Wyważenie kół ma zapewnić równomierne rozłożenie masy na całym obwodzie opony. Niewyważone koła mogą powodować nieprzyjemne drgania podczas jazdy, a także przedwczesne zużycie elementów układu zawieszenia i kierowniczego, obracających się części i opon.
Firma Continental zaleca, aby przy zmianie opony na kole dokonać ponownego wyważenia koła. W ten sposób unikniemy drgań i przedwczesnego zużycia na skutek niewyrównoważenia obracającej się felgi z oponą.
W ramach rutynowej konserwacji pojazdu kierowcy powinni zlecać wyważanie kół po przejechaniu 5–10 tys. km bądź po upływie 1–2 lat (zależnie od tego, który z tych warunków zostanie spełniony wcześniej).
Ponadto wyważanie kół z oponami jest wskazane w następujących sytuacjach:
Należy przy tym pamiętać, że wyważanie kół to zupełnie inna czynność niż ustawianie geometrii (zbieżności) kół, chociaż czasem te dwa pojęcia są mylone. Ustawianie geometrii kół polega na wyregulowaniu ich kątów w taki sposób, aby były one równoległe względem siebie i prostopadłe do podłoża.
Niewyrównoważenie koła może narastać z biegiem czasu w związku ze zużywaniem się bieżnika w wyniku regularnej eksploatacji i zmieniającego się rozkładu masy. Proces ten następuje szybciej, gdy opony są poddawane nadmiernym obciążeniom na niskiej jakości drogach oraz przy gwałtownym hamowaniu i jeździe na zakrętach.
O niewyrównoważeniu co najmniej jednej opony w pojeździe świadczy kilka objawów:
Jeśli zauważysz przynajmniej jeden z tych objawów – nawet gdy opony są stosunkowo nowe – możliwe, że któreś koło wymaga wyważenia.
W lokalnych serwisach stosuje się dwie metody wyważania: wyważanie statyczne i dynamiczne.
1. Wyważanie statyczne
Jeśli koło jest tylko lekko niewyważone, odpowiednią techniką jest stosunkowo łatwe do wykonania wyważanie statyczne: felgę z oponą umieszcza się na pionowym urządzeniu z trzpieniem lub podobnym i mierzy wyważenie w jednej osi. Cięższa strona opada niżej niż lżejsza. Po stwierdzeniu niewyrównoważenia mechanik zakłada na kołnierzu felgi mały ciężarek o masie liczonej w gramach po przeciwnej stronie (z przesunięciem o 180°) w płaszczyźnie koła, tak aby przywrócić prawidłowe wyważenie.
2. Wyważanie dynamiczne
W bardziej skomplikowanych przypadkach niewyrównoważenia koła konieczne jest wyważanie dynamiczne przy użyciu komputerowej wyważarki, która mierzy zachowanie się opony we wszystkich trzech osiach. Mechanik zakłada felgę z oponą na wyważarkę, na której koło jest obracane z prędkością od 16–25 km/h (10–15 mil na godzinę) do 88–96 km/h (55–60 mil na godzinę). Podczas obracania koła czujniki wyważarki rejestrują każdą niedoskonałość opony.
Po zakończeniu analizy komputer określa, jaki ciężarek i w którym miejscu mechanik powinien umieścić, aby opona była wyważona. Małe ciężarki – do nabijania lub klejenia – dodaje się po wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie obręczy felgi, tak aby zapewnić najwyższą precyzję i wyrównoważenie.