Bieżnik jest odpowiedzialny za przyczepność opony do nawierzchni. Jeżeli nie jest wystarczająco głęboki, samochód traci trakcję, a droga hamowania się wydłuża. Płytkie rowki bieżnika powodują, że trudniej panuje się nad pojazdem przy mokrej nawierzchni oraz wzrasta ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu kół na warstwie wody przy dużej prędkości. W trosce o własne bezpieczeństwo w ramach regularnej konserwacji pojazdu mierz głębokość bieżnika.
Nowe opony mają bieżnik o głębokości od 6 do 8 mm, który podczas jazdy się zużywa. Wartością graniczną, określoną przez regulacje prawne jest 1,6 mm (2/32 cala), przy takiej głębokości bieżnika opona musi zostać wymieniona. Zbyt płytki bieżnik ("łysa opona"), wydłuża drogę hamowania, zwiększa ryzyko aquaplaningu i poślizgu a jazda na takich oponach po mokrej nawierzchni jest niebezpieczna.
Opony zimowe powinny mieć głębszy bieżnik, aby poradzić sobie dodatkowo z mokrą, oblodzoną i ośnieżoną nawierzchnią.
Wskaźniki zużycia bieżnika – TWI to paski rozmieszczone w równych odstępach na dnie głównych rowków bieżnika. Jeśli ich powierzchnia zrówna się z powierzchnią bieżnika, oponę zgodnie z prawem należy wymienić.
Gdy powierzchnia wskaźników w oponach zimowych jest zrównana z powierzchnią bieżnika, taka opona traci w znacznym stopniu swoje właściwości. W pewnych regionach mogą one również zostać uznane za niespełniające przepisów jako opony zimowe.
Jeśli dysponujesz przyrządem do pomiaru głębokości bieżnika, włóż końcówkę przyrządu w rowek i dopchnij obsadkę równo z powierzchnią bieżnika. Odczytaj wynik na wskaźniku. Możesz również posłużyć się małą linijką.
Pamiętaj, aby sprawdzać głębokość w różnych miejscach. Nieprawidłowe ustawienie geometrii kół może powodować nierównomierne zużycie bieżnika. Zwracaj uwagę na powierzchnie bardziej zużyte niż ich otoczenie. Bieżnik powinien być oceniany na podstawie najmniejszego wyniku pomiaru.
W razie wątpliwości co do pomiarów skorzystaj z usług centrum serwisowego.
Przy pomiarze głębokości bieżnika zwracaj uwagę na nieregularne, przypominające fale zużycie bieżnika na obwodzie. Takie małe ubytki bieżnika mogą wskazywać na nieprawidłową geometrię kół lub inne problemy z pojazdem. Konieczna jest wówczas wizyta w centrum serwisowym.
Alarmujące są również wypukłości na bieżniku lub bocznej ścianie opony. Nie są one bezpieczne i nie można czekać z wymianą opony na nową.