Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

stage_image1_lg

Technologia

Informacje dodatkowe

Stosowanie większych opon

Większe opony pozwalają użytkownikom zmodyfikować wygląd ich pojazdu, który zmienia się dzięki zastosowaniu ogumienia o niższym profilu, zamontowanego na szerszych felgach o większej średnicy. Decydując się na zastosowanie większych opon, należy uwzględnić następujące kwestie:

1 Nośność - musi być taka sama lub większa niż nośność opon zamontowanych fabrycznie.

2 Ciśnienie - nigdy nie należy stosować ciśnienia niższego niż wartość zalecana przez producenta samochodu. Należy zachować odpowiednią różnicę ciśnienia w ogumieniu na przedniej i tylnej osi pojazdu. Bardziej szczegółowe informacje, na przykład dotyczące zastępowania opon o standardowej nośności bardziej wytrzymałymi odpowiednikami, podano poniżej.

3 Indeks prędkości  - musi być taki sam lub wyższy niż indeks prędkości opon zamontowanych fabrycznie.

4 Średnica zewnętrzna - należy zachować, możliwie jak najdokładniej, średnicę zewnętrzną opon montowanych fabrycznie.

5 Dobranie obręczy odpowiednich dla danej opony - należy stosować wyłącznie dopuszczone do użytku kombinacje rozmiaru opony i szerokości felgi.

6 Odległość od elementów nadwozia i zawieszenia - należy upewnić się, że zachowane zostaną odpowiednie odległości od elementów zawieszenia i nadwozia, w każdych warunkach eksploatacji.

Decydując się na zamontowanie większych opon zawsze warto zwrócić się o pomoc do profesjonalistów (producenta opon lub cieszącego się dobrą opinią warsztatu wulkanizacyjnego).

upsizing

Zawory powietrzne i wyważanie opon

Zwory wciskane należy wymieniać przy każdej wymianie opon. Zawsze należy stosować odpowiednie nakrętki zabezpieczające zaworów, które zapobiegają przedostawaniu się do jego wnętrza zabrudzeń, a tym samym również spadkowi ciśnienia.

Nie należy montować u podstawy zaworu ani na jego zakrętce żadnych dodatkowych obciążeń. W przypadku zaworów z pierścieniem uszczelniającym, należy go wymieniać przy każdej wymianie opon. Zawsze należy upewnić się, że korpus zaworu został dokręcony odpowiednim momentem obrotowym (wartość momentu powinna być zgodna z zaleceniami producenta), oraz że pierścień uszczelniający jest odpowiednio dociśnięty. Jeżeli pojazd porusza się z prędkościami powyżej 210 km/h należy stosować zawory metalowe (zaciskane) lub specjalne wsporniki zapobiegające odchylaniu się zaworów o więcej niż 25°.

Koła, które nie są odpowiednio wyważone powodują zwykle nieprzyjemne wibracje, które obniżają komfort jazdy i powodują przedwczesne zużycie elementów zawieszenia i układu kierowniczego, elementów obracających się oraz opon.

Podczas montażu opony na feldze zalecamy jej wyważenie, które pozwoli wyeliminować wibracje i uniknąć przedwczesnego zużycia powodowanego niewłaściwym wyważeniem koła. 

Zawory przeznaczone do kół w pojazdach osobowych

Jeżeli pojazd porusza się z prędkościami powyżej 210 km/h należy stosować zawory metalowe (zaciskane) lub specjalne wsporniki zapobiegające odchylaniu się zaworów o więcej niż 25°.