Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Pomiar głębokości bieżnika opony

Jak zmierzyć głębokość bieżnika

Znaczenie głębokości bieżnika

Zwięzłe informacje: Metody sprawdzania głębokości bieżnika opon

  • Wskaźniki zużycia opony, znajdują się w głównych rowkach bieżnika opony. Wymiana opony jest konieczna, gdy zrównają się one z wysokością bieżnika.
  • Przyrządy do pomiaru głębokości bieżnika, posiadają pręcik pomiarowy, który należy umieścić w rowku i dosunąć stopkę do powierzchni bieżnika. Wartość pomiaru zobaczysz u głębokość bieżnika opongóry przyrządu.

Mało który element pojazdu musi znosić tyle, co opony

Bieżnik jest odpowiedzialny za przyczepność opony do nawierzchni. Jeżeli nie jest wystarczająco głęboki, samochód traci trakcję, a droga hamowania się wydłuża. Płytkie rowki bieżnika powodują, że panowanie nad pojazdem na mokrej nawierzchni jest trudniejsze, co zwiększa ryzyko wypadku. Wzrasta ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu kół na warstwie wody przy dużej prędkości, a tym samym rośnie ryzyko wypadku. W trosce o własne bezpieczeństwo należy regularnie mierzyć ciśnienie powietrza w oponach i głębokość bieżnika.

Bieżnik to zewnętrzna część opony bezpośrednio stykająca się z drogą. Średnia głębokość bieżnika w nowych oponach wynosi do 8 milimetrów. Wartością graniczną, określoną przez regulacje prawne jest 1,6 mm (2/32 cala), przy takiej głębokości bieżnika opona musi zostać wymieniona. Zbyt płytki bieżnik ("łysa opona"), wydłuża drogę hamowania, zwiększa ryzyko aquaplaningu i poślizgu a jazda na takich oponach po mokrej nawierzchni jest niebezpieczna. Ta minimalna głębokość bieżnika wynosząca 1,6 milimetra dotyczy opon samochodów osobowych i motocykli. W lekkich motocyklach minimalna głębokość bieżnika wynosi 1 milimetr.

Należy upewnić się, że pojazd jest wyposażony we właściwe opony zimowe, letnie lub całoroczne. Opony sezonowe są odpowiednio dopasowane do warunków pogodowych i drogowych panujących w danej porze roku. Również w przypadku opon zimowych i letnich minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 milimetra. W Polsce nie ma nawet żadnego obowiązku używania opon zimowych.

Opony z małą głębokością bieżnika mają gorszą przyczepność w czasie jazdy po mokrej nawierzchni. Gdy bieżnik nie może odprowadzić wody, która znajduje się pod kołem, dochodzi do zjawiska aquaplaningu. Nowe opony znacznie rzadziej prowadzą do problemów z aquaplaningiem i zapewniają dobrą przyczepność przy dużej prędkości.

Wskazówka: Przed wyjazdem na urlop należy zapoznać się z przepisami dotyczącymi głębokości bieżnika, ponieważ występują różnice między różnymi regionami.


Czas na nowe opony? Sprawdzenie zużycia przy użyciu wskaźników zużycia

Wskaźniki ścierania się lub zużycia (Tread Wear Indicators, TWI) określają zużycie opony. Zwykle na bocznej ściance opony znajduje się mała strzałka oznaczona jako „TWI”, która umożliwia odczyt limitu zużycia opony. Dotyczy to równomiernie rozmieszczonych na obwodzie opony progów poprzecznych w rowkach wzdłużnych bieżnika. Jeśli wyraźnie widoczne jest dno bieżnika i znajduje się ono na takiej samej wysokości co pozostały bieżnik, trzeba wymienić opony zgodnie ze wskaźnikiem zużycia.

Niektóre modele opon zimowych mają specjalne wskaźniki zużycia dla opon zimowych. Zimowy TWI jest oznaczony z boku na krawędzi opony w postaci płatka śniegu. W niektórych oponach letnich występują dodatkowe progi do odczytu stopnia zużycia, oznaczonego tutaj kroplą wody. Opony należy wymienić również wtedy, gdy wyraźnie widoczne są wskaźniki zużycia i znajdują się one na takiej samej wysokości co pozostały bieżnik.

Jakie czynniki wpływają na zużycie, a tym samym na żywotność opon, i jak można ją przedłużyć? Dowiesz się tego z naszego poradnika.
 

Start
Tread depth
Pomiar głębokości bieżnika przy użyciu miernika głębokości bieżnika.

Jak można zmierzyć głębokość bieżnika w oponach?

Jeśli dysponujesz przyrządem do pomiaru głębokości bieżnika, włóż końcówkę przyrządu w rowek i dopchnij obsadkę równo z powierzchnią bieżnika. Na takim mierniku głębokości bieżnika można łatwo odczytać bieżnik. Bieżnik główny to szerokie rowki w środkowym obszarze bieżnika. Alternatywnie do miernika bieżnika można też zastosować mały liniał.

Inną metodą jest sięgnięcie do portfela: głębokość bieżnika opony możemy zmierzyć monetą o nominale 1 euro. Wystarczy włożyć monetę w duże rowki bieżnika na środku opony. Jeśli widoczne jest złote obramowanie monety 1 euro, oznacza to, że głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 milimetry. Oczywiście ten rodzaj pomiaru nie jest dokładny, ale daje przybliżone wyobrażenie. Złota krawędź monety 1 euro ma dokładnie 3 milimetry szerokości.

Pamiętaj, aby sprawdzać głębokość w różnych miejscach. Nieprawidłowe ustawienie geometrii kół może powodować nierównomierne zużycie bieżnika. Zwracaj uwagę na powierzchnie bardziej zużyte niż ich otoczenie. Bieżnik powinien być oceniany na podstawie najmniejszego wyniku pomiaru. Jeśli nie masz pewności, jak zmierzyć bieżnik w swojej oponie, skorzystaj z usług centrum serwisowego.

Podczas pomiaru głębokości bieżnika należy zwrócić uwagę na uszkodzenia powierzchni.

Ewentualne uszkodzenia opony

Przy pomiarze głębokości bieżnika zwracaj uwagę na nieregularne, przypominające fale zużycie bieżnika na obwodzie. Takie małe ubytki bieżnika mogą wskazywać na nieprawidłową geometrię kół lub inne problemy z pojazdem. W razie uszkodzenia opony należy udać się do wybranego warsztatu.

Alarmujące są również wypukłości na bieżniku lub bocznej ścianie opony. Nie są one bezpieczne i nie można czekać z wymianą opony na nową.

Start
Tread depth
Wyszukiwarka Sprzedawcy

Ciśnienie w oponach

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach

Wyjaśniamy, dlaczego wartwo mierzyć ciśnienie w oponach.

Czytaj więcej

Kiedy dokręcić śruby?

Ponowne dokręcanie kół

Sprawdź po co ponownie dokręcać śruby kół.

Czytaj więcej

Po co wyważać koła?

Wyważanie kół po wymianie opon

Eliminowanie drgań i unikanie przedwczesnego zużycia.

Czytaj więcej