Gdy nadchodzi czas zakupu nowego kompletu opon do pojazdu, trzeba uwzględnić nie tylko informacje od producenta samochodu, lecz również wiele innych czynników, takich jak styl jazdy, budżet i miejsce zamieszkania.
Opona musi mieć określony przez producenta przekrój. W większości przypadków do jednego modelu auta dopuszczonych jest kilka rozmiarów opon. Informacje o tym, jakie opony i felgi, względnie jakie szerokości opon, jakie średnice obręczy i jakie wskaźniki przekroju poprzecznego wchodzą w rachubę w konkretnym przypadku, są podane w deklaracji zgodności UE (CoC – Certificate of Conformity).
Oponę należy dopasować do liczby kilometrów pokonywanych w ciągu roku. Ważną rolę przy wyborze opony odgrywają również warunki atmosferyczne, jakie panują – zwłaszcza zimą – w zamieszkiwanym regionie:
Od opon zależą osiągi i właściwości jezdne pojazdu. Opony to przecież jedyny punkt styku samochodu z drogą.
Pierwszym wymogiem, jaki muszą spełnić nowe opony, jest przystosowanie do posiadanego pojazdu. Listę zgodnych typów opon można znaleźć w instrukcji obsługi i dokumentacji samochodu. Najważniejsze parametry opony są wskazane na jej bocznej ścianie.
unktem wyjścia powinny być opony aktualnie używane w pojeździe.
Zdecydowanie zalecamy stosowanie takich samych opon na wszystkich kołach. Takie postępowanie ogromnie wpływa na utrzymanie osiągów i możliwości panowania nad pojazdem.
Rozmiar opony jest wskazany jako szerokość, średnica oraz stosunek wysokości do szerokości, czyli profil. Szerokość jest oznaczona jako trzycyfrowa liczba milimetrów między bokami opony (1). Profil jest oznaczony dwu- lub trzycyfrową wartością procentową i wskazuje stosunek wysokości do szerokości (2). Średnica, podawana w calach, musi odpowiadać rozmiarowi koła w pojeździe (4).
Ponadto opony mogą mieć inną konstrukcję, o czym świadczy litera R (3). Do lat 70. ubiegłego wieku najczęściej stosowano opony diagonalne. Ich osnowa była wykonana z gumowanego opasania z krawędziami owiniętymi wokół drutówki. W nowoczesnych samochodach opony diagonalne zostały całkowicie zastąpione oponami radialnymi. W osnowie opony radialnej kordy biegną prostopadle do kierunku jazdy, a patrząc z boku – promieniowo (radialnie – stąd nazwa).
Opony muszą utrzymać obciążenie pojazdem – zdolność tę określa się indeksem nośności. Na podstawie indeksu można wskazać masę, która po pomnożeniu przez liczbę opon będzie równa całkowitemu wytrzymywanemu obciążeniu.
Z kolei indeks prędkości, oznaczony literą na bocznej ścianie (5), określa maksymalną prędkość, z jaką może przemieszczać się opona. Warto przy tym pamiętać, że w oponach charakteryzujących się wyższą maksymalną prędkością bieżnik zwykle szybciej się zużywa. Indeks prędkości musi być przynajmniej równy maksymalnej prędkości pojazdu.
Producent podaje także informację o idealnym ciśnieniu w oponie, zapewniającym optymalne warunki eksploatacji samochodu. Jeśli używa się opony, w której ciśnienie jest bliskie maksymalnej wartości znamionowej, należy zachować ostrożność. Taki poziom ciśnienia zmienia bowiem warunki prowadzenia pojazdu oraz przyczynia się do szybszego zużycia opony. Informacje producenta opony o maksymalnym ciśnieniu opony znajdują się na pokrywie wlewu paliwa lub na słupku drzwi.
Pamiętaj o sprawdzeniu innych informacji podanych z boku opony, takich jak rozmiar (6), kody bezpieczeństwa oraz symbole organizacji. Na ich podstawie ustalisz, czy dany model jest dopuszczony w Twoim kraju oraz czy spełnia powszechnie uznawane normy jakości.
Najważniejsze wymagania dotyczące opony zawężają wybór produktów. Jest jednak wiele innych kwestii, które można uwzględnić przy zakupie opon do samochodu osobowego. Aby dobrze wybrać nowy komplet, weź pod uwagę preferowany styl jazdy oraz dostępny budżet.
Zależy Ci na cichej, komfortowej jeździe? Mogą to zapewnić opony zaprojektowane z myślą o ograniczeniu hałasu. Z drugiej strony, bieżnik takich modeli może być wykonany z bardziej miękkiej gumy, co przyspiesza zużycie. W związku z tym ciche opony najlepiej sprawdzają się na utwardzonej nawierzchni.
A może szukasz opon, które maksymalnie obniżą zużycie paliwa? Bieżnik takich opon cechuje się niższymi oporami toczenia, co znacząco sprzyja oszczędności paliwa.
Z kolei jeśli jeździsz nieutwardzonymi drogami albo lubisz poruszać się w warunkach terenowych, kluczowa będzie uniwersalność opon. W takim przypadku wystarczy wybór opon typu all terrain. Może zależy Ci też na lepszym zabezpieczeniu boku opony terenowej. Wiele specjalnych opon do samochodów ciężarowych, na przykład opony na błoto, zapewnia większą trakcję w różnych warunkach terenowych.
Na koniec warto pamiętać, że różne typy opon zachowują się odmiennie podczas jazdy. Po założeniu nowych opon daj sobie czas na przyzwyczajenie się do zachowania opon podczas jazdy, przyspieszania i hamowania.
Warunki jazdy zmieniają się w ciągu roku. Kiedy przychodzi czas na kupienie nowych opon, warto wziąć pod uwagę lokalny klimat. Może się bowiem okazać, że bardziej wskazane jest zamienne stosowanie opon letnich (bądź całorocznych) i zimowych. Wiele samochodów fabrycznie wyposaża się w całoroczne opony ogólnego przeznaczenia.
Opony całoroczne sprawdzają się w rozmaitych warunkach. Zapewniają one akceptowalną trakcję, a ich bieżnik cechuje się przyzwoitą trwałością. Latem nie będą one jednak zachowywać się tak dobrze jak opony letnie ani też nie będą równie bezpieczne jak opony zimowe w skrajnie zimowych warunkach. Opony całoroczne mogą stanowić właściwą alternatywę dla użytkowników zamieszkujących regiony o łagodnym klimacie.
Z kolei opony letnie zapewniają znakomitą przyczepność w cieplejsze dni, optymalną sterowność auta oraz krótszą drogę hamowania na suchych nawierzchniach. Gwarantują także dobrą przyczepność na mokrej jezdni po intensywnych opadach deszczu.
Rzeźbę bieżnika opon zimowych opracowuje się z myślą o optymalnych osiągach właśnie na śniegu i błocie pośniegowym. Tego rodzaju opony zapewniają lepsze warunki prowadzenia i krótszą drogę hamowania na śniegu i lodzie.
Chcąc dokonać właściwego wyboru z uwzględnieniem własnych indywidualnych potrzeb, najlepiej zwrócić się z prośbą o poradę do przedstawiciela firmy Continental w swojej okolicy.
Samochód opuszcza fabrykę z już założonymi oponami. Są to opony z pierwszego wyposażenia (OE), wybrane przez producenta pojazdu i spełniające jego ścisłe wymagania, co zostało potwierdzone w serii rygorystycznych testów. Opony OE mogą być nowymi konstrukcjami, wariantami istniejącej opony bądź preferowanym modelem wybranym z asortymentu opon. Aby oszczędzić sobie kłopotu przy wyborze nowych opon do swojego pojazdu, wielu kierowców decyduje się po prostu na zakup opon OE.