Opony do pojazdów ciężarowych i autobusów

stage_goods_TT

Opony ciężarowe Segment Goods

Od jednego nowego projektu do kolejnego

Za każdą nową oponą do pojazdów użytkowych, która trafia na rynek, kryją się konkretni, utalentowani specjaliści, tacy jak Andreia Bessa oraz José Esteves. Są oni odpowiedzialnymi za rozwój nowych produktów inżynierami. To dzięki nim, wraz z każdą generacją ogumienia dobre pomysły stają się jeszcze lepsze.

article_66w_image1

 „Cześć, jestem Andreia” - wita nas młoda, niebieskooka kobieta. Jej elegancko pomalowane paznokcie, proste, sięgające do ramion włosy i perłowe kolczyki sprawiają, że nie odpowiada wyobrażeniu o posiadającym obsesję na punkcie technologii inżynierze zajmującym się opracowywaniem nowych rodzajów opon. Żwawo wbiega po schodach i otwiera drzwi do pokoju swojego kolegi - José Estevesa. José ma 27 lat i podobnie jak Andreia pochodzi z Portugalii. Pracuje w centrum rozwoju firmy Continental w Hanowerze od czterech lat. Jak twierdzi, od zawsze interesował się samochodami. Kiedy ukończył studia na wydziale mechanicznym, pasja przywiodła go do Niemiec - centrum europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. José zakończył niedawno pracę nad 15 nowymi modelami opon Continental przeznaczonymi do pojazdów użytkowych. Pełna gama nowych produktów trafi na rynek jeszcze w tym roku. Teraz jego zadanie polega na nadzorowaniu bieżącej produkcji - jego rola w projekcie dobiegnie końca dopiero wtedy, kiedy nowe opony pojawią się w sprzedaży.

Andreia zaczęła pracę w dziale badań i rozwoju firmy Continental przed 12 miesiącami, lecz ma do czynienia z oponami tylko na papierze - a raczej na ekranie komputera. „Przeprowadziliśmy wszystkie testy i eksperymenty wirtualne i określiliśmy w ten sposób ostateczny wygląd nowych opon" wyjaśnia energiczna 31-latka, która nawet jako dziecko wolała klocki Lego od lalek Barbie. Formy do produkcji prototypów zostały już zamówione, a w przyszłym tygodniu rozpoczną się testy, podczas których okaże się, czy opony spełniają pokładane w nich nadzieje. Każda zmiana wprowadzona na tym etapie wiąże się ze znacznymi stratami czasowymi i finansowymi - presja jest więc duża. Tym bardziej, że do produkcji opon wykorzystywana jest nowa mieszanka gumowa, opracowana w ramach projektu, w którym uczestniczyła też Andreia. „Zawsze musimy mieć plan B, jeśli coś pójdzie nie tak” - śmieje się Andreia. „Jej” opony mają być stosowane w pojazdach pracujących na budowach w Europie i na Bliskim Wschodzie, więc muszą być wyjątkowo trwałe. Muszą również spełniać wszystkie wymagania prawne obowiązujące w UE. „To jedno z naszych największych wyzwań” - dodaje z pełną powagą Andreia.

„Odczuwamy upały i oceniamy stan dróg”

Począwszy od końca 2012 oku opony sprzedawane w UE muszą być oznaczone etykietą określającą hałas zewnętrzny, poziom oporów toczenia oraz przyczepność. Warunki klimatyczne i drogowe panujące w Europie różnią się też znacząco od tych, z jakimi mamy do czynienia w Turcji.  José bierze do ręki leżący na jego biurku kawałek ostrej skały: to pamiątka z Omanu. „Przypomina mi o tym, z czym muszą zmagać się tam ciężarówki” -  wyjaśnia swoim cichym głosem José. „Firma Continental chce się nieustanie rozwijać, więc musi zdobywać nowe rynki i rozumieć potrzeby klientów.” Przed rozpoczęciem pracy nad nowym produktem inżynierowie odwiedzają zwykle kraje, dla których przeznaczone będzie ogumienie, nad którym pracują. „Odczuwamy upały i oceniamy stan dróg” W jaki sposób użytkuje się tutaj opony? Czego brakuje klientom? „Nawet krótka wizyta zawsze rodzi kilka nowych pomysłów.” W wyniku takich inspekcji powstają na przykład modele szczególnie wytrzymałych opon przeznaczonych na rynek turecki, lub wyjątkowo odpornych na wysokie temperatury, sprzedawanych w krajach Bliskiego Wschodu.

Andreia i José zwykle wykorzystują swoje zdolności kreatywne na początku procesu projektowania nowych produktów, kiedy przełożeni stawiają przed nimi zadanie opracowania ogumienia charakteryzującego się konkretnymi własnościami. Kolejnym etapem jest przeprowadzenie studium wykonalności. Często wiąże się to z pełnym wykorzystaniem wszystkich dostępnych w praktyce możliwości. Poszczególne cechy, jakie opona ma posiadać, mogą na przykład być sprzeczne ze sobą, lub może zaistnieć potrzeba ulepszenia konkretnego parametru, lecz bez podnoszenia kosztów. „Aby pozostawać o krok przed konkurencją, musimy mieć zawsze przewagę technologiczną. Musimy też myśleć z dużym wyprzedzeniem, projektując ogumienie na kilka generacji w przód” - wyjaśnia Andreia. Zamiast prowadzenia niekończących się testów, niezbędna jest dobra koncepcja i dokładne obliczenia, które pozwolą stworzyć stosowną wizualizację na ekranie komputera.  Andreia i José mogą polegać na wsparciu swoich współpracowników: w skład zespołu wchodzą eksperci od każdego komponentu opony - od jej stalowego opasania, przez mieszankę gumową, po kształt, strukturę i własności jezdne. Dział marketingu troszczy się o wartość dodaną, jaką opona zapewni klientom. Dział obsługi klienta oraz inżynierowie odpowiedzialni za testy drogowe służą wskazówkami dotyczącymi lokalnych warunków drogowych. W proces projektowania nowej opony zaangażowanych jest sześć lub siedem różnych działów - każdy z nich musi dać zielone światło przed przejściem do kolejnej fazy projektu. „Po pomyślnym zakończeniu danego etapu musimy zebrać na dokumentach mnóstwo podpisów” - uśmiecha się José.