Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Czy mogę jeździć moim SUV-em w terenie?

Poważni off-roadowcy potrzebują opon z napędem na 4 koła i opon terenowych

Czy mogę jeździć moim SUV-em w terenie?

  • Jedynymi SUV-ami, które mogą poruszać się w terenie są SUV-y wyposażone w napęd 4x4.
  • Tylko jeśli nawierzchnia drogi jest podobna do utwardzonej, Twoje opony drogowe są w stanie po niej jeździć.
  • Jeśli wybierasz się w teren, upewnij się, że jesteś dobrze przygotowany.

Ogólnie rzecz biorąc, większość SUV-ów może jeździć w terenie, przynajmniej do pewnego stopnia. Samochody terenowe z napędem na cztery koła i specjalnie zaprojektowanymi oponami terenowymi są w stanie poradzić sobie w praktycznie każdym terenie. Jeśli jednak planujesz tylko raz na jakiś czas wybrać się na dziwny tor polny, prawdopodobnie poradzisz sobie w crossoverze SUV z napędem na wszystkie koła i oponami terenowymi lub nawet on-road.

Aby uzyskać więcej informacji na temat różnicy między napędem na cztery koła a napędem na wszystkie koła, przeczytaj to wyjaśnienie.

Następnie upewnij się, że dobrze znasz warunki i masz odpowiednie opony, zanim wybierzesz mniej uczęszczaną drogę...

Jak wygląda opona terenowa?

Jak wygląda opona terenowa?

Typy opon terenowych

Na oponach szosowych można w pewnym stopniu jeździć w terenie, nawet jeśli pojazd ma tylko napęd na dwa koła, pod warunkiem, że nawierzchnia jest jak najbardziej zbliżona do utwardzonej drogi. Na przykład, dobrze ubita droga gruntowa do weekendowego schroniska górskiego, szutrowa ścieżka prowadząca do odległego kempingu i leśna ścieżka do początku wędrówki przez park narodowy są jak najbardziej dozwolone. Musisz być jednak pewien, że stan nawierzchni jest dobry z kilku powodów:

  • Napęd na dwa koła straci przyczepność, gdy tylko podłoże stanie się zbyt nierówne lub powierzchnia będzie się przesuwać i niepewna.
  • Samochody sportowo-użytkowe, które nie są przystosowane do jazdy w terenie, mają zazwyczaj sztywniejsze zawieszenie, które może się złamać w ekstremalnych warunkach, takich jak dziurawa, nieutwardzona droga.
  • Opony terenowe do samochodów typu SUV zostały zaprojektowane z myślą o optymalnych osiągach na drogach utwardzonych. Ich gładki bieżnik, niskie opory toczenia i mniejsza powierzchnia styku przyczyniają się do oszczędności paliwa na asfalcie, ale oferują mniejszą przyczepność na drogach nieutwardzonych.
  • Mniejsze rowki pomiędzy klockami bieżnika nie są samoczyszczące i mogą zapychać się kamieniami, żwirem i błotem, co jeszcze bardziej zmniejsza przyczepność i trakcję.
  • Ściany boczne opon szosowych nie są tak wzmocnione, jak w przypadku opon terenowych, więc większe kamienie lub inne przeszkody mogą spowodować znaczne uszkodzenia, prowadzące do przebicia opony.

Do wszystkiego, co wykracza poza minimum jazdy terenowej, nawet jeśli jest to tylko jazda po nieutwardzonych drogach, najlepszym wyborem są opony z napędem na wszystkie koła i opony terenowe przeznaczone do jazdy po drogach i bezdrożach.

Odpowiednie opony do poważnej jazdy w terenie

Jeśli planujesz naprawdę pojechać tam, gdzie nie dotrą żadne drogi, wystarczy napęd na cztery koła ze specjalnymi oponami terenowymi, takimi jak opony wielozadaniowe, terenowe lub błotno-terenowe. Niezależnie od tego, czy chcesz się czołgać po skałach, rozbijać wydmy, przebijać się przez błoto czy głęboki śnieg, potrzebujesz wytrzymałego pojazdu, który jest stworzony do tego zadania. Oto jak wybrać odpowiednie opony do swojego pojazdu z pomocą wyszukiwarki opon Continental: [link do Tire finder].

  • Podobnie jak wszystkie samochody, pojazdy użytkowe wymagają właściwego rozmiaru opon i odpowiednich opon na daną porę roku.
  • Po wprowadzeniu wymaganego rozmiaru opon i wybraniu opon letnich lub zimowych, wyświetli się lista odpowiednich modeli. Do wyboru są modele CrossContact™RX i CrossContact™ ATR, ContiCrossContact™ LX Sport oraz ContiCrossContact™ LX 2, które w różnym stopniu oferują możliwość jazdy w terenie.
  • Wybór będzie zależał nie tylko od rodzaju jazdy, jaką zamierzasz uprawiać, ale także od stosunku jazdy w terenie do jazdy szosowej.
  • Na przykład, chociaż opona ContiCrossContact™ LX 2 zapewnia doskonałą trakcję w lekkim terenie, a jednocześnie dobrze radzi sobie na drogach utwardzonych, nie jest tak dobrze przystosowana do poważnego czołgania się po skałach.
  • Z kolei opona CrossContact™ ATR została zaprojektowana z myślą o trwałości, trakcji terenowej i przyczepności na różnych nawierzchniach terenowych, takich jak żwir i błoto, co sprawia, że jest mniej paliwożerna w przypadku dłuższej jazdy po autostradzie.
  • Najbliższy punkt sprzedaży pomoże dobrać oponę, która zapewni idealną równowagę między osiągami na drodze a zdolnościami terenowymi. [link do lokalizatora dealerów].
Lifestyle SUV on an unsurfaced road

Know what to do when you go off-road

Dos and don’ts of taking your SUV off-road…

Do not:

  • Don’t go off-road in an SUV that isn’t designed for the conditions.
  • Don’t go off-road with tires that aren’t designed for the conditions.

Do:

  • Do your research and make sure you know the conditions, as well as the right tires for the terrain.
  • Find out the condition of the track before setting out (in case it has been affected by recent weather events).
  • Check the tire pressure, which usually needs to be lowered before venturing into rocky, muddy or sandy territory.
  • Check the tire tread and sidewall for damage before and after off-roading.
  • Carry an emergency kit, especially in more remote areas.
Artykuły pokrewne