Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Wyważanie kół po wymianie opon

Po co wyważać koła?

Uzyskiwanie idealnego wyważenia kół

Wyważenie kół ma zapewnić równomierne rozłożenie masy na całym obwodzie opony. Niewyważone koła mogą powodować nieprzyjemne drgania podczas jazdy, a także przedwczesne zużycie elementów układu zawieszenia i kierowniczego, obracających się części i opon.

Firma Continental zaleca, aby przy zmianie opony na kole dokonać ponownego wyważenia koła. W ten sposób unikniemy drgań i przedwczesnego zużycia na skutek niewyrównoważenia obracającej się felgi z oponą.

W ramach rutynowej konserwacji pojazdu kierowcy powinni zlecać wyważanie kół po przejechaniu 5–10 tys. km bądź po upływie 1–2 lat (zależnie od tego, który z tych warunków zostanie spełniony wcześniej).

Ponadto wyważanie kół z oponami jest wskazane w następujących sytuacjach:

  • po zakupie nowych opon, obręczy lub kół;
  • po przełożeniu opon;
  • po naprawie opon;
  • po wjechaniu w dużą dziurę w jezdni.

Należy przy tym pamiętać, że wyważanie kół to zupełnie inna czynność niż ustawianie geometrii (zbieżności) kół, chociaż czasem te dwa pojęcia są mylone. Ustawianie geometrii kół polega na wyregulowaniu ich kątów w taki sposób, aby były one równoległe względem siebie i prostopadłe do podłoża.

Objawy niewyrównoważenia

Niewyrównoważenie koła może narastać z biegiem czasu w związku ze zużywaniem się bieżnika w wyniku regularnej eksploatacji i zmieniającego się rozkładu masy. Proces ten następuje szybciej, gdy opony są poddawane nadmiernym obciążeniom na niskiej jakości drogach oraz przy gwałtownym hamowaniu i jeździe na zakrętach.

O niewyrównoważeniu co najmniej jednej opony w pojeździe świadczy kilka objawów:

  • gdy samochód porusza się z dużą prędkością, pojawiają się drgania;
  • bieżnik zużywa się nierównomiernie;
  • wzrasta zużycie paliwa;
  • występują problemy z zawieszeniem.

Jeśli zauważysz przynajmniej jeden z tych objawów – nawet gdy opony są stosunkowo nowe – możliwe, że któreś koło wymaga wyważenia.

Jak wyważa się koła?

W lokalnych serwisach stosuje się dwie metody wyważania: wyważanie statyczne i dynamiczne.

1. Wyważanie statyczne

Jeśli koło jest tylko lekko niewyważone, odpowiednią techniką jest stosunkowo łatwe do wykonania wyważanie statyczne: felgę z oponą umieszcza się na pionowym urządzeniu z trzpieniem lub podobnym i mierzy wyważenie w jednej osi. Cięższa strona opada niżej niż lżejsza. Po stwierdzeniu niewyrównoważenia mechanik zakłada na kołnierzu felgi mały ciężarek o masie liczonej w gramach po przeciwnej stronie (z przesunięciem o 180°) w płaszczyźnie koła, tak aby przywrócić prawidłowe wyważenie.

2. Wyważanie dynamiczne

W bardziej skomplikowanych przypadkach niewyrównoważenia koła konieczne jest wyważanie dynamiczne przy użyciu komputerowej wyważarki, która mierzy zachowanie się opony we wszystkich trzech osiach. Mechanik zakłada felgę z oponą na wyważarkę, na której koło jest obracane z prędkością od 16–25 km/h (10–15 mil na godzinę) do 88–96 km/h (55–60 mil na godzinę). Podczas obracania koła czujniki wyważarki rejestrują każdą niedoskonałość opony.

Po zakończeniu analizy komputer określa, jaki ciężarek i w którym miejscu mechanik powinien umieścić, aby opona była wyważona. Małe ciężarki – do nabijania lub klejenia – dodaje się po wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie obręczy felgi, tak aby zapewnić najwyższą precyzję i wyrównoważenie.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Jakie znaczenie ma ciśnienie w oponach?

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach

Wyjaśniamy, dlaczego wartwo mierzyć ciśnienie w oponach.

Czytaj więcej

Jak właściwie przechowywać opony?

Przechowywanie opon

W pozycji stojącej, leżącej czy wiszącej?

Czytaj więcej

Jak ważna jest głębokość bieżnika?

Pomiar głębokości bieżnika opony

Dlaczego powinno się regularnie sprawdzać głębokość bieżnika.

Czytaj więcej

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.