Wymiana całych kół w pojeździe może być konieczna z kilku powodów:
Jeśli musisz zmienić koło z powodu 2 lub 3, pamiętaj, aby jednocześnie sprawdzić zapasową oponę pod kątem wieku i ewentualnych uszkodzeń. W razie potrzeby wymień ją na nową.
Niezależnie od powodu zmiany koła zadanie to jest dość proste. Przy użyciu kilku prostych narzędzi i z pomocą naszego poradnika właściciele pojazdów mogą z powodzeniem wykonać tę czynność samodzielnie.
1. Po pierwsze bezpieczeństwo: zanim zaczniesz zmieniać koło, pamiętaj o następujących sprawach.
2. Zdejmij kołpak lub osłonę koła, jeśli jest.
3. Używając klucza nasadowego do nakrętek kół, poluzuj nakrętki – ale ich nie wykręcaj.
Musisz je poluzować tylko na tyle, aby ułatwić sobie wykręcenie ich po podniesieniu samochodu. Nakrętki są zbyt mocno dokręcone? Możesz ostrożnie docisnąć klucz stopą, uważając przy tym, aby był on ustawiony poziomo.
4. Podnieś samochód.
Ustaw podnośnik pod samochodem. Jeśli nie wiesz, w którym miejscu, informację tę znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu. Powoli, płynnie podnoś samochód, aż koło do wymiany będzie uniesione około 15 centymetrów nad ziemią.
5. Wykręć nakrętki.
Nakrętki – poluzowane w kroku 3 – możesz teraz wykręcić ręcznie. Pamiętaj, aby odłożyć je w bezpieczne miejsce!
6. Zdejmij koło.
Pociągnij je do siebie obiema rękami. Odtocz je na bok, tak aby nie przeszkadzało.
Ważna informacja: Jeśli zmieniasz cały komplet opon i zamierzasz je przechowywać, przy zdejmowaniu oznacz każde koło kredą. Sposób oznaczania: LP (lewy przód), PP (prawy przód) i tak dalej. Dlaczego? Dzięki temu będziesz wiedzieć, gdzie poszczególne koła były umieszczone. Przyda się to przy przekładaniu opon w przyszłości.
7. Załóż nowe koło.
8. Dokręć nakrętki.
Najpierw zrób to ręcznie. Nakrętki powinno się zawsze dokręcać kolejno „na krzyż”, tzn. po dokręceniu pierwszej nakrętki dokręć tę, która znajduje się po przeciwnej stronie koła, a nie sąsiednią nakrętkę.
9. Opuść pojazd i dokręć nakrętki kluczem.
Podobnie jak przy luzowaniu nakrętek, dokręcając je, także możesz ostrożnie docisnąć stopą poziomo ustawiony klucz nasadowy. W normalnych okolicznościach powinno się użyć klucza dynamometrycznego z odpowiednią nastawą, ponieważ w przeciwnym razie można uszkodzić śruby na skutek ich wydłużenia.
10. Ponownie załóż kołpak lub osłonę koła.
Pytanie: Właśnie zastąpiłem koło z przebitą oponą kołem zapasowym. Czy mogę po prostu jeździć dalej na „zapasie”?
Odpowiedź: Nie. Koła zapasowe mają zwykle oponę o innych wymiarach. Są one lżejsze i mniejsze oraz nie mają takich samych parametrów dotyczących prędkości i możliwego przebiegu jak opona do normalnej eksploatacji. Może to wpływać na stabilność samochodu podczas jazdy. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy koło zapasowe to pełnowymiarowy odpowiednik pozostałych kół w pojeździe.
11. Co dalej z przebitą oponą?
Włóż koło z przebitą oponą do bagażnika i zawieź do serwisu wulkanizacyjnego w celu naprawy lub wymiany na pełnowymiarową oponę do normalnej eksploatacji.
Masz wątpliwości? Nie dysponujesz potrzebnym sprzętem? Nie wahaj się – skorzystaj z pomocy specjalistów od opon. Bez kłopotu poradzą sobie z wymianą koła z przebitą oponą czy z założeniem kompletu ogumienia na kolejny sezon. Wskazówka: pamiętaj, aby przy tej okazji dokładnie skontrolowali opony – włącznie z zapasowym kołem.