość energii elektrycznej, aby zasilić miasto liczące 100 000 mieszkańców. Wyobraźmy sobie jednak, że takie elementy mogłyby zostać włączone do rzeczywistego samochodu, aby pomóc w zasilaniu pojazdów elektrycznych.

Metaliczny materiał z różnych stopów posiadający pamięć kształtu, może być zginany i rozciągany w stanie zimnym i zachować swój pierwotny kształt po podgrzaniu. Może to mieć wiele zastosowań w pojazdach, od systemu żaluzji do otworu wylotowego. Nigdy nie wiadomo, jak Twój samochód może wyglądać za kilka lat, ale możesz zagwarantować, że będzie wyposażony w innowacyjną technologię samochodową i zrównoważone materiały przyszłości. 

Technologie i innowacje

Przyjazne środowisku materiały w produkcji samochodów

Producenci samochodów opracowują coraz bardziej innowacyjne i zrównoważone materiały samochodowe

Producenci samochodów wprowadzają zrównoważone zmiany, proponując alternatywne, przyjazne środowisku materiały, ale nie tracą na jakości.

Czytaj więcej