Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Łączenie opon różnych typów

Łączenie opon różnych typów

Czy można używać jednocześnie różnych opon?

W tym rozdziale poznasz ważne informacje dotyczące stosowania w samochodzie różnych rodzajów opon. Zasadniczo należy unikać stosowania w samochodzie opon różnych marek i o różnych wzorach bieżnika. Istnieje kilka wyjątków od reguł stosowania mieszanych opon, jednakże zasadniczo producenci opon odradzają stosowanie różnych opon.

Dla optymalnego bezpieczeństwa firma Continental zaleca zakładanie na wszystkie koła takich samych opon. Na przedniej i tylnej osi powinny być więc zamontowane opony tej samej marki, mające identyczne wymiary, rzeźbę bieżnika oraz indeksy nośności i prędkości.

Absolutnym minimum dla opon jest posiadanie wymiarów oraz indeksów nośności i prędkości zalecanych przez producenta pojazdu. Taki wymóg przewiduje prawo w wielu krajach.

Poruszanie się samochodem z kompletem opon niedopasowanych pod względem wielkości, konstrukcji, indeksu nośności czy indeksu prędkości może narazić na niebezpieczeństwo kierowcę, pasażerów i innych użytkowników drogi. Zawsze warto więc stosować się do specyfikacji producenta pojazdu bądź skonsultować się z wykwalifikowanym specjalistą w dziedzinie opon.

Korzyści z przekładania opon

Przekładanie opon to sprawdzona strategia zapewniająca maksymalną trwałość i właściwe zużycie opon.

Producent pojazdu ma własne wytyczne dotyczące optymalnego schematu i częstotliwości przekładania opon. Schemat przekładania zależy od rodzaju opon – czy są to modele symetryczne, asymetryczne czy kierunkowe. O ile nie ma żadnych szczególnych uwarunkowań, zalecamy regularnie przekładać koła między przednią a tylną osią.

Jeśli chodzi o częstotliwość, doskonałą okazją do przekładania jest zmiana opon letnich na zimowe i odwrotnie. Biorąc pod uwagę przebieg, można przyjąć, że opony warto przełożyć po przejechaniu od 5 do 10 tysięcy kilometrów.

Jeśli jednak zauważysz ślady nierównomiernego zużycia, pomyśl o jeszcze częstszym przekładaniu. Zleć też w lokalnym serwisie oponiarskim sprawdzenie, czy nie pojawił się jakiś problem z ustawieniem kół lub inna usterka mechaniczna. Serwis może zająć się niezbędnymi korektami.

W przekładaniu opon powinny być uwzględniane także pełnowymiarowe opony zapasowe o takich samych wymiarach i identycznej konstrukcji co normalnie eksploatowane opony. Przed założeniem koła zapasowego nie zapomnij jednak o sprawdzeniu ciśnienia i ewentualnym dopompowaniu.

Skoro już mowa o ciśnieniu powietrza, powinno ono być zgodne z ciśnieniem zalecanym przez producenta pojazdu w nowej pozycji koła. Zalecane ciśnienie opon może się przecież różnić między przednią a tylną osią.

Przełożenie kół może także wpłynąć na system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), o ile jest on na wyposażeniu samochodu. Aby wprowadzić odpowiednie korekty i ponownie skalibrować system, skorzystaj z instrukcji obsługi bądź pomocy wykwalifikowanego serwisanta.

Czy można jednocześnie używać opon różnych marek i z różnymi wzorami bieżnika?

Przede wszystkim zalecamy zakładanie takich samych opon na wszystkie koła w pojeździe.

Jeśli jednak nie jest to możliwe z powodu braku dostępności lub ograniczonego budżetu, można na raz założyć opony różnych marek i z różnymi bieżnikami – pod warunkiem że w jednej osi znajdzie się para opon z takim samym wzorem bieżnika i tej samej marki. Oznacza to zamontowanie pary identycznych opon na tylnej osi bądź pary identycznych opon na przedniej osi.

Można także użyć jednocześnie opon o różnych indeksach nośności i prędkości, jeśli są one wyższe niż minimalny próg zalecany przez producenta pojazdu (dodatkowa nośność w porównaniu ze standardową). W takiej sytuacji opony o wyższym indeksie należy założyć na tylną oś.

Łączenie opon o różnej głębokości bieżnika

Jeśli wymieniasz tylko dwie opony w pojeździe, prawdopodobnie nowe sztuki będą miały głębszy bieżnik niż stare opony.

Zasadniczo łączenie opon o różnej głębokości bieżnika jest dopuszczalne. Firmy oponiarskie zalecają zakładanie nowych opon na tylną oś. Zapewnia to większą przyczepność tylnej osi i ogranicza ewentualną nadsterowność lub utratę stabilności pojazdu na śliskiej nawierzchni.

Zdarzają się jednak wyjątki. Niektórzy producenci samochodów zalecają montaż nowych opon na przedniej osi, na przykład w pojazdach z napędem na przednie koła. Aby dowiedzieć się więcej, zajrzyj do instrukcji producenta pojazdu lub skorzystaj z pomocy specjalisty w dziedzinie opon.

Różne opony z założenia

Niektóre pojazdy są fabrycznie wyposażane w opony o różnych rozmiarach na przedniej i tylnej osi. Takie kombinacje odnoszą się do konkretnego samochodu i będą wymagały szczególnej uwagi, gdy przyjdzie czas na zmianę ogumienia. Zawsze należy przestrzegać zaleceń producenta pojazdu.

Znajdź opony do Twojego samochodu

Najszybsza droga do idealnej opony.

Sezonowa zmiana opon

Sezonowa zmiana opon

Wybór właściwych opon na daną porę roku.

Czytaj więcej

Jak się zakłada oponę?

Montaż opon

Zakładanie nowych opon krok po kroku.

Czytaj więcej

Utylizacja opon

Utylizacja opon

Na czym polega odpowiedzialny recykling starych opon.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.