Ciśnienie w oponach jest jednym z najważniejszych elementów opony, bez względu na rodzaj pojazdu, w którym jest zamontowana. Jeśli jeszcze tego nie robisz, ważne jest, abyś sprawdzał ciśnienie w oponach co miesiąc. Właściwe ciśnienie w oponach zapewnia optymalną trakcję i przyczepność w każdym terenie oraz wydłuża przebieg paliwa.
Przejdźmy teraz do szczegółów i omówmy, jak znaleźć prawidłowe ciśnienie w oponach dla swojego SUV-a oraz co należy wziąć pod uwagę, jeśli chodzi o monitorowanie ciśnienia w oponach.
Przewozisz ciężki ładunek? Dostosuj odpowiednio ciśnienie w oponach
Niestety, nie ma uniwersalnej specyfikacji barów, która pasowałaby do każdej opony. Jednak dla ogólnego przykładu, jeśli masz SUV-a z relatywnie niskim obciążeniem, liczba ta będzie wynosić około 2,4 bara.
Regulując ciśnienie powietrza, należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Jeśli Twój SUV lub CUV porusza się głównie po drogach asfaltowych i nie robisz nic niezwykłego, np. przewozisz ciężki ładunek lub jedziesz przez bardzo długi czas, istnieje kilka miejsc, w których możesz szybko sprawdzić, jakie powinno być ciśnienie w oponach:
Jeśli jednak przewozisz ciężki ładunek i wybierasz się w długą podróż samochodem, powinieneś zawsze odwoływać się do:
Zawiera on szczegółowe informacje na temat zalecanego ciśnienia dla przednich i tylnych opon danego pojazdu. Jest to minimalne ciśnienie powietrza w zimnych oponach potrzebne do utrzymania pojazdu. Prawdopodobnie będą tam podane dwie wartości, jedna dla normalnego użytkowania, a druga dla pełnego obciążenia. W razie wątpliwości zawsze należy skontaktować się z lokalnym specjalistą od opon.
Dowiedz się, gdzie sprawdzić ciśnienie w oponach
Zalecane ciśnienie powietrza w oponach 4WD można również znaleźć w instrukcji obsługi producenta SUV-a, na framugach drzwi pojazdu oraz na klapce wlewu paliwa - tak samo jak w każdym innym pojeździe. Jednak podczas jazdy terenowej często obniża się ciśnienie w oponach. Robi się to, aby ograniczyć odbijanie się opon od nierówności terenu, a także aby zwiększyć powierzchnię styku opony z miękkim lub nierównym podłożem. Pomaga to zmniejszyć opory toczenia, zwiększając jednocześnie przyczepność i ogólnie rzecz biorąc, zmniejsza szanse na przebicie opony. Jednak przy niższym ciśnieniu powietrza nie można jeździć tak szybko z powodu nagrzewania się opon.
Jeśli masz SUV-a z 2008 r. lub nowszego, prawdopodobnie jest on wyposażony w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). W wielu krajach są one już obowiązkowe i większość nowych samochodów jest w nie standardowo wyposażona. Czujniki stale monitorują ciśnienie w oponach i w razie niebezpiecznie niskiego ciśnienia zaalarmują Cię symbolem na desce rozdzielczej.
Gdy zaświeci się kontrolka TPMS, należy sprawdzić ciśnienie we wszystkich czterech oponach. Może się okazać, że tylko jedna z nich potrzebuje powietrza, ale ważne jest, aby dokładnie sprawdzić ciśnienie. Lampka TPMS będzie również migać, jeśli używasz opony zapasowej, a pojazd nie może wykryć czujnika oryginalnego koła. Jeśli sprawdziłeś wszystkie opony i nie możesz znaleźć niczego złego, może to oznaczać usterkę systemu TPMS.
Chociaż system TPMS jest doskonałym sposobem ostrzegania o przebiciu opony, sprawdzanie opon i zwracanie uwagi na ich stan jest obowiązkiem kierowcy, dzięki czemu może on zawczasu reagować na problemy, takie jak nierównomierne zużycie lub niebezpiecznie niski poziom bieżnika.
Ogólną zasadą jest sprawdzanie ciśnienia w oponach co dwa do czterech tygodni i za każdym razem, gdy wyruszasz w długą podróż lub przewozisz duży ładunek.