Coś, co większość odwiedzających zauważa w niemieckich miastach, to ilość rowerzystów. Niezależnie od tego, czy chodzi o sport, codzienną mobilność, czy też wycieczkę rowerową na pedałach, Niemcy są krajem zróżnicowanych rowerzystów. Niemowlęta jeżdżą na rowerach z równowagą, a większość dzieci jest w stanie jeździć na rowerze już od piątego roku życia. Nie jest niczym niezwykłym widok 80-letniego suwaka na rowerze, deszczu czy blasku.
Jazda na rowerze jest bez wątpienia jednym z najpopularniejszych sposobów poruszania się po mieście i transportu w Niemczech. Wspaniała wiadomość dla miast - oraz dla ludzi, którzy tam mieszkają i pracują, takich jak pracownicy Continental w naszych centralach, biurach i zakładach produkcyjnych na terenie całego kraju.
Od Hanoweru po Ratyzbonecję, od Aachen i Frankfurt, przyjrzeliśmy się kolekcji miast w całych Niemczech, od małych po duże, w których znajdują się biura Continental.
Zapoznaj się z rozwiązaniami, jakie te obszary miejskie są w stanie zapewnić mieszkańcom, aby mogli stać się codziennymi rowerzystami.
Street for bikes in Hanover’s city center
W Hanowerze znajduje się siedziba główna Continental. A miasto ma misję zwiększenia i poprawy mobilności w mieście poprzez uczynienie z roweru głównego środka transportu do 2025 roku. A wygląda na to, że jest już na dobrej drodze!
Hanower otrzymał drugie miejsce po Bremie w 2018 roku nagrodę "Most Bike-Friendly City in Germany" przyznawaną przez Niemiecki Klub Rowerowy, lokalnie znany jako Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club (ADFC). Nagroda jest przyznawana co dwa lata i jest osiągana dzięki temu, że tysiące respondentów wypełnia ogólnokrajowe ankiety związane z jazdą na rowerze w Niemczech.
Ogólnokrajowi respondenci nagrody 2018 wysoko ocenili Hanower, ponieważ kolarze czują się akceptowani i bezpieczni jako użytkownicy dróg, ścieżki rowerowe są wolne od przeszkód, a rowerzyści mają niewielki konflikt z pieszymi.
Dodatkowo, respondenci stwierdzili, że rowerzyści czują się fantastycznie dostępni do centrum miasta i są w stanie szybko poruszać się rowerem po niektórych obszarach miejskich.Co najlepsze, najmniejsze szczegóły w infrastrukturze zrobiły ogromną różnicę.
Na przykład zainstalowano poręcze na światłach i podnóżki dla pieszych, aby ułatwić im oczekiwanie w ruchu drogowym. A ponieważ te ulepszenia zostały dobrze przyjęte, funkcje zwiększające komfort są wprowadzane w większej liczbie obszarów w całym Hanowerze.
Bike city Hanover in numbers
A father commuting with his children on a cargo bike
Chociaż Aachen jest małym miastem, Continental ma tu swoje siedziby znaczące operacje. Miasto jest na dobrej drodze do tego, aby stać się bardziej przyjaznym dla rowerów. Fantastyczna zachęta dla właścicieli firm została wprowadzona w październiku 2018 roku. Małe firmy - głównie freelancerzy, stowarzyszenia i organizacje non-profit, które mają swoją siedzibę w Aachen - kwalifikują się do 25% dotacji na zakup lub wynajem e-rowerów cargo.
Bikes in Regensburg’s old city center
W Regensburgu znajduje się największy w Bawarii teren należący do Continental.
Dzięki urządzeniom badawczym, testowym i produkcyjnym mogą powstać tu jedne z najbardziej przyszłościowych technologii firmy, ale miasto znane jest również z malowniczego położenia, urokliwego starego miasta i wysokiej jakości życia.
Średniowieczne centrum, wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, jest łatwo dostępne dla rowerzystów, a strefy dla pieszych zostały niedawno otwarte dla rowerzystów. Położenie nad Dunajem, w pobliżu Lasu Bawarskiego, pagórków alpejskiego przedgórza i górskiego regionu zwanego "Małą Szwajcarią", oznacza łatwy dostęp do różnorodnych tras i szlaków rowerowych.
Najbardziej znaną z nich jest Dunajska Trasa Rowerowa, która prowadzi do Wiednia, Bratysławy, Budapesztu i aż do Morza Czarnego. Dla tych, którzy nie chcą do tej pory zbłądzić, coroczny maraton rowerowy Arber, wspierany przez Continental, oferuje sportowe wyzwanie dostosowane do każdych możliwości, od 100-kilometrowej trasy panoramicznej po niezwykle trudną 250-kilometrową, główną imprezę na wysokości 3800 metrów.
A cycling highway
Inicjatywa obywatelska znana jako Radentscheid we Frankfurcie ma jeden cel - aby każdy człowiek miał możliwość bezpiecznego, szybkiego i bez obaw jeździć na rowerze.
W sierpniu 2019 roku Radentscheid udało się zebrać 40.000 podpisów pod lepszymi ścieżkami rowerowymi i po miesiącach negocjacji podjęto następujące decyzje:
Zainstalowano już inne pomocne elementy, takie jak dedykowane oznakowanie tras rowerowych, wielopoziomowe parkingi dla rowerów oraz stacje naprawy rowerów dla majsterkowiczów wyposażone w narzędzia i pompki pneumatyczne.
Niezależnie od tego, gdzie znajdują się obecnie niemieckie miasta i jak bardzo są one przyjazne dla rowerów, wszystkie one starają się być bardziej dostępne, bezpieczne i przyjemne dla rowerzystów w każdym wieku.