Złapałeś gumę. Zdarza się. Zamiast kupować nową oponę można rozważyć jej naprawę, ale kierowcy powinni wiedzieć, kiedy naprawa opon jest prawnie dozwolona. Przepisy prawa większości krajów ściśle klasyfikują materiały naprawcze oraz określają liczbę dopuszczalnych napraw jednej opony. Takie regulacje są konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom drogi.
W dużym skrócie, niedopuszczalne jest naprawianie opony, gdy:
Do istotnych czynników zalicza się także dokładne umiejscowienie przebicia. Zgodnie z przepisami miejsca naprawy nie mogą wykraczać poza środkowy pas o szerokości trzech czwartych bieżnika, czyli strefę drobnych napraw.
Ponadto, jeśli przebicie ma średnicę co najmniej 6 mm, naprawa jest niedopuszczalna. W takim przypadku kierowcy nie mają innego wyboru niż inwestycja w nową oponę.
Odpowiedź jest krótka: nie. Przebicie poza strefą drobnych napraw wyklucza naprawę, ponieważ znajduje się ono blisko bocznej ściany.
Przebicie z boku dyskwalifikuje oponę z prostego powodu: podczas codziennej jazdy ten obszar poddawany jest znacznym naprężeniom, wobec czego wszelkie próby naprawy w tej strefie mogą osłabić wytrzymałość konstrukcyjną opony.
Ponadto ściana boczna jest najbardziej zginanym elementem opony, więc łata raczej nie pozostanie długo w miejscu założenia, a opona prędzej czy później znowu zawiedzie.
Skoro już mowa o bocznej ścianie, jeśli zamierzasz ratować przebitą oponę, unikaj jazdy, gdy z opony ujdzie powietrze. Ciśnienie w oponie sprawia, że zachowuje ona kształt podczas jazdy. Gdy ciśnienie spadnie do zera, boczna ściana będzie zgniatana między obręczą a nawierzchnią drogi, zatem na skutek dalszej jazdy uszkodzenie nie będzie już dotyczyć tylko strefy drobnych napraw.
Innymi słowy, nie jedź na „flaku”, jeśli przebicie mieści się w obrębie strefy drobnych napraw (i dzięki temu nadaje się do naprawy). Mogłoby to spowodować dodatkowe uszkodzenie boku opony, wykluczając ewentualną naprawę. Dużo lepszym pomysłem jest odholowanie samochodu lub zastąpienie koła z przebitą oponą kołem zapasowym na czas jazdy do najbliższego serwisu.