Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

stage_image1_lg

Technologia

Mieszanie różnych rodzajów opon

Co należy wiedzieć o zamienianiu opon miejscami.

W celu zachowania optymalnych własności jezdnych samochodu, Continental zaleca montowanie takich samych opon na wszystkich kołach pojazdu. Innymi słowy, wszystkie koła powinny być wyposażone w ogumienie tego samego producenta, posiadające tą samą głębokość bieżnika, symbol nośności oraz indeks prędkości. Szczególnie ważne jest to, by rozmiar opony, jej nośność i indeks prędkości odpowiadały wartościom określonym dla danej osi przez producenta pojazdu. W wielu krajach takiej zgodności ogumienia ze specyfikacją producenta wymagają obowiązujące przepisy prawa. Jazda samochodem wyposażonym w opony o różnych rozmiarach, strukturach i indeksach prędkości może być niebezpieczna i niezgodna z prawem. Jeżeli zamierzasz zmienić rozmiar, nośność lub indeks prędkości opon, w jakie wyposażony jest twój samochód, sprawdź zalecenia producenta pojazdu i/lub zwróć się o pomoc do wykwalifikowanego eksperta od ogumienia. 

Dlaczego warto zamieniać opony miejscami?

równomierne zużycie bieżnika i przedłuża trwałość ogumienia. Sposób oraz częstotliwość zamiany opon miejscami powinny być zgodne z zaleceniami producenta pojazdu. Jeżeli producent samochodu nie określił inaczej, Continental zaleca regularną zamianę opon pomiędzy poszczególnymi osiami. Taką operację można wykonać na przykład przy zamianie opon zimowych na letnie, lub co 5-10 tys. kilometrów, bądź nawet częściej, jeżeli opony zaczynają wykazywać oznaki nierównomiernego zużycia. Jeżeli opony zaczynają się nierównomiernie zużywać, należy zwrócić się do wykwalifikowanego mechanika o sprawdzenie i/lub regulację geometrii zawieszenia lub wyeliminowanie innych problemów mechanicznych.

Pełnowymiarowe koła zapasowe (nie dojazdowe) posiadające ten sam rozmiaru i budowę co opony podstawowe, również należy uwzględniać w schemacie zamiany opon miejscami. Jeżeli pełnowymiarowe koło zapasowe jest wykorzystywane podczas zamiany opon miejscami, należy zawsze sprawdzić i skorygować panujące w nim ciśnienie.

Ciśnienie należy skorygować do wartości zalecanej przez producenta dla tej osi pojazdu, na której ma być zamontowane koło zapasowe (wartości ciśnień dla przedniej i tylne osi mogą być inne).

Zamiana opon miejscami może wpłynąć na działanie Systemu monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS). Informacje dotyczące odpowiedniej regulacji lub kalibracji systemu można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, lub uzyskać w profesjonalnym warsztacie.

Czy mogę stosować w swoim samochodzie opony różnych producentów, posiadające różną rzeźbę bieżnika?

Zalecamy montowanie takich samych opon na wszystkich kołach pojazdu. Jeżeli jednak, ze względu na dostępność lub uwarunkowania ekonomiczne, niezbędne jest zastosowanie różnych opon, dopuszcza się stosowanie ogumienia różnych producentów i o różnej rzeźbie bieżnika, pod warunkiem, że na jednej osi zawsze zamontowane będą identyczne opony. Można również stosować opony o różnych indeksach nośności i prędkości, pod warunkiem, że spełniają one minimalne wymagania producenta pojazdu (nośność standardowa vs. podwyższona). W takich przypadkach, opony o wyższych parametrach powinny być zamontowane na tylnej osi.

Czy można stosować opony o różnej głębokości bieżnika?

Jeżeli wymieniane są tylko 2 opony, to nowe ogumienie będzie miało najprawdopodobniej głębszy bieżnik  niż to, które było eksploatowane już wcześniej. Stosowanie opon o różnej głębokości bieżnika jest dopuszczalne. 

Zgodnie z zaleceniami branżowymi nowe opony powinny być montowane na tylnej osi. 

Zwykle zaleca się montowanie opon oferujących wyższy poziom przyczepności na tylnej osi, by zapobiec ewentualnej nadsterowności pojazdu lub utracie jego stabilności na śliskiej nawierzchni. Niektórzy producenci samochodów zalecają montowanie nowych opon na przedniej osi. Dodatkowe informacje można uzyskać u producenta samochodu i/lub eksperta od ogumienia. 

Wyjątki dotyczące stosowania opon o różnej charakterystyce.

Niektóre pojazdy mogą być fabrycznie wyposażane w opony o różnych rozmiarach stosowane odpowiednio na przedniej i tylnej osi. W takim przypadku, chcąc zamontować różne opony, należy stosować się do zaleceń producenta samochodu.