Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Wymiana opon

Wymiana opon

Co trzeba wiedzieć o wieku opon

Szybkie fakty: Moment wymiany opon

  • Opony należy wymienić w momencie zmniejszenia grubości bieżnika poniżej wartości 1,6 mm, co jest prawnie dopuszczalną granicą.
  • Firma Continental zaleca zmianę opon letnich, gdy grubość bieżnika osiągnie 3 mm oraz opon zimowych, gdy grubość osiągnie 4 mm. Poniżej tych wartości zarówno bezpieczeństwo opony jak jej osiągi są poniżej optymalnych.
  • Wszystkie opony (w tym oponę na kole zapasowym) po upływie 10 lat od daty wyprodukowania należy zdemontować, a na ich miejsce założyć nowe opony.
  • Wiek danej opony można sprawdzić, odczytując oznaczenia na ściance bocznej zaczynające się od symbolu/napisu „DOT”.

W kontekście konserwacji opon często pada pytanie o okres eksploatacji. Jak długo opony mogą być używane, zanim trzeba je wymienić? Odpowiedź zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, rzeźba bieżnika, regionalny klimat, stan dróg i częstotliwość korzystania z samochodu.

Kolejnym czynnikiem jest sam właściciel. Podobnie jak w przypadku pozostałych elementów pojazdu, to właśnie Ty masz decydujący wpływ na eksploatację i konserwację opon – im bardziej o nie dbasz, tym dłużej będą Ci służyć. To także na Tobie spoczywa odpowiedzialność za stwierdzenie, kiedy czas wymienić zużyte opony na nowe.

Poniższe wskazówki pomogą w ustaleniu, kiedy mija maksymalny czas eksploatacji opon. Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nadal masz wątpliwości, skonsultuj się z fachowcem w lokalnym sklepie z oponami. W takim miejscu na pewno możesz liczyć na pomoc.

Jak dbać o opony, aby dłużej na nich jeździć

Continental projektuje i produkuje opony w taki sposób, aby przez wiele tysięcy kilometrów doskonale spełniały swoje zadanie. Aby maksymalnie wykorzystać posiadane opony, staraj się ich nie uszkodzić poprzez niewłaściwe użytkowanie mogące obniżyć ich trwałość.

Dla oceny trwałości użytkowej opon kluczowe znaczenie mają warunki ich eksploatacji podczas codziennej jazdy: ciśnienie w oponach, obciążenie, prędkość, szkodliwe czynniki na drodze i wiele innych. Równie ważne jest regularne przekładanie opon między kołami oraz prawidłowe przechowywanie ogumienia. Ponieważ jednak warunki eksploatacji zależą od konkretnego samochodu i kierowcy, nie sprawdzą się żadne uniwersalne prognozy dotyczące trwałości opon.

Możesz jednak wpłynąć na przedłużenie żywotności opon poprzez odpowiednią konserwację. Aby uniknąć przedwczesnego zakupu nowego ogumienia, zapamiętaj następujące wskazówki:

  • regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach;
  • przekładaj opony między tylną i przednią osią oraz między lewą i prawą stroną, zależnie od rzeźby bieżnika, tak aby zużywały się równomiernie;
  • dbaj o prawidłową geometrię kół i osi;
  • sprawdzaj zużycie bieżnika – zgodnie z prawem może mieć on głębokość zaledwie 1,6 mm, jednak dla zapewnienia przyczepności i trakcji warto uznać 3 mm za minimalną głębokość bieżnika;
  • kontroluj opony pod kątem widocznego zużycia lub uszkodzenia;
  • zwracaj uwagę na komfort prowadzenia podczas jazdy.

Sprawdzanie wieku opony

Oto prosta wskazówka, która ułatwi określenie wieku opon: jest on podany z boku opony! Aby obliczyć fizyczny wiek dowolnej opony samochodu, wystarczy sprawdzić oznaczenia na jej bocznej ścianie obok liter „DOT”:

  • Ostatnie cztery cyfry wskazują datę produkcji opony z dokładnością do tygodnia.
  • Pierwsza para tych czterech cyfr oznacza tydzień produkcji opony (od 01 do 53).
  • Ostatnia para cyfr wskazuje rok produkcji.

Na przykład opona z oznaczeniem XXXXXXX2714 po literach „DOT” została wyprodukowana w 27. tygodniu 2014 roku.

Co warto wiedzieć o starszych oponach

Oglądając oznaczenia z boku opony, pamiętaj o następujących kwestiach:

  • Na oponach wyprodukowanych przed 2000 r. datę produkcji oznaczano trzema, a nie czterema cyframi.
  • W latach 90. ubiegłego wieku na końcu ciągu znaków firma Continental dodawała trójkąt (◄). Chodziło o to, aby odróżnić opony wyprodukowane w latach 90. od wyrobów z wcześniejszych dekad.
  • Na przykład opona z oznaczeniem „DOT XXXXXXX274◄” została wyprodukowana w 27. tygodniu 1994 roku.

Ile lat „żyje” opona?

Firma Continental nie dysponuje danymi technicznymi, które uzasadniałyby wycofanie z eksploatacji opon po upływie określonego czasu. Ta sama zasada odnosi się jednak do wszelkich innych elementów pojazdu – po prostu wiek robi swoje.

Wraz z innymi producentami branży oponiarskiej i motoryzacyjnej firma Continental zaleca wycofanie z eksploatacji wszystkich opon (także zapasowych) wyprodukowanych więcej niż dziesięć lat temu i zastąpienie ich nowymi.

Z tej rady warto skorzystać, nawet jeśli:

  • wydaje się, że opony są w dobrym stanie, a ich wygląd zewnętrzny wskazuje, że są zdatne do użytku;
  • zużycie bieżnika nie przekroczyło minimalnej wymaganej prawem wartości.

Krótko mówiąc, nawet jeśli opona ma już ponad 10 lat i wygląda na nadającą się do jazdy, zalecamy założenie nowych opon. Kierowcy nie powinni polegać na wzrokowej ocenie pęknięć gumy, zużycia bieżnika czy innych objawów pogorszenia jakości w związku z wiekiem wyrobu. Chociaż może się wydawać, że ogumienie jest w idealnym stanie do jazdy, wiek przemawia za jego wymianą.

Niektórzy producenci pojazdów mogą zalecać inny wiek opon, po upływie którego powinno się je wymienić. Takie wytyczne wynikają z określonego przeznaczenia pojazdu, a Continental zaleca przestrzeganie podanych instrukcji.

W każdym przypadku większość opon i tak musi zostać wymieniona z powodu zużycia bieżnika lub z innych przyczyn, zanim upłynie zalecany okres wymiany. Z drugiej strony wskazany okres wymiany nie zwalnia kierowcy z odpowiedzialności za wymianę zużytych opon wtedy, gdy jest to konieczne.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Uszkodzenia opon

Uszkodzenia opon

Zbadajmy przyczyny problemu.

Czytaj więcej

Naprawa opony

Naprawa opony

Dowiedz się, kiedy naprawa przebitej opony jest dozwolona prawem, a kiedy należy kupić nową oponę.

Czytaj więcej

Utylizacja opon

Utylizacja opon

Na czym polega odpowiedzialny recykling starych opon.

Czytaj więcej