Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

stage_image1_lg

Technologia

Ogólne wymagania prawne i montaż opon używanych

Ogólne wymagania prawne i montaż opon używanych

W większości państw europejskich minimalna, wymagana przepisami prawa głębokość bieżnika w samochodach osobowych wynosi 1,6 mm. W rowkach bieżnika umieszczany jest specjalny wskaźnik pozwalający użytkownikowi określić, czy jego głębokość osiągnęła już progową wartość 1,6 mm (w takim przypadku wskaźnik zrównuje się się powierzchnią bieżnika).

Oprócz limitu określonego przepisami prawa, również producenci opon definiują wartości progowe, przy których ich zdaniem powinno się wycofywać z eksploatacji opony stosowane w samochodach osobowych i lekkich pojazdach dostawczych poruszających się po drogach publicznych. Wynoszą one:

  • dla opon letnich / sportowych i wielosezonowych = 3 mm
  • dla opon zimowych = 4 mm

Zalecenia te wynikają z przeprowadzanych przez producentów testów, oraz zebranych podczas rzeczywistej eksploatacji danych, potwierdzających, że kierowcy mogą zachować pełen potencjał ogumienia (np. przyczepność na mokrej nawierzchni) wymieniając je jeszcze przed osiągnięciem minimalnej, dopuszczalnej głębokości bieżnika równej 1,6 mm. Jest to szczególnie ważne w przypadku opon zimowych, których własności jezdne (trakcja na śniegu) pogarszają się zdecydowanie jeżeli bieżnik ma mniej niż 4 mm głębokości.

Stosowanie opon używanych

Za używane uznawane są wszystkie opony, które zostały zamontowane na pojeździe. Z zakupem ogumienia używanego wiąże się pewne ryzyko, ponieważ ich historia serwisowa jest niepewna lub całkowicie nieznana.  Używane opony mogły być eksploatowane w nieprawidłowy sposób i mogą być uszkodzone w sposób, który może doprowadzić do nieruchomienia pojazdu.

Nie wszystkie uszkodzenia opony, które mogą ostatecznie doprowadzić do jej zniszczenia, da się łatwo wykryć. Na przykład nieprawidłowe naprawy lub uszkodzenia wyściółki wewnętrznej można zobaczyć dopiero sprawdzając środek opony, po jej zdemontowaniu z felgi. Przed zamontowaniem opony używanej należy ją poddać sprawdzeniu (zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz) przez wykwalifikowanego technika. Jeżeli kupujemy używany samochód i nie znamy historii jego ogumienia, zaleca się poddanie go kontroli przez wykwalifikowany warsztat, który powinien zdemontować opony i sprawdzić również stan ich powierzchni wewnętrznych, zgodnie z poniższymi zaleceniami.

Zalecenia:

NIE NALEŻY kupować, sprzedawać lub montować opon używanych, które:

  • noszą ślady przebić lub innych otworów, bez względu na to, czy zostały one naprawione, czy też nie.
  • noszą ślady delaminacji poszczególnych warstw, takich jak bieżnik czy opasanie (np. wybrzuszenia, nierówności, miejscowe zużycie bieżnika, wibracje, nietypowe odgłosy pracy, itp.)
  • noszą ślady użytkowania bez powietrza, przy zbyt niskim ciśnieniu i/lub zbyt wysokim obciążeniu (otarcia lub odbarwienia wyściółki wewnętrznej, nadmierne zużycie bieżnika przy barku opony, itp.)
  • noszą JAKIEKOLWIEK ślady uszkodzeń wyściółki wewnętrznej lub stopki.
  • noszą JAKIEKOLWIEK ślady trwałej utraty ciśnienia wymagającej częstego pompowania.
  • mają starte lub usunięte oznaczenie DOT umieszczone na ścianie bocznej.
  • posiadają kod oznaczający, że zostały wyprodukowane przed więcej niż 10 laty. Data produkcji - ostatnie trzy znaki numeru DOT oznaczające tydzień i rok produkcji opony. Producenci samochodów mogą zalecać różny wiek opon, przy którym powinny być one wymieniane. Informacje te opierają oni o wiedzy o sposobie eksploatacji pojazdu. Continental Tire zaleca stosowanie się do tego rodzaju instrukcji.
  • były objęte kampanią serwisową lub programem bezpłatnej wymiany.
  • posiadają głębokość bieżnika eliminującą je z dalszej eksploatacji (np. są niemal całkowicie zużyte). Opony z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm lub mniej są całkowicie wyeksploatowane.
  • noszą ślady uszkodzeń chemicznych, spowodowany ogniem, nadmiernym przegrzaniem lub innymi czynnikami zewnętrznymi.
  • są oznaczone jako „przeznaczone do recyklingu” lub zostały w inny sposób wyłączone z użytkowania na drogach publicznych.
  • noszą ślady użycia mieszanek uszczelniających lub wypełniaczy.
  • zostały zmodyfikowane w taki sposób, by wyglądały jako nowe (np. pogłębione rowki bieżnika).
  • noszą takie oznaczenia, jak: „Not For Highway Use” (Nie do użytku na drogach publicznych”, „NHS” (Nie do użytku na drogach publicznych), „For Racing Purposes Only” (Wyłącznie do użytku na torach wyścigowych), „Agricultural Use Only” (Wyłącznie do użytku rolniczego), „SL” (Opona rolnicza o ograniczonej trwałości), lub jakiekolwiek inne oznaczenia wskazujące na to, że opona została wyłączona z użytku na drogach publicznych.