Do wszystkich opon sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej obowiązkowo musi być dołączona specjalna etykieta. Na etykiecie opony UE podane są jednoznaczne informacje o parametrach dotyczących środowiska i bezpieczeństwa w oparciu o trzy podstawowe kryteria: zużycie paliwa, hamowanie na mokrej nawierzchni i poziom hałasu.
Znając znaczenie tych symboli na etykiecie, kierowcy łatwiej podejmują ważne decyzje wpływające na poprawę bezpieczeństwa na drodze, ograniczenie zanieczyszczenia i oszczędniejsze zużycie paliwa.
W trakcie jazdy po drodze opona obraca się, cyklicznie zbliżając się do nawierzchni i oddalając się od niej. Powoduje to straty energii. Ilość traconej energii jest zależna od oporów toczenia opony.
Opony o niskich oporach toczenia są najbardziej energooszczędne. Oznacza to, że aby wprawić pojazd w ruch, potrzeba mniej energii, a tym samym mniej paliwa.
Ponieważ na opony przypada od 20 do 30% zużycia paliwa przez pojazd, wybór energooszczędnych opon bezpośrednio przełoży się na spadek kosztów paliwa.
Na etykiecie opony widoczne są zrozumiałe piktogramy odnoszące się do trzech przedstawionych poniżej kluczowych aspektów eksploatacji opon.
Dla bezpiecznej jazdy decydujące znaczenie ma dobra przyczepność na mokrej nawierzchni. Wskaźnik przyczepności na mokrej nawierzchni informuje, jak skuteczna jest opona, gdy na drodze jest mokro. Skuteczność oznacza się klasami od A do G (przy czym klasy D i G nie są obecnie używane). Zasadniczo etykiety UE opracowuje się dla zakładanej prędkości 80 km/h. W razie hamowania przy tej prędkości na mokrej nawierzchni opona klasy A zatrzyma się po 28 metrach. Dla porównania, opona klasy F zatrzyma się po przejechaniu dystansu 46,5 metra, co daje różnicę ponad 18 metrów. Z punktu widzenia bezpieczeństwa wybór opony wyższej klasy jest więc uzasadniony.
Zależnie od oporów toczenia opony charakterystyczne dla niej zużycie paliwa jest oznaczone klasą od A (największa oszczędność paliwa) do G (najmniej oszczędne zużycie paliwa). Pomiędzy klasami zużycie paliwa wzrasta średnio o 0,1 litra na każde przejechane 100 kilometrów.
Poziom hałasu to słyszalny poza pojazdem hałas toczenia wywoływany przez oponę, mierzony w decybelach. Liczba wypełnionych symboli „fal” dźwięku na etykiecie odpowiada poziomowi hałasu opony. Jedna „fala” dźwięku oznacza najniższy poziom hałasu opony – od 67 do 71 dB. O najwyższym poziomie hałasu – od 72 do 76 dB – świadczą trzy „fale” dźwięku.
Wybierając energooszczędne opony, możemy spodziewać się obniżenia kosztów paliwa. Na przykład zastępując opony klasy G wyrobami klasy A, zmniejszymy zużycie paliwa aż o 9%.
Załóżmy, że Twój samochód spala 8 litrów paliwa na 100 kilometrów i możesz przejechać 65 tysięcy kilometrów na jednym komplecie opon (założonych jako nowe). Stosowanie opon klasy A pozwoli w okresie ich eksploatacji zaoszczędzić nawet 440 litrów paliwa. Przy cenie 1,50 euro za litr przez okres użytkowania takich opon możesz zaoszczędzić nawet 660 euro.
Warto przy tym pamiętać, że oszczędności z tytułu mniejszych kosztów paliwa mogą przewyższyć dodatkowy koszt związany z wyższą ceną energooszczędnych opon. W dłuższym okresie możemy więc spodziewać się oszczędności.
Rzeczywiste zużycie paliwa i bezpieczeństwo na drodze w dużym stopniu zależą od zachowania kierowcy. W szczególności warto pamiętać o następujących kwestiach:
Firma Continental z zadowoleniem odnosi się do wprowadzenia europejskiej etykiety opony oraz lepszego informowania klientów o oponach w punktach sprzedaży.
Od czasu wprowadzenia etykiety w listopadzie 2012 r. zwiększyła ona świadomość konsumentów w dziedzinie oszczędnego zużycia paliwa, parametrów bezpieczeństwa oraz poziomu hałasu nowych opon.
Pomiędzy klasami zużycie paliwa w przeliczeniu na 100 kilometrów zmienia się o około 0,1 litra, natomiast droga hamowania na mokrej drodze przy prędkości 80 km/h zmienia się o 6 metrów.
Testy opon wykonywane przez magazyny motoryzacyjne będą nadal stanowić istotne źródło informacji dla zmotoryzowanych, ponieważ oprócz trzech kryteriów bezpieczeństwa wskazywanych na etykiecie autorzy testów badają dodatkowo nawet 11 innych parametrów wyrobów.
Na etykiecie nie są na przykład wskazywane parametry eksploatacji opon istotne w okresie zimowym. Zachęcamy nabywców, aby przy zakupie opon zimowych korzystali również z alternatywnych publikacji, takich jak testy opon, porady sprzedawców detalicznych, materiały producenta itp.
Więcej informacji na temat etykiety opony UE podano na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej.