Opony do samochodów osobowych/Van/4x4

stage_image1_lg

Switch now to summer tires from Continental.

Nierównomierne zużycie

Jak rozpoznać nierównomierne zużycie?

Istnieje kilka rodzajów nierównomiernego zużywania się ogumienia. Do najczęściej obserwowanych objawów należą: ząbkowanie, zużycie jednostronne, zużycie środkowej części bieżnika oraz wypłaszczenia spowodowane nagłym hamowaniem. Wszystkie te objawy są powodowane różnymi czynnikami.

Na czym polega ząbkowanie bieżnika?

Powstawanie odkształceń przypominających zęby piły jest normalnym objawem eksploatacji opony przy standardowych ustawieniach zawieszenia. Tego typu ząbki stanowią widoczny (i słyszalny) objaw różnego rodzaju sił działających na oponę i powodujących odkształcenia bieżnika. Aby lepiej wyjaśnić to zjawisko należy przyjrzeć się bliżej budowie bieżnika.

Rowki bieżnika i lamelki - będące źródłem hałasu - są absolutnie niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa na wilgotnych i pokrytych filmem wodnym nawierzchniach. Im niższy profil opony, tym większy musi być procentowy udział pustych przestrzeni bieżnika, by skutecznie odprowadzać wodę i zapobiegać aquaplaningowi. Służące do odprowadzania wody rowki poprzeczne tworzą na barku opony osobne klocki bieżnika. To właśnie owe umieszczone na krawędzi klocki ulegają „wyząbkowaniu”. Zjawisko to jest spowodowane mechanizmem toczenia się opony i występuje w pewnych warunkach jej eksploatacji. To takich warunków należą: długie trasy pokonywane po prostych drogach ze stała prędkością, delikatny styl jazdy oraz geometria zawieszenia (zbieżność, pochylenie kół).

Tocząc się po nawierzchni, opona - a tym samym umieszczone na jej krawędzi klocki bieżnika - ulega odkształceniom. Stykając się z drogą, bieżnik zostaje „ściśnięty”. W późniejszej fazie obrotu koła, powracając do swojego pierwotnego kształtu, bieżnik delikatnie trze o nawierzchnię.

Zjawisko to powoduje większe zużycie tylnych krawędzi poszczególnych bloków bieżnika. Występuje ono głównie na osiach nienapędzanych. Delikatne wyząbkowanie jest jak najbardziej normalnym objawem i nie powoduje zauważalnego spadku poziomu komfortu. Wyraźne zużycie tego rodzaju wskazuje na eksploatacje opony w specyficznych warunkach (nieprawidłowe ciśnienie, zbyt duża zbieżność kół, brak większych obciążeń).

Wskazówka: aby opony zużywały się równomiernie, należy regularnie zamieniać je miejscami (chyba że producent pojazdu nie zaleca takiego rozwiązania). Tego rodzaju operację należy wykonywać z odpowiednim wyprzedzeniem, zanim dojdzie do nadmiernego zużycia. Najlepiej wykorzystać w tym celu moment wymiany opon letnich na zimowe i odwrotnie.

article_66w_image1
Jak rozpoznać zużycie środkowej części bieżnika?

Do tego rodzaju zużycia dochodzi na kołach napędzanych samochodów wyposażonych w silniki o dużej mocy. Nawet auta klasy średniej posiadają dzisiaj mocne jednostki napędowe oferujące wysoki moment obrotowy i zdolne do długotrwałego zrywania przyczepności. Wysoka wartość momentu obrotowego połączona z gwałtownym przyspieszaniem, częstym zatrzymywaniem się w ruchu miejskim lub szybkim ruszaniem spod świateł, może szybko doprowadzić do nadmiernego zużycia środkowej części bieżnika.

Wskazówka: wykonana w odpowiednim czasie zamiana kół pomiędzy osią napędzaną i nienapędzaną pozwala uzyskać jednorodne zużycie bieżnika wszystkich opon. Należy zawsze stosować się do zaleceń producenta samochodu.

Na czym polega jednostronne zużycie opony?
article_66w_image1

Najczęstszą przyczyną jednostronnego zużycia opony jest niewłaściwie ustawiona geometria zawieszenia. Tego typu odchylenia pojawiają się wraz z upływem czasu i mogą być spowodowane na przykład nieostrożnym wjeżdżaniem na krawężniki.

Obniżenie pojazdu spowodowane zastosowaniem opon niskoprofilowych również może negatywnie wpłynąć na geometrię zawieszenia. Modyfikacja wahaczy (niezbędna np. do montażu obręczy akcesoryjnych charakteryzujących się mniejszym odsadzeniem) także może prowadzić do niezgodnych z fabryczną specyfikacją parametrów geometrii. Kierowca może nawet nie zauważyć problemu, gdyż wszystkie wartości - mierzone statycznie, w warunkach warsztatowych - będą nadal mieściły się w granicach tolerancji. Taka sytuacja może jednak prowadzić do nierównomiernego zużywania się ogumienia.

Producent określa parametry geometrii zawieszenia dla samochodów w stanie fabrycznym. Wartości dla pojazdów modyfikowanych mogą być zupełnie inne.

Jeżeli zawieszenie nie pracuje prawidłowo, należy skorygować jego geometrię i wyeliminować wszelkie odchylenia od normy.