Decydujesz się na zakup opon zimowych do swojego samochodu? To doskonały pomysł. Jeśli mieszkasz w regionie, w którym temperatura co roku spada poniżej 7°C, zdecydowanie warto zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników drogi.
Opony zimowe mają szczególne cechy, które ograniczają ryzyko związane ze śniegiem, lodem i spadkiem temperatury na drodze, dzięki czemu kierowcy lepiej panują nad pojazdem.
Skoro decyzja już za Tobą, przyjrzyjmy się kilku sprawom. Na przykład, inwestując w komplet opon zimowych, pamiętaj, aby założyć je na wszystkie koła w samochodzie. W ten sposób uzyskasz najlepsze warunki prowadzenia pojazdu oraz ograniczysz ryzyko utraty trakcji w tylnej lub przedniej osi podczas jazdy po śliskich drogach. W przypadku samochodów osobowych nie należy używać jednocześnie opon letnich i zimowych.
Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek przydatnych przy doborze nowego kompletu „zimówek”.
Dobrą oponę zimową charakteryzują: rzeźba bieżnika, lamele oraz mieszanka gumowa. Kiedy pojawią się pierwsze chłody i lód na drogach, opony te są przygotowane do takich warunków.
Opony zimowe opony mają specjalną rzeźbę bieżnika, zapewniającą doskonałą trakcję na zaśnieżonej, mokrej i oblodzonej nawierzchni. Obracanie się koła powoduje, że śnieg jest wpychany w szersze rowki, zwiększając trakcję. W bieżniku znajdują się także lamele – małe szczeliny, dzięki którym dodatkowo wzrasta trakcja, ponieważ bloki bieżnika zginają się i wkopują głębiej w śnieg lub lód.
I wreszcie w mieszance gumowej większy udział ma kauczuk naturalny, więc w niskiej temperaturze zachowuje ona miękkość i elastyczność. Jeśli mieszanka gumowa nie jest przeznaczona do warunków zimowych – jak to jest w przypadku opon letnich – staje się twarda i krucha. To z kolei prowadzi do znacznego pogorszenia trakcji i przyczepności.
Opony zimowe można rozpoznać po jednym z dwóch symboli na ścianie bocznej. Są to: symbol M+S oraz symbol płatka śniegu i trzech szczytów. To standardowe oznaczenia w branży. Jeśli na oponie nie ma żadnego z tych symboli, nie nadaje się ona do użytku zimą.
1. Symbol M+S
Rzeźbę bieżnika, mieszankę gumową lub konstrukcję opony z symbolem M+S opracowano z myślą o zapewnieniu lepszych właściwości na śniegu w porównaniu ze zwykłą oponą, szczególnie pod względem zdolności do rozpoczęcia lub utrzymania ruchu pojazdu.
2. Symbol płatka śniegu i trzech szczytów
Symbol płatka śniegu i trzech szczytów informuje, że opona zimowa spełnia bardziej rygorystyczne kryteria zgodnie z przepisami UNECE (obowiązującymi w UE i innych krajach) oraz przepisami dotyczącymi opon w USA i Kanadzie. Przyczepność tych opon na śniegu została potwierdzona obiektywnymi testami, które wykazały osiągnięcie lub przekroczenie ustalonych wartości granicznych. Takie opony cechują się wysokimi osiągami pod względem bezpieczeństwa i panowania nad pojazdem na śniegu, na oblodzonych drogach oraz ogólnie w niskiej temperaturze.
Przy zakupie nowego kompletu opon zimowych do swojego pojazdu pamiętaj o sprawdzeniu wymiarów wskazanych przez jego producenta. Wartości te można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu, na słupku przy drzwiach po stronie kierowcy lub pod klapką wlewu paliwa. Dobra wiadomość jest taka, że najlepiej używać opon zimowych o takich samych wymiarach jak opony z pierwszego wyposażenia (OE).
W przypadku opon zimowych zalecane ciśnienie powietrza w oponach (w psi) jest identyczne jak w oponach letnich. Tę informację można również sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, na słupku przy drzwiach kierowcy lub pod klapką wlewu paliwa. Wahania ciśnienia powietrza w oponach są nie do uniknięcia: na każdy spadek temperatury o 10° przypada spadek ciśnienia o 1 psi.
Ważne jest monitorowanie i w razie potrzeby uzupełnianie ciśnienia powietrza w oponach w odstępach od dwóch do czterech tygodni. Jazda na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza niekorzystnie wpływa na zużycie paliwa i bieżnika, a nawet może skutkować przebiciem opony.