Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Montaż opon

Jak się zakłada oponę?

Montaż opon

Masz już nowy komplet opon – gratulujemy! Zakładanie nowych opon na koła samochodu to prosta czynność, gdy prawidłowo i bezpiecznie wykonuje ją wykwalifikowany fachowiec. W tej sekcji wyjaśniamy, na czym polega ten proces w lokalnym sklepie lub serwisie oponiarskim.

Kto może zakładać opony?

Obiektywnie rzecz biorąc, można spróbować zrobić to samodzielnie. Oprócz nowych opon potrzebne będą: łyżka do opon, podnośnik samochodowy, podpory, montażownica do opon oraz pompa do opon. Nawet jeśli dysponujesz odpowiednimi narzędziami i wyposażeniem, założenie nowych opon zajmie Ci dużo więcej czasu niż fachowcowi. Wyzwaniem może być już samo zdjęcie jednej opony z felgi.

Zagrożenia wynikające z nieprawidłowego założenia opony

Niewłaściwie założona opona może ulec uszkodzeniu i rozerwaniu. Energia wyzwolona przy rozerwaniu może spowodować wypadek drogowy, a co za tym idzie – uszkodzenie pojazdu i poważne obrażenia ciała. Dlatego tak ważne jest, aby opony zakładał doświadczony fachowiec stosujący niezbędne środki ostrożności oraz wyłącznie dopuszczone narzędzia montażowe i środki smarne.

Zdejmowanie koła z pojazdu

Krok 1: W samochodzie nie powinno być pasażerów, silnik powinien być wyłączony, a hamulec ręczny zaciągnięty. Za pomocą klucza nasadowego serwisant luzuje śruby mocujące na wszystkich czterech kołach, ale jeszcze ich nie wyjmuje.

Krok 2: Następnie samochód jest podnoszony na podnośniku hydraulicznym, tak aby żadne z czterech kół nie stykało się z podłożem.

Krok 3: Teraz serwisant wyjmuje śruby, dzięki czemu może zdjąć wszystkie koła.

Zakładanie opony na felgę

Krok 1: Serwisant wykręca i wyjmuje zawór (wentyl) ze starej opony, aby spuścić z niej powietrze. Gdy ciśnienie spadnie do ciśnienia otoczenia, serwisant zdejmuje starą oponę z felgi za pomocą specjalnego narzędzia – montażownicy do opon. Maszyna ta umożliwia odsunięcie obrzeża bocznej ściany opony od obręczy.

Krok 2: Średnica nowej opony powinna być identyczna ze średnicą obręczy i dopuszczona do użytku w danym pojeździe. Obręcze muszą mieć odpowiednie wymiary oraz być w doskonałym stanie, bez śladów rdzy. Nie mogą być uszkodzone, odkształcone ani zużyte.

Krok 3: Przy zakładaniu opon dętkowych serwisant z reguły używa nowych dętek. Wynika to stąd, że w trakcie eksploatacji dętki rozciągają się i na starych dętkach mogą tworzyć się fałdy. Ponownie użyta dętka może nagle ulec rozerwaniu.

Jeśli zakładane są opony bezdętkowe, powinny być zawsze wyposażone w nowe zawory. Jeśli używa się gumowych (wkładanych) zaworów do opon bezdętkowych, należy przede wszystkim postępować zgodnie z instrukcją producenta pojazdu. W przypadku pewnych opon o określonych parametrach konieczna jest także osłona zaworu – element ograniczający na samej obręczy lub kołpaku, chroniący przed wypchnięciem zaworu przy dużej prędkości.

Krok 4: Serwisant powleka obrzeże opony i obręcz smarem montażowym zalecanym przez producenta opony. Następnie przy użyciu montażownicy zakłada oponę na felgę.

Krok 5: Teraz czas na napompowanie opony. Na tym etapie koło musi być unieruchomione na montażownicy. Pompowanie niezamocowanej opony jest niebezpieczne. Serwisant o tym wie i także dlatego podczas pompowania zachowuje rozsądny odstęp od opony. Zwykle używa dostatecznie długiego wzmocnionego węża z wbudowanym manometrem i w trakcie pompowania nie nachyla się nad oponą.

Krok 6: Gdy obrzeża opony są prawidłowo osadzone na występie obręczy, serwisant zwiększa ciśnienie powietrza w oponie, aby zapewnić solidny docisk do kołnierzy obręczy. Ciśnienie przy montażu nie powinno przekraczać 4,0 bara lub 150% maksymalnego ciśnienia zalecanego przez producenta. Następnie serwisant dostosowuje ciśnienie do wartości wskazanej przez producenta pojazdu.

Sprawdzanie kierunku wzoru bieżnika

Gdy pojazd porusza się do przodu, opony kierunkowe muszą obracać się w kierunku strzałki na bocznej ścianie.

Jedyny wyjątek od tej reguły dotyczy krótkotrwałego używania zapasowej opony. Przy najbliższej sposobności kierowcy powinni jednak przywrócić wskazaną pozycję montażu.

W przypadku opon asymetrycznych bok zewnętrzny musi znaleźć się po stronie zewnętrznej w stosunku do pojazdu, tak aby asymetryczny bieżnik był optymalnie skuteczny.

Zakładanie koła na pojazd

Krok 1: Jeśli stara opona nosi ślady nierównomiernego zużycia, serwisant sprawdzi geometrię osi samochodu i w razie potrzeby dokona regulacji.

Krok 2: Zawory powinno się założyć z kapturkami – najlepiej z pierścieniem uszczelniającym. Ochroni to delikatne zawory i wnętrze opony.

Krok 3: Przy montażu kołpaków i pierścieni centrujących serwisant uważa, aby zapewnić wystarczający odstęp od boku opony. Kołpak ani pierścień centrujący nie mogą w żadnym wypadku stykać się z oponą, szczególnie w przypadku opon z rantem ochronnym felgi.

Krok 4: Po ręcznym dokręceniu śrub serwisant opuszcza przy użyciu podnośnika samochód na podłoże.

Krok 5: Gdy samochód znajduje się już na podłożu, serwisant dokręca śruby „na krzyż”.

Koszty założenia opon

Jeśli zamierzasz założyć nowe opony u sprzedawcy opon lub w serwisie – co zresztą zalecamy – koszt zależy od wymagań. Możesz na przykład kupić nowy komplet opon u sprzedawcy i zlecić od razu ich założenie. Gdyby jednak na starych oponach serwisant znalazł nietypowe ślady zużycia, może zalecić wykonanie dodatkowych prac przy samochodzie.

Być może najbardziej opłacalny w długim okresie – szczególnie gdy zamienia się opony letnie na zimowe i odwrotnie – będzie zakup kompletu felg z oponami. Dzięki temu między sezonami wystarczy przywieźć do lokalnego serwisu komplet kół do przełożenia. Za małą opłatą serwis może nawet magazynować nieużywany w danym sezonie komplet kół.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Łączenie opon różnych typów

Łączenie opon różnych typów

Najlepiej zakładać takie same opony na wszystkie koła.

Czytaj więcej

Sezonowa zmiana opon

Sezonowa zmiana opon

Wybór właściwych opon na daną porę roku.

Czytaj więcej

Naprawa opony

Naprawa opony

Dowiedz się, kiedy naprawa przebitej opony jest dozwolona prawem, a kiedy należy kupić nową oponę.

Czytaj więcej