Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

Pomiar głębokości bieżnika opony

Jak ważna jest głębokość bieżnika?

Znaczenie głębokości bieżnika

Bieżnik jest odpowiedzialny za przyczepność opony do nawierzchni. Jeżeli nie jest wystarczająco głęboki, samochód traci trakcję, a droga hamowania się wydłuża. Płytkie rowki bieżnika powodują, że trudniej panuje się nad pojazdem przy mokrej nawierzchni oraz wzrasta ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu kół na warstwie wody przy dużej prędkości. W trosce o własne bezpieczeństwo w ramach regularnej konserwacji pojazdu mierz głębokość bieżnika.

Nowe opony mają bieżnik o głębokości od 6 do 8 mm, który podczas jazdy się zużywa. Wartością graniczną, określoną przez regulacje prawne jest 1,6 mm (2/32 cala),  przy takiej głębokości bieżnika opona musi zostać wymieniona. Zbyt płytki bieżnik ("łysa opona"), wydłuża drogę hamowania, zwiększa ryzyko aquaplaningu i poślizgu a jazda na takich oponach po mokrej nawierzchni jest niebezpieczna.

Opony zimowe powinny mieć głębszy bieżnik, aby poradzić sobie dodatkowo z mokrą, oblodzoną i ośnieżoną nawierzchnią.

W celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa Continental zaleca wymianę opon kiedy głębokość bieżnika osiągnie 3 mm dla opon letnich oraz 4mm dla opon zimowych i całorocznych.

Jak zmierzyć głębokość bieżnika?

  • Wskaźniki zużycia opony, znajdują się w głównych rowkach bieżnika opony. Wymiana opony jest konieczna, gdy zrównają się one z wysokością bieżnika.
  • Przyrządy do pomiaru głębokości bieżnika, posiadają pręcik pomiarowy, który należy umieścić w rowku i dosunąć stopkę do powierzchni bieżnika. Wartość pomiaru zobaczysz u góry przyrządu.

Wskaźniki zużycia bieżnika

Wskaźniki zużycia bieżnika – TWI to paski rozmieszczone w równych odstępach na dnie głównych rowków bieżnika. Jeśli ich powierzchnia zrówna się z powierzchnią bieżnika, oponę zgodnie z prawem należy wymienić.

W letnich i  zimowych oponach Continental znajdziesz dodatkowe wskaźniki zużycia na 3mm w oponach letnich oraz 4 mm zimowych i całorocznych.  

Gdy powierzchnia wskaźników w oponach zimowych jest zrównana z powierzchnią bieżnika, taka opona traci w znacznym stopniu swoje właściwości. W pewnych regionach mogą one również zostać uznane za niespełniające przepisów jako opony zimowe.

Posługiwanie się przyrządem do pomiaru głębokości bieżnika

Jeśli dysponujesz przyrządem do pomiaru głębokości bieżnika, włóż końcówkę przyrządu w rowek i dopchnij obsadkę równo z powierzchnią bieżnika. Odczytaj wynik na wskaźniku. Możesz również posłużyć się małą linijką.

Pamiętaj, aby sprawdzać głębokość w różnych miejscach. Nieprawidłowe ustawienie geometrii kół może powodować nierównomierne zużycie bieżnika. Zwracaj uwagę na powierzchnie bardziej zużyte niż ich otoczenie. Bieżnik powinien być oceniany na podstawie najmniejszego wyniku pomiaru.

W razie wątpliwości co do pomiarów skorzystaj z usług centrum serwisowego. 


Ewentualne uszkodzenia opony

Przy pomiarze głębokości bieżnika zwracaj uwagę na nieregularne, przypominające fale zużycie bieżnika na obwodzie. Takie małe ubytki bieżnika mogą wskazywać na nieprawidłową geometrię kół lub inne problemy z pojazdem. Konieczna jest wówczas wizyta w centrum serwisowym.

Alarmujące są również wypukłości na bieżniku lub bocznej ścianie opony. Nie są one bezpieczne i nie można czekać z wymianą opony na nową.

Wyszukiwarka Sprzedawcy

Jakie znaczenie ma ciśnienie w oponach?

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach

Wyjaśniamy, dlaczego wartwo mierzyć ciśnienie w oponach.

Czytaj więcej

Kiedy dokręcić śruby?

Ponowne dokręcanie kół

Sprawdź po co ponownie dokręcać śruby kół.

Czytaj więcej

Po co wyważać koła?

Wyważanie kół po wymianie opon

Eliminowanie drgań i unikanie przedwczesnego zużycia.

Czytaj więcej