Miasto przyszłości
Aby przygotować się na wzrost liczby mieszkańców, zmiany demograficzne i zmiany klimatyczne, globalne miasta muszą być dobrze zaprojektowane, celowo zbudowane i odporne.
Długoterminowe planowanie urbanistyczne jest pierwszym krokiem do udanej urbanizacji. Dlatego, kiedy mówimy o przyszłych miastach, nie patrzymy na latające samochody, teleportację sci-fi czy kolonie kosmiczne, ale na innowacje, które są już z powodzeniem wdrażane w inteligentnych miastach na całym świecie.
Prawdziwie innowacyjny model miasta wykorzystuje najlepsze elementy głównych obszarów miejskich, integrując je w całościowy, stworzony przez człowieka megaprzestrzeń na XXI wiek i dalsze lata.
Nasza wizja przyszłego miasta obejmuje infrastrukturę cyfrową Nowego Jorku, bezpieczną, zrównoważoną mobilność miejską w ramach projektu Smart Climate City Hamburg, zbudowaną z myślą o przyszłościowej architekturze miejskiej Rotterdamu, innowacyjnym systemie transportu publicznego Singapuru oraz ambicjami eko-miasta Abu Zabi.
Nowy Jork jest uosobieniem "nowoczesnego miasta", odkąd jego pierwsze wieżowce zeskrobały niebo. To nie przypadek, że jego kultowe centrum zawsze jako pierwsze pada ofiarą filmów katastroficznych - a jego mieszkańcy są często tymi, którzy ratują go na dzień przed turą kredytów. Dzięki Internet Master Plan NYC jest nie tylko prężny, ale również infrastruktura cyfrowa jest gotowa wspierać połączone miasto jutra.
Niedawno przeprowadzone badania określiły Nowy Jork mianem najlepszego miasta na świecie pod względem technologii, innowacji i przedsiębiorczości, z jedną z najsilniejszych na świecie baz dla technologii inteligentnych miast i największą liczbą aplikacji inteligentnych miast. Prawie 300.000 mieszkańców Nowego Jorku pracuje obecnie w dziedzinie technologii, ale cyfryzacja obszaru metropolitalnego wykracza daleko poza firmy typu startup i internetowe firmy medialne. Liczniki wody i energii, zagęszczarki odpadów i kioski telemedyczne są połączone przez Internet przedmiotów (IoT). Nowojorskie Biuro Technologii i Innowacji udostępnia publicznie dane, pozwalając programistom na tworzenie aplikacji, które poprawiają dostęp społeczności do usług komunalnych.
Prawdopodobnie najbardziej widocznymi elementami infrastruktury cyfrowej miejskiego węzła komunikacyjnego są prawie 2000 szybkich kiosków cyfrowych. W całym mieście NYC zastąpił automaty telefoniczne, aby zapewnić największą i najszybszą na świecie publiczną sieć Wi-Fi. Kioski mogą być również wykorzystywane do ładowania urządzeń, a tablet zapewnia dostęp do usług komunalnych, map i wskazówek dotyczących dojazdu.
Transport, logistyka i mobilność zawsze miały kluczowe znaczenie dla gospodarki portowej Hamburga i jego globalnego wizerunku. Dziś znajduje się ono w czołówce nowoczesnych, niskoemisyjnych rozwiązań transportowych. Hamburski plan klimatyczny ma na celu zmniejszenie o połowę emisji CO2 w metropolii do 2030 roku. Ambitny cel, jakim jest przekształcenie się w Climate Smart City, wynika z planu projektu, który obejmuje ponad 200 projektów - od zwiększenia dostaw energii odnawialnej po przekształcenie terenów zielonych, zrównoważone ogrzewanie po przyjazną środowisku mobilność.
Jednym ze sposobów na to, aby poruszanie się po mieście stało się bardziej zrównoważone, jest zastosowanie inteligentnych systemów transportowych (ITS), czyli całościowego podejścia do zarządzania ruchem. ITS tworzy sieć łączącą każdy element mobilności miejskiej, od infrastruktury, pojazdów publicznych i prywatnych po towary i pasażerów, dostawców usług i użytkowników. Skoordynowane dane i informacje w czasie rzeczywistym sprawiają, że ruch, parkowanie i wszystkie formy mobilności miejskiej stają się inteligentniejsze, wydajniejsze i bezpieczniejsze. Ponieważ Hamburg przygotowuje się do zorganizowania globalnego kongresu ITS w 2021 r., wdrożył już niektóre projekty i uzgodnił strategię dalszego rozwoju innych.
W porcie w Hamburgu testowany jest obecnie projekt latarni morskiej, który łączy pojazdy ze sobą, a także z dynamicznie sterowanymi światłami, i mógłby zostać zsynchronizowany z innymi projektami pilotażowymi ITS. Można by go również łatwo rozszerzyć o funkcje bezpieczeństwa, takie jak system ostrzegania przed kolizją opracowany przez Continental w celu ochrony szczególnie narażonych użytkowników dróg. W ramach proponowanego systemu obliczanie w chmurze danych o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym ostrzega o potencjalnych kolizjach z użytkownikami dróg, dzięki czemu drogi stają się bezpieczniejsze dla wszystkich uczestników ruchu.
Continental podpisał już umowę partnerską z miastem, aby w przyszłości zabezpieczyć poruszanie się po mieście, za pomocą takich zaawansowanych technologicznie koncepcji.
Holandia ma wyjątkową pozycję do odczuwania skutków zmian klimatycznych, a jedna trzecia kraju leży poniżej poziomu morza. Rotterdam jest postindustrialnym miastem przyszłości, które zostało znacząco zmienione poprzez modernizację i automatyzację produkcji i transportu. Jego port, największy w Unii Europejskiej, jest dotknięty każdą zmianą w gospodarce światowej.
Społeczność wykorzystała to wyzwanie jako okazję do zachęcenia do kreatywnych projektów, przyjęcia zmian i napędzania rozwoju w obecnie niedostępnych przestrzeniach przemysłowych. Przekształca ona wykorzystanie przestrzeni poprzez takie koncepcje jak pierwsza pływająca farma na świecie, Wieża Wolna od Smogu, filtr powietrza dla obszarów miejskich oraz koncepcja opieki nad nieruchomościami, która pozwala na tani wynajem ruin miejskich przez twórców i małe firmy lub przedsiębiorstwa rozpoczynające działalność.
Planiści włączają również inteligentną gospodarkę wodną do architektury miejskiej, aby zapobiec ciągłemu podnoszeniu się poziomu mórz z powodu zmian klimatycznych. Rotterdam Watersquare sprawia, że zapobieganie powodziom jest widoczne i użyteczne. Kiedy pada deszcz, można zaobserwować przepływ wody przez różne zlewnie i odpływy burzowe. Po przefiltrowaniu, czysta woda trafia do okolicznych terenów zielonych, jest odprowadzana z fontanny do picia i wpływa do łaźni chrzcielnej używanej przez pobliski kościół. W czasie suszy, w konstrukcji mieszanej znajdują się rampy do jazdy na łyżwach, boisko do koszykówki, inne obiekty rekreacyjne oraz amfiteatr dla pobliskiego teatru młodzieżowego.
Transport publiczny w Singapurze jest jednym z najbardziej opłacalnych systemów na świecie, o najwyższym wskaźniku zadowolenia pasażerów na świecie. 86% ludzi jest zadowolonych z transportu publicznego w tej społeczności. Sieć mobilności miejskiej jest konsekwentnie innowacyjna, od infrastruktury i sprzętu po oprogramowanie i użyteczność. Tylko w tym roku Singapurski Zarząd Transportu Lądowego przyjął system konserwacji prognostycznej, konsolidując i integrując informacje zebrane z linii kolejowych w bazę danych, która przewiduje usterki, zapobiega awariom i automatycznie planuje konserwację.
Bezkontaktowe płatności i automatyczne pobieranie opłat za przejazdy bez użycia rąk to już część codziennej rutyny dla osób dojeżdżających do pracy, ale niedawne opracowanie systemu rozpoznawania twarzy, który może identyfikować osoby dojeżdżające do pracy podczas przechodzenia przez bramki opłat za przejazdy, to futurystyczny pomysł, który wkrótce może stać się rzeczywistą aplikacją.
Jednak najbardziej przyszłościowym aspektem modelu transportowego miasta-państwa jest zaawansowane testowanie autonomicznych pojazdów, które planuje ono dodać do swojego systemu transportu publicznego do 2022 roku. Koncepcja pierwszego bezzałogowego autobusu, który jeździł po drogach publicznych w okresie próbnym w 2019 roku, jest podobna do w 100% elektrycznego robotaxi CUbE z technologią Continental, który jest testowany w innej lokalizacji w Singapurze. W mieście jutra, bezzałogowe autobusy wahadłowe wypełnią luki w sieci i pomogą osobom dojeżdżającym do pracy skuteczniej dotrzeć do stacji kolejowych.
Energia zużywana do ogrzewania i chłodzenia znacząco przyczynia się do globalnej emisji CO2. W Abu Dhabi energia potrzebna do wytworzenia chłodniejszego powietrza w ogrzewaniu pustynnym stanowi dwie trzecie rocznego i trzy czwarte dziennego zużycia energii elektrycznej w szczycie. Wyładowania cieplne wynikające z działalności człowieka i maszyn zamieniają obszary miejskie w wyspy ciepła, gdzie temperatury powietrza i powierzchni mogą być o 2-3 stopnie wyższe niż w pobliskich obszarach wiejskich. Różnice temperatur szczytowych sięgają 10 stopni, a nawet więcej w ekstremalnych warunkach. Wyższa temperatura w mieście oznacza więcej klimatyzacji. W Abu Zabi efekt wysp cieplnych odpowiada nawet za 15% rocznego obciążenia chłodniczego. Rząd emiratu był pierwszą administracją w regionie, która stworzyła w pełni zintegrowany system chłodzenia dzielnicowego, który może zmniejszyć o połowę zapotrzebowanie na energię.
W Al Bahar Towers, jednym z charakterystycznych dla tej społeczności budynków, tradycyjne metody chłodzenia spełniają wymagania futurystycznej architektury miejskiej. Sterowane komputerowo ekrany, które pokrywają całą fasadę, zostały zainspirowane ekranami cieniującymi znajdującymi się w zabytkowych budynkach regionu. Utrzymują one chłód wewnątrz bez blokowania światła, reagując na ruch słońca i zmniejszając o połowę zużycie energii na klimatyzację.
Planowany eko-miasto Masdar na obrzeżach Abu Dhabi City jest zazwyczaj o 15 do 20°C chłodniejsze niż otaczająca je pustynia. Osiąga się to dzięki podwyższonej lokalizacji, planowaniu urbanistycznemu mającemu na celu maksymalizację zacienienia, a także wieży wiatrowej wzorowanej na tradycyjnych projektach, która przepycha chłodną bryzę przez ulice. Czasami miasta przyszłości czerpią swoje najlepsze pomysły z przeszłości.