Na podstawie ankiety przeprowadzonej przez London Cycling Campaign, nawet dwie trzecie rowerzystów jest narażonych na duże niebezpieczeństwo na drodze z powodu „blisko przejeżdżających” kierowców. W reakcji na ten problem bezpieczeństwa na drodze Continental i LCC rozpoczęły inicjatywę edukacyjną i uświadamiającą "Zachowaj większy odstęp od rowerzysty."
Wyniki ankiety*, w której wzięło udział blisko 3000 respondentów online, wykazały, że 23% rowerzystów co najmniej raz podczas jazdy spotkało się z przejeżdżaniem samochodów blisko nich. Kolejne 45% powiedziało, że działo się to częściej. To oznacza, że dwie trzecie z nich spotyka się z tym problemem regularnie, narażając się na niebezpieczeństwo wypadku oraz obrażeń ciała.
W innym pytaniu rowerzyści mieli ocenić swoje doświadczenia z bliskim przejeżdżaniem w skali 0-5, gdzie 5 oznacza poziom najbardziej alarmujący. Średnią oceną była 4.
Ankieta LCC wykazała również, że z powodu bliskiego przejeżdżania wielu rowerzystów czuło się zmuszonych do znacznej zmiany swojego zachowania.
Mark Griffiths, Ekspert ds. bezpieczeństwa opon Continental
Bezpieczna odległość dla wyprzedzanych rowerzystów zależy od prędkości i wielkości pojazdu. Ogólna wytyczna brytyjskiego kodeksu drogowego zaleca pozostawienie odstępu takiego jak przy wyprzedzaniu samochodu. W kampanii "Zachowaj większy odstęp od rowerzysty" Continental i LCC przekazują bardziej szczegółowe porady dla zapewnienia bezpieczeństwa rowerzystom.
Jeżeli nie ma dostatecznie dużego miejsca dla bezpiecznego wyprzedzenia, kierowcy powinni jechać za rowerzystą, aż znajdzie się odpowiednie miejsce.
"Zachowanie większego odstępu od rowerzysty" podczas wyprzedzania jest kluczowe, ponieważ wyprzedzanie stanowi zastraszające i znaczne niebezpieczeństwo. Rowerzyści mogą odczuwać niepokój, jeżeli nagle zacznie się do nich zbliżać obiekt o wadze jednej tony.
Jedna trzecia zgłoszonych sytuacji grożących wypadkiem między rowerzystami a pojazdami mechanicznymi dotyczy bliskiego przejeżdżania. Jest to niebezpieczne nie tylko dla rowerzystów, ale również zniechęca ludzi do korzystania z większej liczby form zrównoważonego transportu. Niebezpieczeństwo obrażeń ciała na drodze to jeden z głównych czynników odstraszających ludzi od jazdy na rowerze.
Rowerzyści w ruchu miejskim mają tendencję do jazdy z dala od krawężników i zaparkowanych samochodów lub nawet środkiem pasa, ponieważ przestrzegają standardowych zasad bezpieczeństwa na drodze.
Przede wszystkim jeżdżą w odległości co najmniej jednego metra od zaparkowanych samochodów, aby uniknąć uderzenia nagle otwartymi drzwiami pojazdu. Wymuszanie na rowerzystach jazdy bliżej zaparkowanego pojazdu – przez zbyt bliskie wyprzedzanie – grozi kolizją, podczas której rowerzysta może upaść na drogę lub pojazd mechaniczny.
Jadąc po bocznych drogach ostrożny rowerzysta ustawi się sam dla lepszej widoczności w miejscu, w którym znajdowałby się pojazd, czyli na środku pasa. Jazda po zasadniczej pozycji na jezdni na węższych drogach jest bezpieczniejsza niż bliżej krawężnika. Rowerzysta może wtedy zjechać na bok, aby przepuścić samochód, jeżeli jest to bezpieczne.
Tom Bogdanowicz, starszy specjalista ds. polityki i rozwoju w London Cycling Campaign
*Ankieta online wykonana w dniach 19-25 czerwca 2018 roku za pośrednictwem SurveyMonkey z linkiem wysłanym do bazy danych LCC liczącej ponad 20 000 członków i osób wpierających. Blisko 3000 z nich udzieliło odpowiedzi.