Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Szczegółowy poradnik: jak zmienić koło

Szczegółowy poradnik: jak zmienić koło

Sytuacja awaryjna - przebicie opony? Poniżej znajdziesz informacje o zmianie koła.

Wymiana całych kół w pojeździe może być konieczna z kilku powodów:

  • Czas na zmianę ogumienia na kolejny sezon, czyli zastąpienie opon letnich zimowymi lub na odwrót.
  • Opony są uszkodzone lub ich bieżnik zużył się. Sprawdź wskaźnik zużycia bieżnika, aby dowiedzieć się, czy tak jest w konkretnym przypadku.
  • Opony mają ponad 10 lat. Wiek opony wskazany jest na jej bocznej ścianie. Po upływie 10 lat warto wymienić opony niezależnie od ich stanu. Producenci pojazdów mogą zalecać inny okres eksploatacji przy określonym zastosowaniu samochodu – i należy przestrzegać ich zaleceń.
  • Podczas jazdy nastąpiło przebicie opony.

Jeśli musisz zmienić koło z powodu 2 lub 3, pamiętaj, aby jednocześnie sprawdzić zapasową oponę pod kątem wieku i ewentualnych uszkodzeń. W razie potrzeby wymień ją na nową.

Niezależnie od powodu zmiany koła zadanie to jest dość proste. Przy użyciu kilku prostych narzędzi i z pomocą naszego poradnika właściciele pojazdów mogą z powodzeniem wykonać tę czynność samodzielnie.

Zaczynajmy.

1. Po pierwsze bezpieczeństwo: zanim zaczniesz zmieniać koło, pamiętaj o następujących sprawach.

  • Zaparkuj samochód na płaskiej powierzchni – nigdy nie zmieniaj kół na pochyłości.
  • Zaciągnij hamulec ręczny i, jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, ustaw dźwignię w pozycji parkowania, a jeśli ręczną – wrzuć bieg.
  • Upewnij się, że nikogo nie ma w pojeździe.
  • Użyj podstawek klinowych lub ciężkich przedmiotów (drewnianych klinów, cegieł, dużych kamieni) z obu stron koła znajdującego się po przekątnej w stosunku do zmienianego koła.
  • Jeśli złapałeś gumę w drodze, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu w pewnej odległości od jezdni i włącz światła awaryjne.

2. Zdejmij kołpak lub osłonę koła, jeśli jest.

3. Używając klucza nasadowego do nakrętek kół, poluzuj nakrętki – ale ich nie wykręcaj.

Musisz je poluzować tylko na tyle, aby ułatwić sobie wykręcenie ich po podniesieniu samochodu. Nakrętki są zbyt mocno dokręcone? Możesz ostrożnie docisnąć klucz stopą, uważając przy tym, aby był on ustawiony poziomo.

4. Podnieś samochód.

Ustaw podnośnik pod samochodem. Jeśli nie wiesz, w którym miejscu, informację tę znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu. Powoli, płynnie podnoś samochód, aż koło do wymiany będzie uniesione około 15 centymetrów nad ziemią.

5. Wykręć nakrętki.

Nakrętki – poluzowane w kroku 3 – możesz teraz wykręcić ręcznie. Pamiętaj, aby odłożyć je w bezpieczne miejsce!

6. Zdejmij koło.

Pociągnij je do siebie obiema rękami. Odtocz je na bok, tak aby nie przeszkadzało.

Ważna informacja: Jeśli zmieniasz cały komplet opon i zamierzasz je przechowywać, przy zdejmowaniu oznacz każde koło kredą. Sposób oznaczania: LP (lewy przód), PP (prawy przód) i tak dalej. Dlaczego? Dzięki temu będziesz wiedzieć, gdzie poszczególne koła były umieszczone. Przyda się to przy przekładaniu opon w przyszłości.

7. Załóż nowe koło.

  • Jeśli zmieniasz koło z powodu „gumy”, oburącz podnieś zapasowe koło i umieść je na szpilkach.
  • W przypadku sezonowej zmiany opon sprawdź ich oznaczenia. Jeśli po ostatnim sezonie na oponach opisano ich pozycję (patrz krok 6), będzie to wskazówka do przełożenia kół w celu zapewnienia prawidłowej geometrii i wyważenia samochodu. Kolejno przetocz każde koło do odpowiedniej piasty i oburącz nałóż je na szpilki.

8. Dokręć nakrętki.

Najpierw zrób to ręcznie. Nakrętki powinno się zawsze dokręcać kolejno „na krzyż”, tzn. po dokręceniu pierwszej nakrętki dokręć tę, która znajduje się po przeciwnej stronie koła, a nie sąsiednią nakrętkę.

9. Opuść pojazd i dokręć nakrętki kluczem.

Podobnie jak przy luzowaniu nakrętek, dokręcając je, także możesz ostrożnie docisnąć stopą poziomo ustawiony klucz nasadowy. W normalnych okolicznościach powinno się użyć klucza dynamometrycznego z odpowiednią nastawą, ponieważ w przeciwnym razie można uszkodzić śruby na skutek ich wydłużenia.

10. Ponownie załóż kołpak lub osłonę koła.


Pytanie: Właśnie zastąpiłem koło z przebitą oponą kołem zapasowym. Czy mogę po prostu jeździć dalej na „zapasie”?

Odpowiedź: Nie. Koła zapasowe mają zwykle oponę o innych wymiarach. Są one lżejsze i mniejsze oraz nie mają takich samych parametrów dotyczących prędkości i możliwego przebiegu jak opona do normalnej eksploatacji. Może to wpływać na stabilność samochodu podczas jazdy. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy koło zapasowe to pełnowymiarowy odpowiednik pozostałych kół w pojeździe.

I tak oto dotarliśmy do ostatniego kroku...

11. Co dalej z przebitą oponą?

Włóż koło z przebitą oponą do bagażnika i zawieź do serwisu wulkanizacyjnego w celu naprawy lub wymiany na pełnowymiarową oponę do normalnej eksploatacji.

Masz wątpliwości? Nie dysponujesz potrzebnym sprzętem? Nie wahaj się – skorzystaj z pomocy specjalistów od opon. Bez kłopotu poradzą sobie z wymianą koła z przebitą oponą czy z założeniem kompletu ogumienia na kolejny sezon. Wskazówka: pamiętaj, aby przy tej okazji dokładnie skontrolowali opony – włącznie z zapasowym kołem.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Kiedy należy używać opon letnich, kiedy zimowych, a kiedy całorocznych?

Kiedy należy używać opon letnich, kiedy zimowych, a kiedy całorocznych?

Które opony wybrać: letnie, zimowe czy całoroczne?

Czytaj więcej

Opony zimowe w lecie

Opony zimowe w lecie

Dlaczego nie należy jeździć w lecie na oponach zimowych.

Czytaj więcej

Opony letnie zimą

Opony letnie zimą

Czy wchodząc na lodowisko, zakładasz klapki?

Czytaj więcej