Przy zakupie nowych opon do samochodu trzeba znać trzy parametry: rozmiar, indeks prędkości oraz indeks nośności. Prawidłowy wybór jest niezwykle ważny dla utrzymania optymalnych osiągów oraz bezpieczeństwa i oszczędnego zużycia paliwa.
Na szczęście wszystkie te informacje są łatwe do znalezienia. Są one podane na wewnętrznej stronie drzwi od strony kierowcy, na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa lub w schowku w desce rozdzielczej. Informacji tych można również szukać w dokumentacji pojazdu oraz w specyfikacji producenta opony.
Przy doborze rozmiaru opony należy kierować się dwiema prostymi zasadami.
Po pierwsze, nowe opony powinny mieć takie same parametry rozmiaru, indeksu nośności oraz indeksu prędkości, jakie zaleca producent pojazdu lub opon.
Po drugie, nowe opony nie mogą mieć mniejszego rozmiaru ani mniejszej nośności, niż wskazano w oryginalnej specyfikacji.
Co oznaczają wszystkie te litery i cyfry? Oto znaczenie wszystkich informacji widocznych z boku opony:
W dokumentacji dostarczonej wraz z pojazdem wskazane są zalecane rozmiary opon do tego samochodu. O zgodności decydują zewnętrzne wymiary – średnica / obwód toczny i szerokość – wskazane w postaci znormalizowanego wskaźnika rozmiaru opony na jej bocznej ścianie.
Ponadto rozmiar musi być zgodny z wymaganiami dla konkretnego pojazdu dotyczącymi prędkości znamionowej i przedziału obciążenia. Indeks nośności oraz indeks prędkości stanowią łącznie pełny opis warunków eksploatacji opony do samochodu osobowego. Musi on być zgodny z informacjami podanymi w dokumentach pojazdu.
Indeks prędkości to także istotny parametr, który należy uwzględniać przy wyborze opony. Maksymalna prędkość opony musi być przynajmniej równa maksymalnej prędkości pojazdu. Indeks prędkości wskazuje maksymalną dopuszczalną prędkość opony pod pełnym obciążeniem, a tym samym informuje, czy opona nadaje się do posiadanego samochodu.
Wybierając rozmiar opon, należy ściśle przestrzegać zaleceń podanych w dokumentach pojazdu oraz zaleceń producenta opon. Jeśli średnica koła nie będzie prawidłowo dopasowana do średnicy opony, mogą pojawić się ogromne różnice w prześwicie i wskazaniach prędkościomierza.
Na przykład założenie 17-calowych kół w samochodzie, dla którego konstruktorzy przewidzieli koła 14-calowe, spowoduje zmianę prześwitu. W efekcie nadwozie będzie bardziej oddalone od nawierzchni, minimalnie wzrośnie maksymalna prędkość, a wskazania prędkościomierza przestaną być dokładne. Ponadto samochód będzie odtąd wolniej przyspieszał.
Opony o innym rozmiarze można zastosować wyłącznie zgodnie ze wszystkimi wymaganiami określonymi przez przepisy prawa, a także zaleceniami producentów pojazdu, kół i opon. Na koniec przypominamy, że koło musi mieć całkowitą swobodę ruchu obrotowego, a opona musi cechować się wystarczającą nośnością.
W każdym pojeździe muszą być założone opony o takiej samej konstrukcji wewnętrznej: radialne albo diagonalne. Jednoczesne użycie opon o różnej konstrukcji (diagonalnych i radialnych) w samochodach, przyczepach kempingowych i lekkich samochodach ciężarowych grozi niebezpieczeństwem i jest niezgodne z prawem. Jedynym dopuszczalnym wyjątkiem jest użycie zapasowej opony w sytuacji awaryjnej.
Tych samych wytycznych należy przestrzegać, wybierając koła lub felgi. Właściciele samochodów muszą używać standardowych kół lub obręczy zatwierdzonych przez producenta pojazdu zgodnie z zaleceniami.
Z uwagi na bezpieczeństwo i osiągi jednorazowo należy wymienić wszystkie cztery opony. Mimo że wymiana mniej niż czterech opon na raz jest możliwa, powinno się przestrzegać kilku wytycznych dotyczących ich rozmiaru.
Jeśli na przykład wymienia się jedną lub dwie opony, muszą mieć one taki sam rozmiar, indeks nośności oraz indeks prędkości, jakie określił producent samochodu.
Przy wymianie tylko dwóch opon należy założyć je na koła w tylnej osi. Wynika to stąd, że nowsze opony cechują się lepszą przyczepnością, szczególnie na mokrych drogach, oraz zmniejszają ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu kół na warstwie wody przy dużej prędkości.
Nie zaleca się natomiast wymiany tylko jednej opony, ponieważ może to wpływać na zawieszenie pojazdu lub układ przeniesienia napędu oraz wywoływać nadmierne zużycie bieżnika opony. Jeśli jednak nie ma innej możliwości niż wymiana pojedynczej opony, należy założyć ją w tylnej osi wraz z oponą o najgłębszym bieżniku.