Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Rozmiar opony

Jak dobrać rozmiar opony?

Dobór właściwego rozmiaru opony do samochodu

Stare, uszkodzone lub zużyte opony należy wymieniać na nowe. Przy zakupie nowych opon do samochodu trzeba znać trzy parametry: rozmiar, indeks prędkości oraz indeks nośności. Prawidłowy wybór jest niezwykle ważny dla utrzymania optymalnych osiągów oraz bezpieczeństwa i oszczędnego zużycia paliwa.

Na szczęście wszystkie te informacje są łatwe do znalezienia. Właściwe rozmiary opon do samochodu można ustalić bardzo szybko. Są one podane na wewnętrznej stronie drzwi od strony kierowcy, na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa lub w schowku w desce rozdzielczej. Informacji tych można również szukać w dokumentacji pojazdu oraz w specyfikacji producenta opony. Oczywiście można też odczytać rozmiar obecnie używanych opon, umieszczony na bocznej ścianie opony.

Przy doborze rozmiaru opony należy kierować się dwiema prostymi zasadami

Po pierwsze, nowe opony powinny mieć takie same parametry rozmiaru, indeksu nośności oraz indeksu prędkości, jakie zaleca producent pojazdu lub opon.

Po drugie, nowe opony nie mogą mieć mniejszego rozmiaru ani mniejszej nośności, niż wskazano w oryginalnej specyfikacji.

Najprościej ustalić właściwy rozmiar opon, zaglądając do dokumentów auta. W dowodzie rejestracyjnym każdego samochodu jest podany zalecany rozmiar opon. Rozmiar opon można również znaleźć w załączonym certyfikacie CoC (Certificate of Conformity). Dokument informuje o alternatywnych rozmiarach opon (w punkcie 32). W razie potrzeby można dopytać o ten dokument przedstawiciela handlowego marki.

Odczyt rozmiaru na bocznej ścianie opony.

Odczyt rozmiaru na bocznej ścianie opony

Jeśli akurat nie mamy pod ręką dokumentów pojazdu, można po prostu odczytać rozmiar obecnie używanych opon zapisany na bocznej ścianie opony. Warto jednak wiedzieć, które informacje są istotne w odniesieniu do rozmiaru opony. Należy mieć na uwadze:

  • 1) Szerokość opony w milimetrach
  • 2) Profil opony – procentowy stosunek wysokości bocznej ściany do szerokości opony
  • 3) Rodzaj opony (tutaj konstrukcja radialna)
  • 4) Średnica obręczy (felgi) w calach
  • 5) Indeks nośności (maksymalne dopuszczalne obciążenie opony)
  • 6) Indeks prędkości (maksymalna dopuszczalna prędkość opony)

​Oprócz tego jest tam jeszcze szereg informacji, które jednak nie mają żadnego znaczenia przy określaniu rozmiaru opon:

  • 7) Opona typu run-flat, umożliwiająca jazdę po przebiciu
  • 8) Oznaczenie pierwszego wyposażenia pojazdu marki Mercedes (Mercedes Original Equipment – MOE)
  • 9) Przeznaczenie do jazdy po błocie i śniegu
  • 10) Zgodność z normami bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Departamentu Transportu (Department of Transportation – DOT)
  • 11) Tydzień produkcji
  • 12) Rok produkcji

W dokumentacji dostarczonej wraz z pojazdem wskazane są zalecane rozmiary opon do tego samochodu. O zgodności decydują zewnętrzne wymiary – średnica / obwód toczny i szerokość – wskazane w postaci znormalizowanego wskaźnika rozmiaru opony na jej bocznej ścianie. Wyczerpujące objaśnienia dotyczące numeracji w oznaczeniu opony na ścianie opony znajdują się w naszym poradniku.

Ponadto rozmiar musi być zgodny z wymaganiami dla konkretnego pojazdu dotyczącymi prędkości znamionowej i przedziału obciążenia. Indeks nośności oraz indeks prędkości stanowią łącznie pełny opis warunków eksploatacji opony do samochodu osobowego. Musi on być zgodny z informacjami podanymi w dokumentach pojazdu.

Jak wybrać właściwy rozmiar opony

Wybierając rozmiar opon, należy ściśle przestrzegać zaleceń podanych w dokumentach pojazdu oraz zaleceń producenta opon. Opony i samochód muszą być do siebie idealnie dopasowane, aby można było zagwarantować optymalne przenoszenie mocy, stabilność toru jazdy i amortyzację pojazdu. Dotyczy to zarówno opon letnich i zimowych, jak i opon całorocznych. Średnica opony bezwzględnie musi się zgadzać ze średnicą felgi. Jeśli średnica koła nie będzie prawidłowo dopasowana do średnicy opony, mogą pojawić się ogromne różnice w prześwicie i wskazaniach prędkościomierza.

Na przykład założenie 17-calowych kół w samochodzie, dla którego konstruktorzy przewidzieli koła 14-calowe, spowoduje zmianę prześwitu. W efekcie nadwozie będzie bardziej oddalone od nawierzchni, minimalnie wzrośnie maksymalna prędkość, a wskazania prędkościomierza przestaną być dokładne. Ponadto samochód będzie odtąd wolniej przyspieszał.

Opony o innym rozmiarze można zastosować wyłącznie zgodnie ze wszystkimi wymaganiami określonymi przez przepisy prawa, a także zaleceniami producentów pojazdu, kół i opon. Na koniec przypominamy, że koło musi mieć całkowitą swobodę ruchu obrotowego, a opona musi cechować się wystarczającą nośnością. W niektórych przypadkach możliwe jest zastosowanie opon o innym rozmiarze, lecz każdorazowo wiąże się to z koniecznością przeprowadzenia indywidualnego odbioru przez stację kontroli technicznej oraz dokonania dodatkowego wpisu w wydziale komunikacji. Montaż bez zezwolenia powoduje wygaśnięcie homologacji pojazdu. Poruszanie się samochodem bez ważnej homologacji oznacza zwiększone zagrożenie wystąpienia wypadku drogowego. Poza tym trzeba liczyć się z wysokimi karami grzywny.

W każdym pojeździe muszą być założone opony o takiej samej konstrukcji wewnętrznej: radialne albo diagonalne. Jednoczesne użycie opon o różnej konstrukcji (diagonalnych i radialnych) w samochodach, przyczepach kempingowych i lekkich samochodach ciężarowych grozi niebezpieczeństwem i jest niezgodne z prawem. Jedynym dopuszczalnym wyjątkiem jest użycie zapasowej opony w sytuacji awaryjnej.

Tych samych wytycznych należy przestrzegać, wybierając koła lub felgi. Właściciele samochodów muszą używać standardowych kół lub obręczy zatwierdzonych przez producenta pojazdu zgodnie z zaleceniami.

Jakie rozmiary opon występują?

Najczęściej spotykane rozmiary opon to 175, 185, 195 i 205. Szerokość opony jest podawana w milimetrach, jest stopniowana co 10 mm i może sięgać od 125 mm do 335 mm. Poniższa lista zawiera wykaz dostępnych rozmiarów opon: 

Rozmiarów opon
125/70 R16135/70 R13
135/70 R15135/80 R12
135/80 R13145/60 R13
145/65 R15145/70 R12
145/70 R13145/80 R10
145/80 R12145/80 R13
145/80 R14155/55 R14
155/65 R13155/65 R14
155/65 R15155/70 R12
155/70 R13155/70 R15
155/80 R12155/80 R13
165/50 R15165/55 R13
165/55 R14165/60 R12
165/60 R14165/60 R15
165/65 R13165/65 R14
165/65 R15165/70 R13
165/70 R14165/80 R13
165/80 R15175/50 R13
175/50 R15175/55 R15
175/55 R16175/60 R13
175/60 R14175/60 R15
175/60 R16175/65 R13
175/65 R14175/65 R15
175/70 R13175/70 R14
175/80 R14185/50 R14
185/50 R16185/55 R14
185/55 R15185/55 R16


Wymiana mniej niż czterech kół

Z uwagi na bezpieczeństwo i osiągi jednorazowo należy wymienić wszystkie cztery opony. Mimo że wymiana mniej niż czterech opon na raz jest możliwa, powinno się przestrzegać kilku wytycznych dotyczących ich rozmiaru.

Jeśli na przykład wymienia się jedną lub dwie opony, muszą mieć one taki sam rozmiar, indeks nośności oraz indeks prędkości, jakie określił producent samochodu.

Przy wymianie tylko dwóch opon należy założyć je na koła w tylnej osi. Wynika to stąd, że nowsze opony cechują się lepszą przyczepnością, szczególnie na mokrych drogach, oraz zmniejszają ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu kół na warstwie wody przy dużej prędkości.

Nie zaleca się natomiast wymiany tylko jednej opony, ponieważ może to wpływać na zawieszenie pojazdu lub układ przeniesienia napędu oraz wywoływać nadmierne zużycie bieżnika opony. Jeśli jednak nie ma innej możliwości niż wymiana pojedynczej opony, należy założyć ją w tylnej osi wraz z oponą o najgłębszym bieżniku.

Znajdź opony do Twojego samochodu

Najszybsza droga do idealnej opony.

Jak zbudowana jest opona?

Części opony

Poznaj elementy nowoczesnej opony Continental.

Czytaj więcej

Jak produkowane są opony?

Produkcja opon

Poznaj tajniki produkcji opon Continental.

Czytaj więcej

Oznaczenia opon

Oznaczenia opon

Bogate źródło informacji z boku opony.

Czytaj więcej