Opony do pojazdów ciężarowych i autobusów

stage_goods_TT

Opony ciężarowe Segment Goods

Tworzymy możliwości dla przyszłego pokolenia

Zespół ds. Badań i Rozwoju Działu Opon prowadzi również projekty, w ramach których pierwsze zawodowe szlify mogą zdobywać absolwenci wyższych uczelni. Reszta jednak zależy wyłącznie od nich samych – zgodnie z wyznawanymi przez firmę wartościami opartymi na „zaufaniu” i „swobodzie działania”.

Kiedy Vig po raz pierwszy przyjechał do Hanoweru, nie znał ani słowa po niemiecku. Ten urodzony w Indiach student złożył podanie o staż w amerykańskim oddziale firmy Continental. W wymaganiach napisano, że „wystarczy płynna znajomość angielskiego”. Vig – czyli Vigneshwar Kalyanasundaram – jest teraz jednym z absolwentów kursu „Explore R&D” organizowanego przez Dział Badań i Rozwoju Opon dwa razy do roku. W każdym z takich kursów uczestniczy dwunastu absolwentów wyższych uczelni – inżynierów i przyrodników. Niektórzy z nich są świeżo upieczonymi licencjatami, zaś inni posiadają nawet tytuły doktorskie. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy szlifują swoje umiejętności techniczne, nawiązują kontakty, budują własne sieci oraz uczą się podstawowych informacji dotyczących ogumienia. Całkowicie wyjątkowym rozwiązaniem jest to, że te młode talenty już od pierwszego dnia same decydują o przebiegu szkolenia.
„Mogą korzystać z niespotykanej wolności twórczej” – zauważa Vig.
„To od nich zależy, czy będą potrafili ją w pełni wykorzystać”.

Pełniąca rolę coacha oraz nadzorująca przebieg całego programu Ann-Kristin Schneider z działu kadr tak opisuje wynikające z tego rodzaju podejścia korzyści: „Pracownicy zajmujący się w firmie Continental badaniami i rozwojem pracują głównie nad konkretnymi projektami – od fazy określenia ogólnych celów poprzez realizację poszczególnych etapów aż po ostateczne zatwierdzenie wyników”. Nowe talenty od samego początku muszą zapoznawać się ze sposobami zarządzania projektami stosowanymi w firmie oraz z metodami pracy obowiązującymi w naszym centrum rozwojowym. Chodzi tu o coś więcej niż o zdobycie zdolności czysto technicznych i metodycznych: główną wyznawaną przez nas wartością jest praca zespołowa. A zespoły mogą pracować wydajnie tylko wtedy, gdy okazuje się szacunek jednostkom. Każda osoba musi mieć też wolność przy podejmowaniu własnych decyzji. To właśnie dlatego „zaufanie” oraz „swoboda działania” stanowią dwie kluczowe wartości wyznawane przez firmę Continental.

Niezależny, lecz nie osamotniony

Silke Glasewald z nieskrywaną przyjemnością opowiada o swoich wrażeniach z programu stażowego. „Byliśmy zaangażowani w pracę nad prawdziwymi projektami, oczekiwano od nas namacalnych wyników. To naprawdę pobudzało naszą wyobraźnię. Pracowaliśmy niezależnie, ale nie czuliśmy się zaniedbywani ani pozostawieni sami sobie”. Stażyści tworzą grupę podlegającą bezpośrednio szefowi działu Badań i Rozwoju. Jedynymi czynnikami, jakie ich ograniczają, są cele, czas i zasoby. Sposób, w jaki osiągną założony cel, zależy wyłącznie od nich. „Jedna z grup zwracała dużą uwagę na kwestie dotyczące ochrony środowiska. Od ilości zużywanego papieru po zamontowane na dachu panele słoneczne” – odpowiada przedstawicielka działu kadr Ann-Kristin Schneider.

Przewodzenie zespołowi oraz motywowanie go bez udziału żadnych wprowadzających dyscyplinę przełożonych – na pewno nie jest to łatwe zadanie dla młodych, świeżo upieczonych absolwentów uniwersytetów. Ale tak właśnie będzie wyglądało ich codzienne życie zawodowe, kiedy po sześciu miesiącach rozpoczną prawdziwą pracę.

Różnorodność kulturowa jako ważna zaleta

Oto czynnik, dzięki któremu współpraca w ramach każdego zespołu nabiera barw, stając się jednocześnie nieco większym wyzwaniem: w centrum Badań i Rozwoju Działu Opon firmy Continental pracują specjaliści z 56 różnych krajów. Mieszają się tu ze sobą rozmaite kultury. Aby bezpiecznie poradzić sobie z występującymi różnicami, niezbędna jest pewna doza taktu.. „Uwielbiam tę międzynarodową atmosferę” – zauważa Silke Glasewald. „Możemy się od siebie tyle nauczyć – to niezwykle inspirujące!” Kobiety stanowią około 40% wszystkich stażystów. Wszyscy mówią po angielsku. „Dajemy stażystom możliwość uczestniczenia w kursach niemieckiego, głównie po to, by ułatwić im integrację ze społeczeństwem oraz życie towarzyskie w Hanowerze” – dodaje Ann Kristin Schneider. 

Po sześciu miesiącach szkolenia ogólnego stażyści zaczynają zwracać większą uwagę na kwestie dotyczące produkcji i projektują własne opony. „To kluczowy element programu” – stwierdza były stażysta Nicolai Setzer, członek Zarządu firmy Continental. „W ten sposób można zdobyć doświadczenie praktyczne, „poczuć” gumę i dowiedzieć się, jak wygląda praca operatorów urządzeń produkcyjnych”. Dzięki temu etapowi stażyści mają półtora roku na lepsze poznanie firmy z wielu różnych perspektyw. Przez trzy miesiące pracują w jednym z zagranicznych zakładów Continental, a przez trzy tygodnie towarzyszą swoim kolegom z działu Marketingu i Sprzedaży. Dzięki temu nie tylko poznają tajniki dotyczące produkcji opon, lecz również uczą się podejścia do klientów. Na ostatnim etapie pomysły, jakie zrodziły się w ramach programu badawczo-rozwojowego Explore Tires, stają się w końcu nowymi produktami. Weźmy na przykład zaawansowane technicznie opony do pojazdów użytkowych zaprojektowane pod kątem radzenia sobie z ogromnymi obciążeniami. Badania teoretyczne mają swoje ograniczenia - aby pomysły mogły się zmaterializować w postaci produktów, niezbędna jest pasja technologiczna i pełne zaangażowanie się w proces projektowania.