Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Trwałość opon

Od czego zależy trwałość opon?

Czynniki wpływające na trwałość opon

Trwałość opon w długim okresie zależy od wielu czynników. Przedstawiamy je i wyjaśniamy, co zrobić, aby opony służyły jak najdłużej.

Czynniki o małym lub umiarkowanym wpływie na trwałość opon

Mały bądź umiarkowany wpływ na trwałość opon mają dwa czynniki: szerokość opony i nadmierne ciśnienie powietrza w oponie.

Szerokość opony: W przypadku szerszej opony powierzchnia jej styku z nawierzchnią jest większa. Oznacza to mniejszy nacisk na podłoże, a tym samym mniejsze zużycie i dłuższy czas eksploatacji opon. Z drugiej jednak strony szersze opony poprawiają warunki prowadzenia, więc jeśli lubisz sportową, agresywną jazdę, wpłynie to na żywotność opon.

Jeśli natomiast prowadzisz spokojniej, mniej agresywnie pokonujesz zakręty oraz unikasz zbyt gwałtownego przyspieszania i hamowania, posiadane opony dłużej Ci posłużą.

Nadmierne ciśnienie powietrza w oponach: Gdy ciśnienie powietrza w oponach jest zbyt wysokie w stosunku do obciążenia pojazdu, wzrasta nacisk na podłoże wokół środka powierzchni styku opony z nawierzchnią. Powoduje to zwiększenie zużycia w tej części opony.

Najlepiej jest więc sprawdzać ciśnienie w odstępie od dwóch do czterech tygodni, a także stosować zalecane przez producenta pojazdu wartości ciśnienia przy częściowym i pełnym obciążeniu.

Czynniki o umiarkowanym wpływie na trwałość opon

Czynniki w umiarkowanym stopniu wpływające na trwałość opon są bardziej zróżnicowane, ale można je ograniczyć, przestrzegając podanych wskazówek dotyczących konserwacji zapobiegawczej.

Oś napędowa: Opony zużywają się bardziej w osi napędowej niż w osi nośnej. W przypadku pojazdu z napędem na tylne koła ogumienie w przedniej i tylnej osi zużywa się bardziej równomiernie. Z kolei w samochodach z napędem na przednie koła za większe zużycie opon w przedniej osi odpowiadają siły powstające przy skręcaniu.

W tym przypadku najlepszą techniką przedłużenia żywotności opon jest ich rotacja, która jest wykonywana regularnie w ciągu roku, na przykład podczas zmiany opon letnich na zimowe.

  • W przypadku samochodów z napędem na tylną oś lub na obie osie opony z tylnej osi należy przekładać na oś przednią, a z osi przedniej na oś tylną z umieszczeniem ich po przeciwnych stronach samochodu.
  • W przypadku samochodów z napędem na przednią oś należy opony z przedniej osi przenosić na oś tylną na tej samej pozycji, natomiast opony z osi tylnej przenosić „po skosie”, na przeciwną stronę osi przedniej.
  • Dla samochodu z napędzaną osią przednią kolejną możliwością jest rotacja w układzie „X”, gdzie wszystkie opony są przenoszone „na skos”, czyli zarówno na inną oś jak i na inną stronę samochodu.

Należy pamiętać, że możliwości rotacji opon są bardziej ograniczone w przypadku opon kierunkowych: można je przenosić tylko na tą samą stronę samochodu z przedniej na tylną oś i odwrotnie - nie można ich przekładać na drugą stronę.

Nawierzchnia drogi: Podczas normalnej jazdy wpływ nawierzchni drogi jest stosunkowo niewielki. Jeśli jednak prowadzisz agresywnie na niezbyt gładkiej nawierzchni sprzyjającej ścieraniu ogumienia, znacząco skróci to żywotność opon.

Zalecamy unikanie źle utrzymanych dróg, o ile to możliwe, oraz zaniechanie jazdy w terenie bez odpowiednich opon. Jeśli regularnie poruszasz się po drogach o niezbyt dobrej nawierzchni, lepszym rozwiązaniem może okazać się założenie specjalnych opon na każdy teren.

Temperatura otoczenia: Właściwości chemiczne i fizyczne opon letnich i zimowych są zoptymalizowane pod kątem określonych temperatur pracy. W temperaturze poniżej 7°C (45˚F) opony letnie szybciej się zużywają, natomiast powyżej tej wartości w krótszym czasie zużyją się opony zimowe.

Najważniejsze to używać opon przystosowanych do aktualnej pory roku. Nie chodzi tu zresztą tylko o trwałość ogumienia – stosowanie odpowiednich opon pozwala zachować prawidłowe właściwości jezdne i parametry bezpieczeństwa samochodu przez cały rok.

Czynniki o dużym wpływie na trwałość opon

Teraz zajmiemy się czynnikami o największym znaczeniu dla trwałości opon, w pewnym stopniu zależnymi także od kierowcy.

Mieszanka bieżnika: Konstruktorzy opon muszą dokonać pewnych rozstrzygnięć dotyczących przyczepności na mokrej nawierzchni, zużycia i oporów toczenia. Oznacza to, że czasem jedną cechę poprawia się kosztem innej (chociaż nowoczesne opony najwyższej klasy produkowane są z udoskonalonych krzemionkowych mieszanek bieżnikowych, umożliwiających uniknięcie typowych kompromisów między zużyciem a przyczepnością na mokrej nawierzchni).

Przy zakupie nowego kompletu opon warto sprawdzić zalety określonej konstrukcji opony. Dzięki temu nie będziemy zaskoczeni, gdy ślady zużycia pojawią się szybciej, niż myśleliśmy.

Styl jazdy: Szybka i sportowa jazda istotnie wpływa na trwałość opon. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie – a przy tym szybkie pokonywanie zakrętów – w ogromnym stopniu sprzyja zużyciu ogumienia.

Nie ma problemu, o ile nie przekraczasz dozwolonej prędkości. Jeśli jednak zdejmiesz nieco nogę z pedału gazu lub będziesz go mniej dociskać podczas przyspieszania, opony posłużą Ci znacznie dłużej.

Ciśnienie powietrza w oponach i obciążenie: Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie w stosunku do obciążenia pojazdu, na powierzchni styku opony z nawierzchnią może wystąpić poślizg między barkiem a środkiem opony. Taki dodatkowy poślizg przyczynia się do większego zużycia, a tym samym skrócenia żywotności opony.

Zdarzają się sytuacje, gdy samochód jest dociążony ciężkimi zakupami lub wakacyjnym ekwipunkiem. Na co dzień powinno się jednak jeździć bez zbędnych przedmiotów w bagażniku. Staraj się więc nie wozić ciężarów i dostosowuj ciśnienie powietrza w oponach do potrzeb, utrzymując je w przedziale od normalnego do pełnego obciążenia. Przestrzegając zaleceń dotyczących ciśnienia w oponach, możemy się również spodziewać mniejszego zużycia paliwa.

Geometria zawieszenia: Niewłaściwa geometria układu kierowniczego i zawieszenia ma ogromny wpływ na trwałość ogumienia i zwykle objawia się w postaci nieregularnego zużycia na barku opony.

Jeśli podejrzewasz, że źródłem problemu jest układ kierowniczy bądź zawieszenie, szczególnie po gwałtownym wstrząsie na wybojach czy najechaniu na krawężnik, zalecamy kontrolę w lokalnym zakładzie wulkanizacyjnym.

Moc silnika: W pojazdach z silnikami o większej mocy, zapewniającymi wyższy moment obrotowy, opony zużywają się szybciej, ale zależy to także od tego, jak kierowca wykorzystuje potencjał samochodu.

W przypadku samochodów z wyższym momentem obrotowym najlepiej jest stosować opony o ultrawysokich osiągach (UHP), skonstruowane specjalnie z myślą o możliwościach najmocniejszych samochodów.

Znajdź opony do Twojego samochodu

Najszybsza droga do idealnej opony.

Jakie znaczenie ma ciśnienie w oponach?

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach

Wyjaśniamy, dlaczego wartwo mierzyć ciśnienie w oponach.

Czytaj więcej

Jak właściwie przechowywać opony?

Przechowywanie opon

W pozycji stojącej, leżącej czy wiszącej?

Czytaj więcej

Jak ważna jest głębokość bieżnika?

Pomiar głębokości bieżnika opony

Dlaczego powinno się regularnie sprawdzać głębokość bieżnika.

Czytaj więcej