Wiele przydatnych informacji podanych jest na ściance bocznej opony. Jednak przy pierwszym spojrzeniu na oznaczenia zamieszczone na oponie właściciel pojazdu może się poczuć trochę zdezorientowany. To bogate źródło przydatnych informacji w skróconej formie. Widoczna jest oczywiście nazwa modelu opony, ale to dopiero początek. Jest tam także umieszczona sekwencja liczb wskazujących między innymi indeks nośności, indeks prędkości, rozmiar opony i jej budowę. Oznakowanie opony zawiera wszystkie konieczne informacje, które mogą być potrzebne. Wyjaśniamy, dlaczego na oponach występują oznaczenia, jak prawidłowo je odczytywać i jakie przekazują informacje na temat opon.
Chociaż na oponach nie są podawane wszystkie możliwe oznakowania opon, na powierzchni bocznej opony można znaleźć wszystkie istotne wymiary i kryteria określające, czy opona jest odpowiednia do danego pojazdu. Przy wyszukiwaniu wszystkich wymiarów opon, które są dopuszczalne dla pojazdu, warto zapoznać się z „CoC” (Certification of Conformity). Dlaczego ważne jest rozumienie oznaczeń? Ponieważ opony samochodowe różnią się pod względem określonych cech i kryteriów i oznaczenie równocześnie wskazuje, czy opona jest odpowiednia do określonego pojazdu, czy też nie. Ale co właściwie oznaczają dane umieszczone na ściance bocznej opony samochodowej?
Przedstawiliśmy pewne informacje dotyczące oznaczeń opon. Na koniec podsumujemy, co oznaczają określone oznakowania opon, i przedstawimy na podstawie przykładowej opony, jak należy rozumieć określone symbole na oponie. Naszym celem jest to, aby produkowane przez nas opony miały najlepsze właściwości użytkowe, a równocześnie zapewniały bezpieczeństwo.
Zacznijmy od następującej przykładowej sekwencji oznakowania opony: 225/45 R 18 95 H.
Pierwszą liczbą w tej sekwencji jest 225. Wskazuje ona znamionową szerokość opony w milimetrach, licząc od boku do boku.
Po ukośniku widzimy liczbę 45. Oznacza ona profil opony, czyli wyrażony procentowo stosunek wysokości opony (licząc od obręczy w kierunku obwodu opony) do jej szerokości. Obliczamy tę wartość, dzieląc wysokość przekroju opony przez szerokość przekroju. Jeśli profil ma wartość 45, oznacza to, że wysokość opony stanowi 45% jej szerokości.
Kolejnym elementem oznakowania jest nie liczba, a litera. Wskazuje ona rodzaj konstrukcji zastosowanej w osnowie opony. W naszym przykładzie jest to litera R (Radial), oznaczająca konstrukcję radialną. Możliwe są też litery B (Bias-ply) lub D (Diagonal), oznaczające oponę diagonalną.
Obecnie na drogach najczęściej stosowane są opony radialne. Ich nazwa wiąże się z radialną, czyli promieniową orientacją wewnętrznych warstw kordu, od stopki do stopki, pod kątem prostym do kierunku obrotu opony.
Liczba 18 w naszym przykładzie wskazuje średnicę obręczy koła w calach.
Liczba po średnicy obręczy to indeks nośności. W naszym przykładzie kod 95 oznacza maksymalne obciążenie, jakie może utrzymać całkowicie napompowana opona. Indeksy nośności opon do samochodów osobowych mieszczą się w przedziale od 75 do 105, przy czym każdej wartości liczbowej odpowiada określona nośność. Dla poszczególnych wartości nośność wskazana jest w tabeli indeksów nośności w dokumentacji pojazdu lub opony. Więcej informacji o indeksie nośności.
Kolejnym elementem przedstawionej sekwencji jest indeks prędkości, oznaczany literą z przedziału od A do Z. Każda litera oznacza maksymalną prędkość, z jaką może poruszać się opona przy obciążeniu równym zalecanej nośności. W naszym przykładzie literze H odpowiada prędkość maksymalna 209 km/h. Nawet jeśli opona może sobie poradzić z taką prędkością, kierowcy nie powinni przekraczać dopuszczonych prawem limitów prędkości. Przeczytaj nasz przewodnik na temat indeksów prędkości.
Oprócz przedstawionej dotąd sekwencji elementów na bocznej ścianie opony mogą być umieszczone także inne litery i symbole.
W naszym przykładzie mają one następujące znaczenie:
7) Run-flat: Mamy do czynienia z samonośną oponą typu run-flat. Opona SSR dzięki wzmocnionym ściankom kontynuuje jazdę nawet przy całkowitej utracie ciśnienia.
8) Original Equipment: Oznaczenie pierwszego wyposażenia pojazdu marki Mercedes z właściwościami run-flat (MOE)
9) M+S opisuje, że opona nadaje się do jazdy po błocie i śniegu
10-12 DOT code: Zgodność z normami bezpieczeństwa pojazdów silnikowych amerykańskiego Departamentu Transportu (Department of Transportation, DOT). (11) Tydzień produkcji opony przypada na 36. tydzień w (12) roku produkcji 2016.
Jak wynika z naszego zestawienia, na oponach występuje jeszcze wiele innych ważnych oznaczeń.
Jednym z nich jest kierunek obrotów – strzałka w połączeniu ze słowami „Rotation” lub „Direction” wskazuje, w jakim kierunku musi obracać się opona. Kierunek obrotów jest w oponach szczególnie ważny , gdyż jeśli opona zostanie nałożona z niewłaściwej strony, jej bieżnik w złych warunkach atmosferycznych nie będzie mógł należycie odprowadzać wody. Poza tym niektóre opony mają napis „Strona zewnętrzna” lub „Out Side”, aby przy różnych bieżnikach na oponie jednoznacznie oznaczyć, która strona musi być montowana od zewnątrz.
Większość opon ma oznaczenie „tubeless” lub „TL”, co wskazuje, że opona jest „bezdętkowa”. Z reguły opony samochodów osobowych są bezdętkowe, z nielicznymi wyjątkami. Szczególną formą opon bezdętkowych są opony „Runflat”. Są one zabezpieczone w taki sposób, że w razie uszkodzenia umożliwiają dalszą jazdę. Opona typu Runflat w razie uszkodzenia pozwala na przejechanie 80 kilometrów przy prędkości 80 km/h, co umożliwia dotarcie do najbliższego warsztatu. Producenci stosują różne kody, aby oznaczyć tego rodzaju właściwości opon. Na starszych oponach Continental występuje jeszcze kod „CSR” (ContiSupportRing), lecz od roku jest on zastąpiony w samonośnej oponie Runflat nowej generacji przez kod „SSR” (Self Supporting Runflat).
M+S oznacza błoto i śnieg (ang. Mud and Snow) i sygnalizuje, że opona jest odpowiednia do zimowych warunków pogodowych z zaśnieżoną lub błotnistą nawierzchnią. Symbol M+S jest jednak umieszczany nie tylko na oponach zimowych, lecz znajduje się również na oponach całorocznych. Do niedawna opony całoroczne z symbolem M+S wystarczały, aby spełnić obowiązek używania opon zimowych w Niemczech, lecz ostatnio się to zmieniło. Zgodnie z nowym rozporządzeniem wszystkie opony wyprodukowane od 1 stycznia 2018 r., które mają być używane w zimie, muszą mieć dodatkowo symbol „Alpine” – trójkątny piktogram góry z płatkiem śniegu. Opon z oznaczeniem M+S nie trzeba jednak szybko wymieniać, ponieważ do 30 września 2024 r. trwa okres przejściowy. Po tej dacie wszystkie opony zimowe muszą już mieć nowe oznaczenie.
Opony mają wskaźnik zużycia bieżnika, który jest określany jako „TWI” (ang. Tread-Wear-Indicator). TWI jest umieszczany w wielu miejscach na oponie, co sprawia, że można łatwo rozpoznać zużycie bieżnikana znajdujących się na tej samej wysokości głównych rowkach bieżnika. Dzięki temu w każdej chwili zauważymy, gdy przy oponie zużyła się zbyt duża ilość bieżnika. Jeśli grubość bieżnika wynosi mniej niż 1,6 mm, zgodnie z przepisami ruchu drogowego nie jest możliwa dalsza jazda.
Producenci pojazdów stawiają na indywidualizację i optymalizację swoich pojazdów i projektują we współpracy z Continental tak zwane opony OE. Stosuje się tutaj specjalny symbol określający opony OE. „OE” to skrót od ang. Original Equipment, co wskazuje, że opony spełniają specyficzne wymogi producenta i są rekomendowane dla określonego modelu. Proces projektowania opony przebiega równolegle do procesu projektowania pojazdu. Opony są montowane fabrycznie i są idealnie dopasowane do danego modelu i podwozia.