Pory roku zmieniają się, nadchodzi zima. Robi się zimno, drogi są oblodzone lub przyprószone śniegiem. Zmiana opon w samochodzie może być kłopotliwa – choć wiesz przecież, że należy to zrobić. Zastanawiasz się, czy nie można by zostawić letnich opon na zimę. Krótka odpowiedź brzmi: nie. Używanie opon letnich w warunkach zimowych jest niebezpieczne i może spowodować uszkodzenie opon.
Może to zależeć od miejscowych warunków atmosferycznych. Jeśli jest sucho przez cały rok i temperatura nigdy nie spada poniżej zera, to można jakoś przejeździć na letnich oponach do końca lekkiej zimy. Trzeba jednak pamiętać, że musi być również ciepło. Opony letnie ulegną uszkodzeniu w niskiej temperaturze. Jeśli tylko sporadycznie zdarzają się mrozy, to rozwiązaniem mogą być opony całoroczne.
Nie polecamy używania opon letnich, jeśli na drogach leży choć trochę śniegu, jeśli są oblodzone lub jeśli temperatura często spada poniżej zera. Początek zimy to pora, aby założyć zimowe opony.
Opony letnie mają niższy opór toczenia niż opony zimowe; dzięki temu samochód zużywa mniej paliwa, wygodniej się prowadzi i jest mniej hałaśliwy. Bieżnik takich opon nie sprawdza się jednak na śniegu i lodzie.
W okresie zimowym opony letnie pogarszają przyspieszenie. Opony zimowe lub śniegowe zapewnią wyższe parametry jazdy na zaśnieżonych drogach. Opony letnie mają niski opór toczenia. Powoduje to, że droga hamowania na lodzie lub śniegu jest długa. Opona zimowa ma głęboki bieżnik, który zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i lodzie – a więc także krótszy czas hamowania. Mieszanki gumowe stosowane w oponach zimowych są znacznie bardziej miękkie i odporne na niskie temperatury.
Za to mieszanki stosowane w oponach letnich są przystosowane do wyższych temperatur. W niskich temperaturach guma twardnieje. Nawet jeśli nawierzchnia jest wolna od śniegu i lodu, przyczepność spada.
Opony całoroczne także charakteryzują się niższą przyczepnością na śniegu. Opony te stwarzają większe ryzyko poślizgu podczas skręcania, przyspieszania i hamowania. W regionach, w których występują obfite opady śniegu, zalecamy wymianę opon całorocznych na opony zimowe.
Nawet na suchej nawierzchni, wolnej od lodu i śniegu, temperatura w zimie jest niższa. Opony letnie nie są przystosowane do jazdy w niskiej temperaturze. Bieżnik opony staje się wtedy sztywny. Powoduje to nie tylko spadek przyczepności, ale także stwarza zagrożenie dla samej opony.
Traci ona elastyczność i może pęknąć. Zbyt sztywny blok bieżnika może się ukruszyć. Jazda na popękanych oponach z ukruszonymi elementami bieżnika jest niebezpieczna – opony takie nadają się tylko do wymiany.
Używanie opon letnich zimą może zostać uznane za niezgodne z instrukcją, a powstałe z tego powodu uszkodzenia zazwyczaj nie są objęte gwarancją.
Jeśli miejscowe warunki pogodowe są łagodne, to można wyposażyć samochód w opony całoroczne, nadające się do jazdy zimą lub przez cały rok. Właściwy wybór opon zależy od tego, jak bardzo jest zimno, a także od stylu jazdy i liczby przejechanych kilometrów.
Opony całoroczne nie nadają się jednak do eksploatacji w ekstremalnych warunkach zimowych. Droga hamowania na takich oponach jest dłuższa, co stwarza ryzyko wypadku. Przy ciepłej i suchej pogodzie są również mniej efektywne niż opony letnie.