Nowe opony wymagają delikatnego dotarcia. Przekonaj się dlaczego – i dowiedz się, jak jeździć na nowych oponach, aby uzyskać optymalny poziom osiągów i bezpieczeństwa.
Wyjeżdżasz nowym samochodem z parkingu? A może masz nowiutkie opony, prosto z linii produkcyjnej, zamiast zużytego kompletu?
Zanim mocniej naciśniesz pedał gazu, aby przekonać się, co potrafi nowe ogumienie, pamiętaj o jednym: podobnie jak nowa para butów, nowe opony także muszą się przez pewien czas docierać, zanim zaprezentują pełnię swoich możliwości. Dowiedz się dlaczego i skorzystaj z naszych porad, aby bezpiecznie przygotować nowe opony do wieloletniej eksploatacji.
Czym wyróżniają się nowe opony?
Środki smarne. Podczas produkcji stosowany jest środek, który ułatwia wyjmowanie opon z form odlewniczych. Substancja ta pozostaje na bieżniku do czasu, gdy zetrze się na drodze. Zanim jednak zostanie całkowicie usunięta, może ograniczać trakcję.
Przeciwutleniacze. Substancje te nakłada się, aby guma nie pękała pod wpływem czynników zewnętrznych, takich jak zmienne temperatury i tlen. Mogą one sprawiać, że początkowo opony wydają się gładkie.
Głębokość bieżnika. Nowe opony mają oczywiście maksymalną głębokość bieżnika. Świeży bieżnik jest sztywny, gładki, głęboki i z początku może sprawiać wrażenie twardej, grubej poduszki między pojazdem a nawierzchnią drogi. W związku z tym może wystąpić zjawisko skręcania się bieżnika.
Skręcanie się bieżnika to minimalny dodatkowy ruch, który można odczuć, prowadząc pojazd po założeniu nowych opon. Przyczyną tego ruchu jest giętkość gumy między powierzchnią bieżnika a osnową.
Dla porównania:
Można by tak pomyśleć. W rzeczywistości jednak bieżnik działa lepiej, jeśli przez pewien czas pojeździ po asfalcie i nieco się zaokrągli. Po tym okresie opony zapewnią optymalną przyczepność i świetne właściwości jezdne.
Przez pierwsze 800 kilometrów staraj się jeździć „grzecznie” – bez gwałtownego przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów. W ten sposób bezpiecznie przygotujesz opony do normalnej eksploatacji. Po okresie takiego użytkowania środki smarne i inne substancje używane podczas produkcji zostaną całkowicie starte.
Co należy robić:
Czego nie należy robić:
Jeśli się rozpędzisz lub naciśniesz „do dechy” pedał hamulca, środki smarne użyte do montażu opony na feldze mogą spowodować pewien poślizg między oponą a obręczą. Dlatego właśnie zdecydowanie warto unikać tych dwóch zachowań przez pierwsze kilkaset kilometrów.
Jeśli nowy komplet stanowią identyczne modele tej samej marki, jakich używało się wcześniej, podczas kierowania możesz dostrzec pewną różnicę. Gdy wymienia się stare opony, ich bieżnik jest z reguły bardzo płytki. Takie opony zwykle szybciej reagują na działania kierowcy, ponieważ mają mniej bieżnika, który musi pracować podczas manewrów. W związku z tym nowe, jeszcze niedotarte opony mogą sprawiać wrażenie bardziej „opornych”.
Okres docierania nie tylko pozwala więc przygotować opony do pracy z optymalnymi parametrami, ale także umożliwia kierowcy przyzwyczajenie się do nowego ogumienia.
Jeśli dasz trochę czasu nowym oponom, odwdzięczą się długą, niezawodną eksploatacją. Aby tak było, nawet po okresie docierania, zaleca się regularne kontrolowanie stanu opon. Sprawdzaj:
Dobrze utrzymane opony będą zapewniać najwyższe osiągi podczas jazdy oraz bezpieczeństwo na drodze.