Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

stage_image1_lg

Technologia

Ciśnienie w ogumieniu

Jakie powinno być odpowiednie ciśnienie w ogumieniu i gdzie znaleźć jego wartość?

Ciśnienie, jakie należy stosować w danym modelu auta ustalane jest przez producenta samochodu, w porozumieniu z producentem opon. Wartości ciśnienia zalecane dla poszczególnych rozmiarów opon można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu, pod klapką wlewu paliwa lub na słupku przy drzwiach kierowcy.

Ciśnienie w ogumieniu wpływa na charakterystykę prowadzenia się samochodu oraz na komfort, stabilność kierunkową, zdolność do pokonywania zakrętów, przyczepność podczas hamowania i ogólne własności jezdne.

Jazda z niewłaściwym ciśnieniem w oponach z pewnością negatywnie wpłynie na co najmniej jedną z powyższych charakterystyk.  

Jak należy sprawdzać ciśnienie w ogumieniu?

Opony muszą być napompowane do ciśnienia określonego wspólnie przez producenta pojazdu i producenta ogumienia. Właściwa wartość ciśnienia różni się w zależności od obciążenia pojazdu i warunków jego eksploatacji.

Ciśnienia zawsze podawane są dla ZIMNYCH opon i nigdy nie powinny spaść poniżej rekomendowanych wartości. Ciśnienie w rozgrzanej od jazdy oponie zawsze będzie wyższe. Nigdy nie należy więc obniżać ciśnienia w rozgrzanych oponach, ponieważ po schłodzeniu ogumienia ciśnienie może spaść poniżej wartości progowej.

Ciśnienie (w tym także w kole zapasowym, jeśli pojazd jest w nie wyposażony) powinno się sprawdzać i korygować co 2 tygodnie. Szczególnie ważne jest sprawdzanie i korygowanie ciśnienia przed wyruszeniem w długą trasę lub wyjazdem na urlop, gdyż w takim przypadku dodatkowe obciążenie pojazdu może wymagać odpowiedniego dostosowania ciśnienia.

Skutki zbyt wysokiego ciśnienia

Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem w ogumieniu negatywnie wpływa na:

  • komfort podróży
  • stabilność kierunkową
  • własności jezdne pojazdu, szczególnie podczas pokonywania zakrętów ze znaczną prędkością
  • nierównomierne zużycie opon

Należy utrzymywać w oponach odpowiednią wartość ciśnienia rekomendowaną wspólnie przez producenta pojazdu i producenta ogumienia.

Skutki zbyt niskiego ciśnienia

Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w ogumieniu negatywnie wpływa na:

  • reakcję układu kierowniczego
  • stabilność kierunkową
  • bezpieczeństwo jazdy (opony mogą zsunąć się z obręczy w zakręcie)
  • zużycie paliwa (wyższe zużycie paliwa, niższe przebiegi uzyskiwane przez opony)
  • trwałość opon
  • nierównomierne zużycie

ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA - Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu może prowadzić do jego uszkodzenia. Opona może ulec awarii, a nawet rozerwaniu. Ukrytych wad ogumienia nie da się zlikwidować poprzez zwiększenie ciśnienia.

Systemy monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS)

System monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS) musi być zamontowany we wszystkich samochodach (klasy M1) sprzedawanych w Europie po 1 listopada 2014 r. Systemy monitorowania ciśnienia w ogumieniu mogą bazować na różnych zasadach działania. Rozróżniamy 2 podstawowe typy układów TPMS:

Bezpośrednie - czujniki ciśnienia są zintegrowane z zaworem w oponie lub są przymocowane do wewnętrznej powierzchni obręczy.

Pośrednie - brak czujników ciśnienia w oponie/obręczy. Wahania ciśnienia są wykrywane „pośrednio”, np. dzięki zmianom w obwodzie opony.

Producenci samochodów mogą decydować się na zastosowanie systemów bezpośrednich lub pośrednich.

Montaż i serwisowanie układów TMPS należy powierzać ekspertom od ogumienia.

Pompowanie opon azotem

Zamiast powietrza, opony można również pompować azotem.

Azot jest gazem obojętnym (niepalnym). Innymi słowy jest to suche powietrze pozbawione tlenu.

Powietrze składa się 2 około 68% z azotu. Ze względu na jego obojętność, często stosuje się go w oponach specjalistycznych pracujących w trudnych warunkach - na przykład w samolotach czy też sprzęcie używanym w kopalniach. Azot jest także często wykorzystywany w sporcie samochodowym.

W normalnych warunkach użytkowania opon nie ma konieczności stosowania azotu. Azot nie uszkadza w żaden sposób opon im może nieznacznie przyczynić się do zmniejszenia utraty ciśnienia powodowanej przez przenikanie powietrza przez materiał opony. Azot nie zapobiegnie jednak utracie ciśnienia wywołanej przebiciem opony, wyciekami powietrza na styku opony i obręczy, nieszczelnością zaworu, wyciekaniem pomiędzy zaworem a obręczą, nieszczelnością obręczy, itp.

Bez względu na to, czy opona została wypełniona powietrzem czy azotem, regularne kontrole ciśnienia są zawsze równie ważne i niezbędne. Samo zastosowanie azotu nie zwalnia z obowiązku regularnego kontrolowania ciśnienia w ogumieniu.