Łatwo jest pominąć istotne znaczenie opon, ale ten czarny pierścień opasujący koło samochodu to coś więcej niż tylko kawałek gumy.
W rzeczywistości opona jest zbudowana z mieszanki różnych gatunków gumy - kauczuku naturalnego i syntetycznego - oraz szeregu innych substancji i materiałów. Nasze mieszanki gumowe, zmieszane i połączone ze sobą pod okiem ekspertów, stanowią zaawansowane rozwiązanie, które sprawdzi się w wielu sytuacjach na drodze.
Zazwyczaj nowoczesna opona do samochodów osobowych zawiera nawet do 25 elementów i może składać się z nawet 12 różnych gatunków gumy. Wszystko zaczyna się od kauczuku naturalnego, który jest pozyskiwany z drzew rosnących w dużych plantacjach. Ta ciecz (zwana lateksem) pod wpływem kwasów ulega koagulacji, a następnie po przemyciu wodą jest prasowana w bele.
Z kolei kauczuk syntetyczny powstaje w odrębnym procesie laboratoryjnym z mieszaniny różnych składników chemicznych. Na etapie produkcji te bele kauczuku (zarówno naturalnego jak i syntetycznego) są cięte, ważone i mieszane z innymi składnikami według precyzyjnie opracowanych receptur.
Przemysł włókienniczy dostarcza podstawowe materiały (sztuczny jedwab, nylon, poliester i włókna aramidowe) do produkcji kordów, stanowiących materiał wzmacniający.
Przemysł stalowy dostarcza stal o dużej wytrzymałości. Jest ona surowcem do produkcji opasania stalowego (kordu stalowego) i drutówki (drutu stalowego).
Jeśli rozłożymy oponę na poszczególne elementy, możemy wskazać, gdzie wykorzystywane są poszczególne materiały. Zaczynając od części najbliższej nawierzchni drogi i przemieszczając się w kierunku środka opony, możemy wyróżnić następujące elementy:
Możemy także wskazać udział poszczególnych materiałów. Przyjrzyjmy się składowi jednego z najpopularniejszych modeli letnich Continental:*
Używanie różnych mieszanek materiałów naturalnie powoduje, że opony mają odmienne właściwości. Liczy się precyzyjny dobór składników mieszanki.
Mieszanka materiałów użytych do produkcji opony zależy od jej przeznaczenia. Miękkie związki w oponach letnich stają się twarde w temperaturze poniżej 7°C, co ogranicza ich przyczepność. Z kolei dzięki specjalnej technologii wykonania modele zimowe zachowują elastyczność i pomagają w utrzymaniu przyczepności, a tym samym zapewniają najlepsze osiągi — nawet w niskiej temperaturze. Co jednak powinni wybrać mieszkańcy regionów o umiarkowanym klimacie? Idealnym rozwiązaniem mogą okazać się opony całoroczne.
ContiSilent™ to opracowana przez firmę Continental technologia redukcji hałasu. Przyczynia się ona do obniżenia poziomu hałasu we wnętrzu pojazdu na każdej nawierzchni drogowej. Jak to się dzieje? Opony ContiSilent™ są wyposażone w element tłumiący wibracje. Jest on wykonany z pianki poliuretanowej i przymocowany klejem do wewnętrznej powierzchni bieżnika. Niezależnie od temperatury struktura pianki pozostaje nienaruszona.
Nawet przy dużej prędkości pochłaniacz ContiSilent™ zmniejsza poziom hałasu we wnętrzu pojazdu nawet o 9 dB(A).
Opony Continental, produkowane wyłącznie z materiałów najwyższej jakości, wyznaczają wysokie standardy — szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa. Zanim jakakolwiek innowacja firmy Continental przejdzie do etapu produkcji, jest poddawana intensywnym testom. Testy przeprowadza się na każdej oponie zimowej i letniej. W trakcie testów uwzględniane są wszystkie czynniki meteorologiczne i stany nawierzchni drogowej oraz wykorzystuje się najnowocześniejsze metody badań i urządzenia pomiarowe.
Każdy test ma jeden prosty cel: poprawę bezpieczeństwa na drodze.
* 205/55 R 16 91V ContiPremiumContact 5
¹ Od 2010 r. w UE obowiązują rygorystyczne obowiązkowe limity dotyczące plastyfikatorów zaklasyfikowanych jako szkodliwe dla zdrowia. Dzięki zastosowaniu alternatywnych rodzajów oleju zawartość tych składników w oponach Continental jest dużo niższa od tych limitów.